Jag söker efter en överhandsfräs som har funktionen att man kan ställa in höjden underifrån så när man monterar den under ett bord så kan man från åvansidan ställa in höjden med t.ex en borrmaskin.

Denna funktion kan man så klart bygga själv men jag vill helst slippa då jag ändå är på jakt efter en ny överhandsfräs till just detta ändamål :D

Vad heter denna funktion så man kan söka efter den eller känner ni rent av några maskiner som har de jag söker?
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag söker efter en överhandsfräs som har funktionen att man kan ställa in höjden underifrån så när man monterar den under ett bord så kan man från åvansidan ställa in höjden med t.ex en borrmaskin.

Denna funktion kan man så klart bygga själv men jag vill helst slippa då jag ändå är på jakt efter en ny överhandsfräs till just detta ändamål :D

Vad heter denna funktion så man kan söka efter den eller känner ni rent av några maskiner som har de jag söker?
Detta är, tror jag, den mest prisvärda med denna feature:
https://www.swedendro-tools.se/shop/product/triton-tra001-handoverfras-2400w
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
S spirou197 skrev:
Detta är, tror jag, den mest prisvärda med denna feature:
[länk]
Du kan annars köra på en separat fräslyft, som denna. Bättre precision/byggkvalitet tyckte jag, men har du inte en passande fräs blir det betydligt dyrare.

https://www.swedendro-tools.se/shop/product/ujk-fraslyft
 
Vermilion Vermilion skrev:
Jag söker efter en överhandsfräs som har funktionen att man kan ställa in höjden underifrån så när man monterar den under ett bord så kan man från åvansidan ställa in höjden med t.ex en borrmaskin.

Denna funktion kan man så klart bygga själv men jag vill helst slippa då jag ändå är på jakt efter en ny överhandsfräs till just detta ändamål :D

Vad heter denna funktion så man kan söka efter den eller känner ni rent av några maskiner som har de jag söker?
Hej!

Instämmer med föregående förslag om CMT7E eller Triton varianten. Samma fräs olika namn. Ett annat alternativ kan vara AEG MF 1400 KE. Då får du två basar till fräsen och kan montera den höj/sänkbara basen fast i bordet. Den andra basen använder du till frihandsfräsning. Motorpaketet flyttas mellan basarna. CMT-fräsen är kraftigare men jag har aldrig märkt att AEG 1400w inte räcker till. Jag har bägge fräsarna. Fördelen med AEG är att du får 2 fräsar till priset av en, belysning på frässtålet samt hela 6 års garanti om du registrerar fräsen inom 30 dagar. Bauhaus har AEG för 3995:-

Dag

AEG MF 1400 KE överfräs med två basar och olika tillbehör som skruvnycklar och fräsinsatser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Finns det andra skäl än prislappen att ingen nämner Trend T11? Den tycker jag verkar grym.
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Finns det andra skäl än prislappen att ingen nämner Trend T11? Den tycker jag verkar grym.
Kan så vara. Ett antal tusenlappar dyrare. Men säkert en mycket bra fräs! Om man vill fortsätta uppåt så har både Bosch och Festool kompetenta maskiner men då svider det ordentligt i plånboken.
Många alternativ men jag kan bara uttala mig om dom två jag själv har.
Gjorde en tråd då jag valde mellan AEG och Bosch för något år sedan.

Dag

https://www.byggahus.se/forum/threads/aeg-mf-1400-ce-vs-bosch-gmf-1600-ce.342963/
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Finns det andra skäl än prislappen att ingen nämner Trend T11? Den tycker jag verkar grym.
Featuren på CMT/Triton att kunna köra genom hela slaget med ett enkelt handgrepp på undersidan tycker jag ger den en stor fördel jämfört med Trend. På ett par sekunder har man flyttat hela fräsen till läget där man byter stål, betydligt snabbare än att veva. Jag använder aldrig ens veven, kör all inställning med snabbvredet. Även featuren att spindeln självlåser i stålbytarläget är väldigt trevlig.

….Trend känns dock som ett steg upp i kvalitet, Triton är rätt plastiga och mina har uppvisat vibrationsproblem. Andra har dock inte haft samma otur.
 
När jag köpte min CMT för ett antal år sen så tänkte jag att jag skulle använda veven. Veven ligger i lådan och används aldrig. Inte ens nu när jag byggt in hela fräsen i en låda (för spånuppsamling) så använder jag veven. Supersnabbt att bara vrida på handtaget och för fininställning så vrider jag på "vredskruven" underifrån.

Tycker den är grym just av de anledningarna som @Ola C nämner och jag har inte haft några vibrationsproblem. Enda jag stör mig på är att när man drar åt låset för höjdinställningen (vilket är ett måste) har den en tendens att tilta hela frässpindeln lite bort från lodrätt. Det är inte mycket, men ändå störande.
 
Bra tips å råd tack!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.