Jag har hittat en gammal Elu Mof77. Den verkar vara i hyffsat skick, och den skulle göra sig bra i mitt fräsbord.
Tung som ett as så det blir inte mycket frihandsfräsning med denna. Problemet är att den saknar
spännhylsa och mutter. Vart får man tag i delar till denna gamla pjäs? Passar det från nån DeWalt-fräs?
Kan man ha både 8mm och 12mm i den?

Om det är en MOF177 du menar så är det samma som en massa andra fräsar, bland annat Dewalt 625, Trend T11 och Trend T10. Den tar alla skaftstorlekar. Du hittar spännhylsor på axminster.co.uk och/eller mtmc.co.uk

Kan bara intyga att mattias, trots sin signatur, har alldeles rätt i detta fall.

Om det är en MOF 177 har ni rätt, om det är som TS skriver, en MOF 77 är det inte lika säkert.

Det här hjälper dig på traven:

www.dewalt.se kan man hitta även Elureservdelskatalogen. Elma Maskinservice i Stockholm är också väldigt duktiga på att skaka fram rätt delar till maskinen. www.elma.se, telefon: 08-7147950. Miles Tools & Machinery Centre, www.mtmc.co.uk har också reservdelskatalogen och reservdelarna. Det kan vara värt att jämföra priserna.

Tack för alla svar. Det är inte en 177 utan en 77. Jag tror den ersattes med 177, och dom ser väldigt lik ut.

Återkom gärna med en rapport om hur det går med fräsen och reservdelarna.

Skulle förvåna mig mycket om inte Småmaskinsservice kan skaka fram delar.
ELU's maskiner finns det i princip så gott som alltid delar till.

/Kent

Jag är lite fundersam kring storlek på collet. Jag har bara 8mm fräsar, men om jag ska skaffa större fräsar, är 1/2" bättre än 12mm med tanke på priser utomlands på frässtål?
Om jag köper en collet måste jag då köpa mutter specifikt för den tillverkaren eller går det med en DeWaltmutter till tex trends collet?
Är rätt ny på fräsar, men jag gillar att ha mina maskiner i skick, vet inte om jag kommer att använda denna, men det gör ont att den inte är komplett fastän den står på hyllan.
Kör med min Mof96 då jag behöver fräsa nu, den gillar jag starkt, speciellt efter jag kompletterade den med ett dammutsug efter tips från DanielN.

Jag skulle ta 1/2" i första hand med tanke på tillgången på prisvärda fräsar. Det skall gå att blanda fabrikat på hylsor och muttrar, så länge de följer samma standard. I ditt fall är det ju ganska enkelt, eftersom de absolut vanligaste prylarna passar. Det kan vara en god idé att ha en mutter till varje hylsa, eftersom de fastnar ganska hårt i varandra.

Om du planerar att sätta fräsen upp och ned i ett bord, kan det vara en idé att titta på Axminsters skaftförlängare med ER20-hylsor. Du kommer förr eller senare att vilja montera en större fräs i bord. MOF77:an verkar vara lämplig för detta.

Hej! Oj, gammal tråd men försöker ändå.
Jag ärvde själv en MOF77 för ett tag sedan och tänkte nu försöka göra mina första fräsningar. Fick med några frässtål som morfar haft innan, men inte någon av de jag tänkt. Har letat lite och hittar endast med skaft med diametrar på 8 eller 12mm.
Problem: De frässtål jag fick med skruvas på på en, jag tror, M12a gängstång (se bild). Av vad jag förstår ifrån ovan bör jag kunna byta och köpa annan spännhylsa+mutter för skaft på 8, 12 eller 1/2"? Jag får dock inte loss gängstången från maskinen? Eller ska de nya spännhylsorna sättas fast på M12an?
Bifogar bild. Skruvade loss den jag tror är en spännhylsa och därefter försökt dra/lirka ur gängstången, men verkar sitta som berget. Är det något mer man ska göra för att få loss? Har varit monterat många år, så kanske bara fastnat?

Tacksam för svar och hjälp! Gammal fräsmaskin med en svart spännhylsa och gängstång, omgiven av frässtål och maskinens delar, mot en bakgrund av ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: Jag verkade se tokigt. Ser ju faktiskt ut som att det sitter ett fäste för gängade frässtål fastsatt i en spännhylsa. Har aldrig råkat ut för det på en handöverfräs, men har sett det på en överfräs.

Skruva loss hela den svarta delen (vilket jag tror är spännhyla+mutter+hållare för frässtål med gängfäste), mothåll siter på axeln längre ner. När du har allt loss kan du försiktigt knacka ut hållaren bakifrån och sen montera valfritt frässtål.

Redigerat:
Konstruktionen på spännhylsorna gör att när du lossar muttern går den löst en bit och griper sen igen. Det är bara att fortsätta trots att det griper så kommer snart hela paketet loss.

Tack för svar!
Hade redan gängat loss muttern så den gled fritt men resten satt fast ändå. Efter svar från er vågade jag knacka lite mer och efter cirka 20 min fick jag till slut loss den gängade hållaren samt spännhylsan. Verkade vara 1/2" - så nu ska det shoppas :)

Hade tur och fick tag i ett fint exemplar. Det är gedigna grejor det här, har inte hittat något på den som ens är i närheten av att glappa. Spännhylsan lossade lätt och är märkt 12. Får se vad jag ska hitta på med den, kanske bordsmontera?
En välbevarad överfräs med sladd och justerbara handtag på ett träbord.
Skapa konto
Välbevarad överfräs med skärphuvud, spänd knopp och elsladd på ett arbetsbord.
Skapa konto
Gediget verktyg med spännhylsa och sladd på arbetsbänk, möjlig framtida bordsmontering diskuteras.
Skapa konto
Gedigen överhandsfräs av märket Elu med tydlig skala och spännhylsa, placerad på ett träbord.
Skapa konto
Bild av en välvårdad överfräs med märkningen "elu" och en synlig spännhylsa märkt med 12.
Skapa konto
Närbild på en robust elektrisk överfräs med en markerad 12 mm spännhylsa, lös bredvid maskinen, och en inställbar skiftnyckel.
Skapa konto
Närbild av en Elu fräs med typskylt, modell MOF 77, tillverkad i Tyskland.
Skapa konto

• Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.