Tändkabeln på min gamla Klippo gick dessvärre mitt av då jag skulle dra av den från tändstiftet. Jag har skruvat isär så att jag kommer åt den (bild) men verkar som man måste byta även tändmodulen? Någon som vet samt var man kan hitta reservdel? På min Klippo står årtalet 1987 i kåpan....

• Skadad tändkabel och tändmodul på en gammal Klippo gräsklippare från 1987, synliga mekaniska delar och tändstift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittar du något produktnummer eller någon klisterlapp som bjuder på lite mera info än årtal?

K
Räcker det inte att sätta en ny tändhatt, eller är kabeln för kort nu?
shopping

P
Får man inte lös tändkabeln från spolen finns det även skarvar till tändkablar.

K Klacken skrev:
Räcker det inte att sätta en ny tändhatt, eller är kabeln för kort nu?
[bild]
Tack! Jo, det borde funka! Men kabeln ser lite märklig ut, skalar man den som en vanlig kabel? och sätter på hatten?

Det beror på vad det är för typ av tändkabel. Traditionellt har det alltid varit kopparledare i tändkablar och sannolikt är det så på din kabel, i så fall är det bara att skaffa en ny tändhatt. De som är anpassade för kopparledare har ofta en skruv i sig som man helt enkelt skruvar in i kabeln.
Något modernare tändkablar har ofta ledare i kol, de går inte att skruva i med bra resultat. Hur ser den gamla tändhatten ut där kabeln suttit?

K
Nej, du skall absolut inte skala kabeln. Gör som Maximarcus säger här ovan så funkar det.

M Maximarcus skrev:
Det beror på vad det är för typ av tändkabel. Traditionellt har det alltid varit kopparledare i tändkablar och sannolikt är det så på din kabel, i så fall är det bara att skaffa en ny tändhatt. De som är anpassade för kopparledare har ofta en skruv i sig som man helt enkelt skruvar in i kabeln.
Något modernare tändkablar har ofta ledare i kol, de går inte att skruva i med bra resultat. Hur ser den gamla tändhatten ut där kabeln suttit?
Så här ser hatten ut, verkar vara någon sorts fjäder inuti

• Svart hatt av gummi med synlig fjäder inuti som ligger på en grå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Maximarcus skrev:
Tack. Var hittar jag en sådan tändhatt? med skruv som går in i ledaren. Har googlat lite, men hittar ingen som verkar bra,

Prova med närmaste verkstad som säljer och har service på maskiner, de har det garanterat och då kan du även visa den befintliga.
Sök t.ex. på Klippo-service eller nedan länk då Klippo tillhör Husqvarnakoncernen.
https://www.husqvarna.com/se/support/serviceverkstäder/

Tror det där är en sån hatt Briggs hade problem med. Ska alltid bytas då de ramlade av av sig själva typ. Lär inte vara nå problem att hitta hos nån som har lite briggs grejer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.