Vi blev husägare i september förra året och utfört en del blandade renoveringar.
Vi är också helt novisa och lär oss för varje nytt projekt vi tagit oss an.
Vi har haft tur att fått ärva mycket verktyg, men en del har vi köpt också.
Tänkte lista lite verktyg som gett oss mycket nytta.
Elektriska verktyg:
Kap och gersåg med tillhörande sågbord?
Sticksåg
Skruvdragare
Cirkelsåg
Spikpistol (för att montera golvsockel/ dörrfoder/ taklister)
Handverktyg:
Hammare
Långt och kort vattenpass
Tummstock och talmeter
Tvingar
Skruvmejslar
Annat blandat:
Dragfjäder (lättare att dra om gamla skadade elkablar)
Markeringspennor
Arbetsbänk
Belysning
Förlängningsskaft till roller
Fogspruta
Vi är också helt novisa och lär oss för varje nytt projekt vi tagit oss an.
Vi har haft tur att fått ärva mycket verktyg, men en del har vi köpt också.
Tänkte lista lite verktyg som gett oss mycket nytta.
Elektriska verktyg:
Kap och gersåg med tillhörande sågbord?
Sticksåg
Skruvdragare
Cirkelsåg
Spikpistol (för att montera golvsockel/ dörrfoder/ taklister)
Handverktyg:
Hammare
Långt och kort vattenpass
Tummstock och talmeter
Tvingar
Skruvmejslar
Annat blandat:
Dragfjäder (lättare att dra om gamla skadade elkablar)
Markeringspennor
Arbetsbänk
Belysning
Förlängningsskaft till roller
Fogspruta
Tror du måste använda lite nyare batterimaskiner. Batterier laddar inte ur sig och du kan få kraft till det mesta från batterier nu.H heimlaga skrev:Som jag ser det så har folk en tendens att glo sig blinda på senaste modell av batteridrivna elmaskiner och glömma att det finns billigare sätt att göra samma sak på.
Jag för min del föredrar att ha sladd på allt utom ficklampan och batteriborrmaskinen. Eftersom jag inte bygger på heltid men vill ha arbetet att gå framåt och bli till någonting när jag arbetar så skall det vara kraftiga maskiner med sladd utan batterier. Batterier bara laddas ur medan maskinen står i skåpet.
En handcirkelsåg skall som sagt ha klingan på höger sida och klyvkniv. Jag har fem fingrar på vänsterhanden tack vare klyvkniven på min.
Ett annat alternativ för klyvsågning är en bordscirkelsåg av enklare modell. Det finns en del byggsågar på marknaden och begagnat är ofta minst lika bra som nytt. Tänk igenom vad du vill ha på sikt. Ingen brådska.
Några handverktyg som brukar behövas:
-Hammare .16 oz brukar passa bäst för nybörjare. Vana timmerman som spikar mycket vill ofta ha 20oz. Det lönar sig att köpa kvalitetshammare.
-Fogsvans. Sandviks vanliga billiga tandspetshärdade passar bäst för nybörjare som inte kan vässa sågar.
-Måttband. Minst 5 meter långt eventuellt 8 meter.
-Färglina och färg. Någon vanlig billig.
-Mattkniv. Stanley 99 är bra.
-Vinkelhake. Någon vanlig billig.
-Smygvinkel. Någon vanlig billig.
-Kofot. Hultafors eller Gränsfors Tove är bäst men du klarar dig med en betydligt billigare modell. Gärna en stor kofot. En stor och bra kofot gör att man inte bryter skaftet av hammaren med att dra ut spik.
-Hovtång. En stor modell att dra ut huvudlös spik med. Ingenting går upp mot E.A.Bergs stora modell men fabriken är nedlagd och de går knappt att få tag på ens begagnade så nu vet jag inte vad jag skall rekommendera.
-Borrsats 1-10mm
-Skruvsänkare med sexkantfäste som passar i bitshållaren
-En ordentlig sats skuvbits och en skruvmejsel som bitsen passar i.
-Vattenpass. Jag tycker 60cm Mitax är bra.
-Ett par skruvtvingar. Helsmidda Bessey eller Ehoma är de enda som håller i längden men i början kan du klara dig med något lågprismärke om kassan är skral.
-Skall du bygga större saker behöver du lod och lodlina och 10 eller 12 meter genomskinlig 10mm plastslang för avvägning.
-En 24" bågasåg kan vara bra att ha för sådant sågande som inte är så noga eller där det är sand eller betong på virket. Fogsvansen vill man ju vara rädd om.
På längre sikt behöver du:
-Moraknivar 2 st. En bra kolstålskniv som man är rädd om och håller vass och en skräpkniv att skrapa och öppna målburkar med.
-Yxa. Wetterling eller Hults Bruk eller liknande. Fiskars är för klumpiga som snickaryxa. 40-50cm skaftlängd.
-2 eller 3 st stämjärn. Narex är bra.
-Klubba att slå på stämjärnen med.
-Någonting att vässa de här verktygen på. Därför kommer de här senare i din hemmabyggarkarriär för kan du inte hålla dem vassa duger de ingenting till. Å andra sidan skall det vara väldigt mycket väldigt dyra maskiner om man vill få samma arbete gjort utan yxa och kniv och stämjärn.
Jag kan ha glömt någonting på listan men i det stora hela är de här handverktygen plus de fem maskinerna allt som behövs för allt träarbetet på ett garagebygge.
Du behöver inte köpa allt utan välj det du tror du behöver från listan.
Det var stora ord. Jag köpte en ny Milwaukee batteriborrmaskin i fjol och den laddar ur sig. Bara en aning då den ligger i skåpet men då den är med i bilen så laddar det ur sig ganska snabbt vintertid. Prova själv att lämna batterierna ute ett par dagar i -25.T twoody skrev:
Jag vet inte varför man skulle betala mer för att få mindre motorstyrka och batterier som laddar ur. Inte är strömförsörjningen ett så stort problem.
Förvaras batterierna inomhus anser inte jag självurladdning är ett problem.H heimlaga skrev:Det var stora ord. Jag köpte en ny Milwaukee batteriborrmaskin i fjol och den laddar ur sig. Bara en aning då den ligger i skåpet men då den är med i bilen så laddar det ur sig ganska snabbt vintertid. Prova själv att lämna batterierna ute ett par dagar i -25.
Jag vet inte varför man skulle betala mer för att få mindre motorstyrka och batterier som laddar ur. Inte är strömförsörjningen ett så stort problem.
Jag lämnar inte några elverktyg utomhus, vare sig batteri eller sladdanslutna.
Är inte strömtillförseln ett problem kan man ju enkelt ladda batterierna, dagens laddare fyller upp ett batteri så man kan börja jobba på 30 min.
Oroa Dig inte för verktygsinköp, har Du väl fått hem ett par så brukar dom föröka sig på egen hand. Fundera istället på om Du kan sätta av en plats i huset där Du kan ha en arbetsbänk och bestämda platser för alla verktyg. Om varje verktyg har ett eget hem så ser man om något är på driven, det blir tom enklare att sätta tillbaks verktyget än att slarva bort det!
Klicka här för att svara