Hej,
Vad har hänt med kedjan (Se bild) som inte länge går att spänna? Växer den? Det går fortfarande att sågabjörkträd/ved men det blir skeva kapningar. Okej ibland så hoppar kedjan av..
Ny kedja?
Vad har hänt med kedjan (Se bild) som inte länge går att spänna? Växer den? Det går fortfarande att sågabjörkträd/ved men det blir skeva kapningar. Okej ibland så hoppar kedjan av..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ny kedja?
Hej, ja den kedjan är alldeles för slapp, och därför hoppar av lätt. Kedjan ska vara så spänd så att den ligger dikt an även på undersidan av svärdet, dock ska den lätt gå att rotera för hand när kastskyddet ej är aktiverat, så spänn den inte för hårt!Bertil Erik Ohlsson skrev:
Om det blir snedkapningar så beror det oftast på att kedjan är ojämnt fixad, att tänderna till höger filad hårdare än tänderna till vänster eller vice versa.
Men hur spänner du den idag? Ser bara att du lossat svärdet, kan du föra svärdet i längsled då? Borde vara en spännskruv också?
Sätt på kåpan, men skruva inte åt den helt.
Tappen som jag ringat in med blått är den som justerar svärdet, skruven som justerar med bör finnas bakom det jag ringt in med rött.
Alltså på andra sidan svärdet...
När du fått rätt spänning på kedjan så spänner du åt kåpan.
Kedjan skall absolut inte hänga så som på bilden, egentligen inte hänga något alls...
Tappen som jag ringat in med blått är den som justerar svärdet, skruven som justerar med bör finnas bakom det jag ringt in med rött.
Alltså på andra sidan svärdet...
När du fått rätt spänning på kedjan så spänner du åt kåpan.
Kedjan skall absolut inte hänga så som på bilden, egentligen inte hänga något alls...
Logga in
Skapa konto
Här kommer lite fler bilder
Vid grön pil är det stopp – går ej att spänna längre även om det finns plats vid de röda pilarna.
Vid lös kedja finns det plats där den blåa pilen pekar.
När motorsågen var ny så gick det att spänna kedjan med det röda vredet.
Vad har hänt?
Vid grön pil är det stopp – går ej att spänna längre även om det finns plats vid de röda pilarna.
Vid lös kedja finns det plats där den blåa pilen pekar.
När motorsågen var ny så gick det att spänna kedjan med det röda vredet.
Vad har hänt?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det ser ut på svärdet i första bilden som att du borde se över din teknik lite. Det är inte normalt att svärdet blir så varmt att det blir blåanlöpt. Det lär vara det som är orsaken till att kedjan är utsliten.
Skulle vilja säga Nej, med så kort svärd ska den inte kunna töja sig så mycket och har aldrig sett det.Bertil Erik Ohlsson skrev:
Du behöver lära dig hur man sköter en såg, filar kedja och framför allt hur man sågar. Finns lite "videokurser" om du söker som ger dig den grundläggande kunskapen. Jag skulle inte ta i en sådan såg i det skick som dina bilder visar. Och håller med tidigare inlägg att det ser ut att svärdet varit varmt i spetsen, använder du kedjeolja alternativt har du kollat att det stänker olja från kedjan när den snurrar, även det ska kontrolleras om sågen inte förbrukar olja. I de sågar jag kör brukar jag fylla efter 2-3 timmars arbete beroende på sågning, brukar bli varannan bränsletank (är inte elsåg).
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "såg filar"
Sågar & filar
Vårt sortiment av handhållna sågar och filar är utformade för att möta alla dina snickeri och metallbearbetningsbehov. Vi har ett brett utbud av sågar, inklusive bågsågar, sticksågar, fogsvansar och mycket mer. Våra sågar är tillverkade
Läs mer
Håller med ovan, det ser inte ut som att svärdet får olja! Det ser även ut som att du råkat såga i mark eller annat som inte är trä.
Har du filat kedjan? En kedja som inte får olja och inte slipas slits så att den verkar bli längre, det som händer är att det blir glapp i alla leder och även om varje vara är nån millimeter så är det många länkar.
Har du filat kedjan? En kedja som inte får olja och inte slipas slits så att den verkar bli längre, det som händer är att det blir glapp i alla leder och även om varje vara är nån millimeter så är det många länkar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden