Jag har gjort exakt likadant. Hårdlöda silver typ 44 eller 56%. Det går troligtvis med MAP-gas.

• Röranslutning loddad på metallrör med tydliga tecken på hårdlödning och rester av lödmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T turbo100 skrev:
Hej,
Det verkar inte vara massor med begagnade svetsar på blocket så sneglar lite på denna på Jula.
[länk]
Vet att ESAB har kvalité i hela registret men den kanske duger för sällananvändare eller vad tror ni?

Vad behöver man får att köra TIG-svetning med denna?
Se bilagorna. Kom ihåg att denna modell har stora kontakter OKC-50 för strömkablarna.
Och du behöver en TIG kabel med manuell gaskran. Ingen magnetventil i svetsen eller avtryckare på TIG-handtaget. Men den har Lift-TIG som är OK att tända med till skillnad mot skraptändning på många andra billiga MMA/TIG maskiner

Specifikationstabell för ESAB svetsmaskiner med olika modellbeteckningar och tekniska detaljer, inklusive tillbehör och beställningsinformation.
Skapa konto
Illustrationer som visar TIG-svetsning med utrustning och TIG-bågstart.
Skapa konto

T
P poba53 skrev:
Se bilagorna. Kom ihåg att denna modell har stora kontakter OKC-50 för strömkablarna.
Och du behöver en TIG kabel med manuell gaskran. Ingen magnetventil i svetsen eller avtryckare på TIG-handtaget. Men den har Lift-TIG som är OK att tända med till skillnad mot skraptändning på många andra billiga MMA/TIG maskiner

[bild] [bild]
Hej och tack.
Vad måste jag komplettera med för att få en fungerande TIG-svets?
Tydligen passar inte Julas TIG-brännare.
Är deras Stanly https://www.jula.se/catalog/verktyg...ets/invertersvetsar/tig-invertersvets-006193/ bättre köp?
Jag vill gärna ha en bra svets att lära mig använda och gärna en begagnad men jag lyckas inte hitta någon.
Esab på Jula känns OK men jag fattar inte vad jag måste köpa till och vad det kostar...

T
R Real-House skrev:
Jag har gjort exakt likadant. Hårdlöda silver typ 44 eller 56%. Det går troligtvis med MAP-gas.
Hej,
ser precis ut som det jag behöver - svetsade du denna med acetylen som du hade tillgåmg till?
I så fall borde väl svetsen jag länlade frå verktygsboden vara bra..
Hur skiljer sig gas-svets från hårdlödning med mapgas?
Styrka och hållfastighet?
Är det ena lättare än det andra?

T
Den här videon visar vad jag försöker göra..
vad är det för grej han har för att stansa ut hålet?
Verkar heta dimpling tool på engelska, men gissar att det verktyget måste vara exakt anpassat efte muffen som ska lödas, eller kan man använda muffen att pressa ut hålet tror ni?
(Lite OT från tråden så ursäkta det..)

T turbo100 skrev:
Hej,
ser precis ut som det jag behöver - svetsade du denna med acetylen som du hade tillgåmg till?
I så fall borde väl svetsen jag länlade frå verktygsboden vara bra..
Hur skiljer sig gas-svets från hårdlödning med mapgas?
Styrka och hållfastighet?
Är det ena lättare än det andra?
Den är lödd med acetylensvets. Map-brännare bör kunna utföra samma jobb. En sådan här lödning utförde jag med en bit lodpinne utan lod som jag virade runt nederdelen av muffen. Fluss penslade jag på anläggningsytan separat. Då håller muffen sig stabilt på plats och fogen blir utan kladd.

Du får testa!

Det är det enklaste sättet. Kör du förfluxad pinne får du göra på klassiskt vis.

T turbo100 skrev:
Den här videon visar vad jag försöker göra..
[media]vad är det för grej han har för att stansa ut hålet?
Verkar heta dimpling tool på engelska, men gissar att det verktyget måste vara exakt anpassat efte muffen som ska lödas, eller kan man använda muffen att pressa ut hålet tror ni?
(Lite OT från tråden så ursäkta det..)
Du säger att du bor långt från Västra Götaland, vart bor du då?

T
Blekinge - var bor du?
Violina Violina skrev:
Du säger att du bor långt från Västra Götaland, vart bor du då?
Blekinge - var bor du?

Södra delarna av Småland :cool:

T
Då kan vi ju teoretiskt vara grannar :)
Du kanske kan hjölpa mig med svets av muffen - skicka ett PM om du har lust!

T turbo100 skrev:
Då kan vi ju teoretiskt vara grannar :)
Du kanske kan hjölpa mig med svets av muffen - skicka ett PM om du har lust!
Lust har jag, men absolut noll med tid, tyvärr :rolleyes:

Violina Violina skrev:
Lust har jag, men absolut noll med tid, tyvärr :rolleyes:
Brukar väl ingå ett gäng hembryggda om man hjälper någon :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.