Jag skulle vilja kontra med "du MÅSTE VISST ha högt limtryck för polyuretanlim". Skummar limmet i fogen är hållfastheten mycket låg.

Jag höll på och blötte ytorna i början men har slutat med det eftersom det verkar fungera bra ändå så länge man inte limmar väldigt snickeritorrt virke i en torr inomhuslokal går det bra. Har virket legat utomhus under tak eller press så har fukthalten gått upp något och det har alltid gått bra att limma för mig.

Ett alternativ är annars såklart ett bra epoxilim. Där behöver man inte limtryck. Jag använder NM lim 250 till rätt mycket trä där man inte litar på vanligt trälim eller där man inte har riktigt bra passform eller där det är svårt att sätta fogen under press.

Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
P
Vad för lim rekomenderas det idag 2020 för tilverkning av limträbalkar? Swedendro har massa olika, men vilken?

Jag sällar mej också till den frågan, jag fick lära mej för länge sen att det var fenolhartslim som gäller till limträ o till skarvarna, men det tror jag inte man använder idag o det har väl skett en del på limfronten.
nån som vet vad man skall använda idag?

• Gilla
Nicklas Karlsson
  • Laddar…
Från SS-EN 1995-1-1:2004 (Eurokod 5)
3.6 Lim
(1)P Lim till bärverk ska ge fogar med en hållfasthet och beständighet sådan att fogens integritet i den avsedda klimatklassen bibehålls under bärverkets avsedda livslängd.

(2) Lim Typ I enligt EN 301 får användas i alla klimatklasser.

(3) Lim Typ II enligt EN 301 bör endast användas i klimatklasserna 1 eller 2 och inte i bärverk som långvarigt utsätts för temperaturer över 50°C.

• Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
det var ett snabbt svar, tack ,men vilka lim uppfyller detta?

Ok jag omformulerar frågan, någon som vet exempel på produkter som uppfyller kraven på limträ?

Allvarligt talat tror jag att du får bättre besked om du kontaktar en limtillverkare eller två via deras kundtjänster, beskriver dina behov och låter dem rekommendera lämpligt lim.
Snabbare och enklare.

Lycka till med limningen!
//Ronnie

• Gilla
witten
  • Laddar…
Det har du säkert rätt i men jag tänkte att nån här borde väl ha nåt exempel på vad dom använder, det är ju många som tillverkar limträ o fingerskarvat virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.