Byggahus.se
Hejsan,
Läst ett par trådar hos er, och äntligen tagit mig tiden att skaffa ett konto!

Länge funderat på att fixa ett hobbysnickeri i garaget.
När jag köpte huset så fick jag även en rikt?/planhyvel på köpet, och även massa annat som jag inte har en aning om, kommer ett par bilder så kanske någon kan lista ut vad det är.

Men första frågan jag har är, rikthyveln jag fick saknar motor troligen, bara slänga eller tror ni man kan fixa en sådan någonstans?
Tror det är en Inca Automatic?

Tack på förhand
Ib

• IMG_0808.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0809.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0810.jpeg
    Skapa konto
  • IMG_0811.jpeg
    Skapa konto
Kan tyvärr inte svara på frågan men om du ber moderatorn flytta tråden till undergroundfilm ”Verktyg, maskiner och fordon” så är det fler maskin- och verktygskunniga som läser den och kan ge dig rätt info.

lycka till!
//Ronnie

• Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
tackar och bock för infon! bett dem flytta tråden!

P Pysslarn skrev:
Kan tyvärr inte svara på frågan men om du ber moderatorn flytta tråden till undergroundfilm ”Verktyg, maskiner och fordon” så är det fler maskin- och verktygskunniga som läser den och kan ge dig rätt info.

lycka till!
//Ronnie

Nej, inte slänga, bättre att skänka/sälja till någon bättre behövande som sitter på en trefas motor men inte har en rikthyvel.

Borde inte vara några problem att få tag i lämplig motor, brytare, remskiva och rem. Sedan bygger du ihop en fungerande hyvel.

• Gilla
Kungkurt och 1 till
  • Laddar…
Det är mycket riktigt en Inca men inte automatic. Automatic har drivning för planhyvlingen och är betydligt högre än den varianten du har.

Din hyvel är främst en rikthyvel=gör en sida plan. Det fanns en planhyveldel som tillbehör, att sätta ovanpå borden, utan den kan du inte planhyvla=hyvla plankan till rätt tjocklek.

Manualen hittar du här, din modell är den som heter 343.132.xx

http://incawoodworking.blogspot.com/2013/08/model-numbers-and-manuals-for-inca_21.html?m=1

• Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
Och om du inte vill ha den själv så finns det eftertraktade delar på den som andra med Inca hyvel gärna vill få tag på. Var inte så många veckor sen som någon letade efter ett sånt suvaskydd här på forumet.

• Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Nej, inte slänga, bättre att skänka/sälja till någon bättre behövande som sitter på en trefas motor men inte har en rikthyvel.

Borde inte vara några problem att få tag i lämplig motor, brytare, remskiva och rem. Sedan bygger du ihop en fungerande hyvel.
Tack för informationen! skall se vad jag kan rota fram!

Ola C Ola C skrev:
Det är mycket riktigt en Inca men inte automatic. Automatic har drivning för planhyvlingen och är betydligt högre än den varianten du har.

Din hyvel är främst en rikthyvel=gör en sida plan. Det fanns en planhyveldel som tillbehör, att sätta ovanpå borden, utan den kan du inte planhyvla=hyvla plankan till rätt tjocklek.

Manualen hittar du här, din modell är den som heter 343.132.xx

[länk]
Fantastisk info! Sitter I funderingarna att köpa en ny Plan & Rikthyvel, kanske kan vänta om jag får till denna. Alternativt som Gode Anders Nolberger säger, om någon behöver reservdelar.

A AndersNolberger skrev:
Och om du inte vill ha den själv så finns det eftertraktade delar på den som andra med Inca hyvel gärna vill få tag på. Var inte så många veckor sen som någon letade efter ett sånt suvaskydd här på forumet.
Jag håller koll!

@Kungkurt Jag har precis köpt en likadan hyvel. Har du kommit igång med din än? :)

nivv nivv skrev:
@Kungkurt Jag har precis köpt en likadan hyvel. Har du kommit igång med din än? :)
Tyvärr! Den står i garaget och ger mig ångest! behöver bara ordna en motor så är jag igång. Tyvärr är det alltför mycket annat som pockar på uppmärksamhet.
Du får gärna återkomma hur din mår?

Separat fråga, vad gäller motor till denna, kan man köpa "något liknande" bara rätt styrka och varvtal?

K Kungkurt skrev:
Tyvärr! Den står i garaget och ger mig ångest! behöver bara ordna en motor så är jag igång. Tyvärr är det alltför mycket annat som pockar på uppmärksamhet.
Du får gärna återkomma hur din mår?

Separat fråga, vad gäller motor till denna, kan man köpa "något liknande" bara rätt styrka och varvtal?
Japp

• Gilla
Kungkurt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.