Jag hade med samma förutsättningar köpt:

  • 230-volt pelarborren från Duabhuset

    0 Röster 0,0%
  • 400-volt pelarborren från Duabhuset

    0 Röster 0,0%
  • Nej, annat

    0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    1
Håller på med en utbyggnad och har en hel del hål i stålbalkar/ plattstål att göra. Största hålen blir troligtvis 18mm och största godstjockleken är 15mm. Inser att det inte funkar så bra med en vanlig borrmaskin och började kolla på pelarborr. Det verkar vara begagnade Arboga/strand som gäller om man tolkar detta forum men de verkar inte vara så lätta att få tag på om man inte är beredd att köpa en ny eller lägga 15k på någon gammal relik.

Duabhuset säljer några som jag tror borde funka för mitt nuvarande behov. Om man jämför dessa två, vilken känns som det vettigaste köpet? Enfas eller trefas där den sistnämnda har en något bättre kapacitet, dock något högre lägsta hastighet.

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=430

https://www.duabhuset.se/index.php?view=product&id=5840

Misstänker att om den funkar bra så behåller jag den långsiktigt. Eller har någon en alternativ pelarborr att rekommendera? Prisnivå gärna max 10k.

borrchuck 16mm ställer kanske till det för att få tag på bra 18mm borrar eller kan någon rekommendera en bra nedsvarvad 18mm borr som passar 16mm chuck? Hur många hål kan man förväntas klara innan borrbyte?
 
Grövre borr än chucken tillåter köper du med kona Mk2 eller 3 som passar direkt i maskinen dvs du tar ut chuck+dorn och stoppar i borr istället.

Stor industridrillbit med Morsekon MK2 eller MK3 för användning i större borr-/fräsmaskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne_83
  • Laddar…
Enfas-varianten köpte jag till en brf för ca 12 år sedan. Minns inte mycket om kvaliteten men den svajade lite trots att den var skruvad i betonggolv. Kan varit dålig skruv, men även själva borren....
 
G gusvo085 skrev:
Enfas-varianten köpte jag till en brf för ca 12 år sedan. Minns inte mycket om kvaliteten men den svajade lite trots att den var skruvad i betonggolv. Kan varit dålig skruv, men även själva borren....
Ja den väger ju inte så mycket vilket säkert kan vara en nackdel.
 
Fick tag på en Strands s25 från 2018 så jag har vikt mig för forumets rekommendationer :)

Förstår inte riktigt prissättningen på pelarborrmaskiner från 70-talet. Har sen denna tråden startades kollat efter sådana och även bjudit på några aktioner. Vissa går för bortemot 20000kr i risigt skick och då är det inte ens säkert att man får tag på reservdelar senare vid behov. Dock är det ju lite bättre kapacitet i dem än en s25 men ändå dyrt i mitt tycke så jag känner mig nöjd med mitt köp.
 
  • En Strands s25 pelarborrmaskin i ett verkstadsutrymme omgiven av verktyg och utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Bra köp. Håller med om begagnatpriserna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.