Håller på med en utbyggnad och har en hel del hål i stålbalkar/ plattstål att göra. Största hålen blir troligtvis 18mm och största godstjockleken är 15mm. Inser att det inte funkar så bra med en vanlig borrmaskin och började kolla på pelarborr. Det verkar vara begagnade Arboga/strand som gäller om man tolkar detta forum men de verkar inte vara så lätta att få tag på om man inte är beredd att köpa en ny eller lägga 15k på någon gammal relik.
Duabhuset säljer några som jag tror borde funka för mitt nuvarande behov. Om man jämför dessa två, vilken känns som det vettigaste köpet? Enfas eller trefas där den sistnämnda har en något bättre kapacitet, dock något högre lägsta hastighet.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=430
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5840
Misstänker att om den funkar bra så behåller jag den långsiktigt. Eller har någon en alternativ pelarborr att rekommendera? Prisnivå gärna max 10k.
borrchuck 16mm ställer kanske till det för att få tag på bra 18mm borrar eller kan någon rekommendera en bra nedsvarvad 18mm borr som passar 16mm chuck? Hur många hål kan man förväntas klara innan borrbyte?
Duabhuset säljer några som jag tror borde funka för mitt nuvarande behov. Om man jämför dessa två, vilken känns som det vettigaste köpet? Enfas eller trefas där den sistnämnda har en något bättre kapacitet, dock något högre lägsta hastighet.
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=430
https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5840
Misstänker att om den funkar bra så behåller jag den långsiktigt. Eller har någon en alternativ pelarborr att rekommendera? Prisnivå gärna max 10k.
borrchuck 16mm ställer kanske till det för att få tag på bra 18mm borrar eller kan någon rekommendera en bra nedsvarvad 18mm borr som passar 16mm chuck? Hur många hål kan man förväntas klara innan borrbyte?
Enfas-varianten köpte jag till en brf för ca 12 år sedan. Minns inte mycket om kvaliteten men den svajade lite trots att den var skruvad i betonggolv. Kan varit dålig skruv, men även själva borren....
Fick tag på en Strands s25 från 2018 så jag har vikt mig för forumets rekommendationer 
Förstår inte riktigt prissättningen på pelarborrmaskiner från 70-talet. Har sen denna tråden startades kollat efter sådana och även bjudit på några aktioner. Vissa går för bortemot 20000kr i risigt skick och då är det inte ens säkert att man får tag på reservdelar senare vid behov. Dock är det ju lite bättre kapacitet i dem än en s25 men ändå dyrt i mitt tycke så jag känner mig nöjd med mitt köp.
Förstår inte riktigt prissättningen på pelarborrmaskiner från 70-talet. Har sen denna tråden startades kollat efter sådana och även bjudit på några aktioner. Vissa går för bortemot 20000kr i risigt skick och då är det inte ens säkert att man får tag på reservdelar senare vid behov. Dock är det ju lite bättre kapacitet i dem än en s25 men ändå dyrt i mitt tycke så jag känner mig nöjd med mitt köp.
Klicka här för att svara

