Hej!

Har letat fram en gammal svets, en tig aid 315 AC/DC.

Som man ser på bilden är det (om jag förstår det rätt) bara ”överdelen” och att det ska vara en underdel till?

är det här någon slags tillsats till en pinnsvets? Kan man använda den som den är nu?
är det här en svets som det är värt att lägga ner tid och pengar på (plocka isär och göra ren och köpa slangpaket)?

Min tanke är en tig som komplement till pinnsvetsen jag har idag och att den bara kommer att gå på småprojekt.

Tack på förhand

Martin

• Gammal ESAB AC/DC TIG-AID 315 svetsöverdel med justeringsrattar i ett stökigt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt riktigt - detta är ett tillbehör till någon lämplig MMA-strömkälla ("pinnsvets") som gör strömkällan mer lämplig för TIG-svetsning. Dessa enheter brukar i dagligt tal kallas för "TIG-lådor" och finns av allt från väldigt enkla typer till mycket avancerade. En snabb googling ger att TIG-AID 315 ger styrning av gasflöde och HF-tändning, samt kan styra slope up och slope down om strömkällan kan styras med fjärrkontroll. Alltihop är trevliga egenskaper vid tig-svetsning. Men har du inte en vettig strömkälla så är det nog bättre att satsa på en modern tig-svets istället. Bara kablar, slangpaket och TIG-brännare går på rätt mycket pengar om du inte har det redan.

Hej!

grymt! Tack för hjälpen! Nej jag har inget av dessa förutom en bra pinnsvets så då följer jag ditt råd rakt av och lägger tillbaka den ”längst in längst bak” igen.

men en kort fråga till när jag har dig på tråden. Vi stannar inom svetsar men byter så jag förstår om du inte kan svara.
Hur är Cebora som märke generellt? Vad skulle du säga om en Cebora 880 mig/mag? Är det en vettig svets eller är det billigt/kasst?
Jag gjorde ett nytt fynd idag och funderar på om det är värt att göra samma veva, skruva isär, göra ren och sen kolla om den funkar. Slangpaketet finns och det ser ut att kanske fungera, det är i all fall inte helt mosat.

den har stått still utomhus under tak i gissningsvis 10-12 år.

tack för hjälpen!
Martin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.