En fundering... Jag skulle vilja kolla att manometrar visar rätt. Tex manometern som sitter på däckpumpen samt på värmesystemet.
Dom går ju lämna in för kalibrering men det är nog inte gratis.
Det borde ju kolla själv på nått vis om dom visar rätt?
Förslag...
Sätta ett rör på 2,5 meter med manometern i änden, fylla vatten i röret. Ha röret ståendes med manometern längst ner och den borde visa 2,5 bar.
Skulle det funka även med en manometer för tryckluft?

En bar är 10 meter vattenpelare. Inte 1. Så din princip fungerar. Men det krävs ett långt rör. Det är nog rimligare att jämföra olika manometrar mot varandra. Så länge det är fråga om däck och värmesystem är det ju inte så noga.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
nja det borde bli 0,25bar

A Avemo skrev:
En bar är 10 meter vattenpelare. Inte 1. Så din princip fungerar. Men det krävs ett långt rör. Det är nog rimligare att jämföra olika manometrar mot varandra. Så länge det är fråga om däck och värmesystem är det ju inte så noga.
Oj... är ju röris till yrket... Då ska man ju inte göra sånna tankevurpor. Ställer mig i skamvrån :)

• Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Om du är röris så känner du kanske någon i kylbranschen? De har i regel en eller flera kalibrerade kontrollmanometrar på företaget, för att kontrollera sina instrument, då det är krav på det.
Du kanske kan kontrollmäta mot en sådan mot en påse bullar :)

L lordi skrev:
Om du är röris så känner du kanske någon i kylbranschen? De har i regel en eller flera kalibrerade kontrollmanometrar på företaget, för att kontrollera sina instrument, då det är krav på det.
Du kanske kan kontrollmäta mot en sådan mot en påse bullar :)
Vi har en sådan på firman.... men jag har bara hört att den var snordyr. Inlåst med massa andra kontrollgrejer samt pärmar som ska fyllas i vad man än gör med grejerna.

Undrade bara om man kunde kolla det själv, hemma hyfsat exakt. Typ inom 0,2 bar.

Får nog kolla med kylkillen om han fixar några kontrollerade manometrar år mig. Så kan jag byta dom själv hemma.

Nu blev ju siffrorna lite fel men annars gillar jag tanken skarpt att själv med enkla medel kalibrera sina mätinstrument. Ser man på historien så mätte och räknade folk med enorm precision för flera hundra år sedan, ofta med mer tankeverksamhet än utrustning.
Själv kalibrerar jag momentnyckeln inför varje jobb med ett väggfäste och en bagagevåg eller en hink vatten.
Elektriska instrument kollar jag mot varandra så att de visar rimligt lika. Eller mäter mot hyfsat kända värden.
OK, det kanske inte blir på +-0,1% från riksnormalen men oftast räcker +-10% mer än väl och ger mer sanning än att inte veta alls.

M _Mannen skrev:
Vi har en sådan på firman.... men jag har bara hört att den var snordyr. Inlåst med massa andra kontrollgrejer samt pärmar som ska fyllas i vad man än gör med grejerna.

Undrade bara om man kunde kolla det själv, hemma hyfsat exakt. Typ inom 0,2 bar.

Får nog kolla med kylkillen om han fixar några kontrollerade manometrar år mig. Så kan jag byta dom själv hemma.
Jo, de kostar ju en liten slant, men största anledningen till att man har de inlåsta är att de inte ska slängas runt hit och dit och skadas.

I ditt fall så lär de inte behöva vara super-noggranna men om du köper en ny manometer av lite kvalitet så anger tillverkaren noggrannhetsklass med en siffra stämplad på mätartavlan. Det kan stå t ex 1,0 och det betyder att noggrannheten är +/- 1% av maxvärdet på skalan.
Detta gäller såklart när de är nya. Vill man vara petig så får man ju kontrollmäta dem regelbundet.

Runt 600-800kr för en manometer, ungefär detsamma för en kalibrering. De siffrorna har jag fått när jag ringt och frågat. Minns inte klass, men fullt tillräckligt för vad du vill göra.
Har ni en på firman borde du bara kunna ta med dig manometer hemifrån och jämföra?

C
A Avemo skrev:
Så länge det är fråga om däck och värmesystem är det ju inte så noga.
I synnerhet när det gäller däcktrycksmätare så håller jag inte riktigt med. Inte minst eftersom de oftast (idiotiskt nog, kan man tycka) har ett så pass brett mätområde att man rör sig på en mycket liten del av skalan. Nog vill man ha en noggrannhet på ca 0,1 bar, och sett i det perspektivet mäter de alltsom oftast helt åt h-e. Så jag tycker frågan är högst relevant.

Bytte nyligen till en digital manometer på min luftpåfyllare. Utan att ha några belägg för det får jag för mig att en elektronisk tryckgivare har en betydligt bättre långtidsstabilitet. Kostade 60 spänn ink frakt från Kina + 75 spänn till Postnord, så det återstår att se om den håller måttet över tiden, men den mätaren har fått många bra recensioner. Men utan en pålitlig referens är det ju svårt att veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.