Undrar hur ni brukar göra för att slippa märken från stödlagret vid kantfräsning i mjuka träslag?

Trodde först det var mina stål från Jula som var av medioker kvalitet men efter byte till några frässtål från Cobolt så blir det likadana märken efter kullagret.

På bilden har jag försökt skydda stycket av gran med dubbla lager maskeringstejp utan lyckat resultat. Jag försöker lägga så lite sidoriktad kraft jag förmår men ändå få handöverfräsen stabil.

Spåren är inte djupare än att det går att slipa bort med lite grövre papper men det är ju ett onödigt moment.

Någon mästerfräsare här som vill avslöja hemligheten?:)

• Granträ med spår efter kantfräsning och försök till skydd med maskeringstejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får ni samma resultat som mig, med fula märken, efter kantfräsning?

Funderar på att testa någon tunn och smidig plåtremsa att klampa mot trästycket för att lägga lagret mot. Då gäller det att man verkligen ligger an med lagret så att plåten inte buktar ut från trästycke för då lär det väl visa sig i profilen.

J JohanN03 skrev:
Får ni samma resultat som mig, med fula märken, efter kantfräsning?

Funderar på att testa någon tunn och smidig plåtremsa att klampa mot trästycket för att lägga lagret mot. Då gäller det att man verkligen ligger an med lagret så att plåten inte buktar ut från trästycke för då lär det väl visa sig i profilen.
Jag tror inte det?!

Kan du pressa/trycka fräsen för hårt mot trästycket?

I mjuka material får jag också problem med enklare frässtål då dessa ofta har mindre (smalare) kullager. Ett sätt är att köra i fräsbord med anhåll istället för att förlita sig på kullagret. Det funkar förstås inte alltid och då får man ibland räkna med lite efterbearbetning.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Undvik att fräsa i gran om möjligt, det är inte lämpligt virke för fräsning eler finsnickeri. Försök att få tag på stål med större kullager som sprider ut kraften något. Använd fräsbord med anhåll eller använd anhållet på handöverfräsen. Undvik metoden med en plåt, det låter som gjort för att råka illa ut.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Om du tittar på din bild och hur mycket stora årsringarna är samt ett mjukt träslag, är det gran? Så säger jag som i tidigare inlägg att det nog är nästan omöjligt att inte få märken med den fräsmetoden. I ditt fall får man putsa till kanten där stödlagret gjort märken.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.