4 780 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Vilket märke ska man välja om man vill ha så många maskiner som möjligt med samma batteri?
Det är nog inte bara jag som läst och kommenterat alla möjliga trådar här på BH vilken borrskuvdragare, slagskruvdragare, handcirkelsåg mm man ska ha.
Jag har börjat för många år sedan med en grön Bosch. Funkar bra fortfarande. Sedan blev det en 12 V Metabo skruv- och slagskruvdragare, har en tillsats med vinklat huvudet.
Insåg senare att jag behöver ha något kraftfullare och dessutom 13 mm chuck. Då jag oftast jobbar utan hörselskydd, förutom när det behövs, ville jag ha en som gnisslade lite mindre än andra. Jag klämde och lyssnade på alla maskiner jag kom åt. Jag kollade vad det fanns för övriga verktyg och hittade ett bra pris på en blå Bosch GSR 18V-LI för under 2000 kr. Är jättenöjd med den!
Men...
Så började jag "behöva" en batteridriven dyckertpistol, har en kompressor men vill ha rörligheten. Inser att Bosch inte har någon sådan längre. Så då köpte jag en Ryobi 18V R18N16G-L15S. Funkar också jättebra och den har fått arbeta!
Nu till min fråga. Jag behöver/vill ha en stomspikare med batteri. Jag hittar bara Dewalt. Finns det bara dom som har "allt"? Ska jag byta min blåa serie för jänkargrejor?
Övriga maskiner, till trädgården tex, kan man ju köra Makita eller Ryobi.
Jag har börjat för många år sedan med en grön Bosch. Funkar bra fortfarande. Sedan blev det en 12 V Metabo skruv- och slagskruvdragare, har en tillsats med vinklat huvudet.
Insåg senare att jag behöver ha något kraftfullare och dessutom 13 mm chuck. Då jag oftast jobbar utan hörselskydd, förutom när det behövs, ville jag ha en som gnisslade lite mindre än andra. Jag klämde och lyssnade på alla maskiner jag kom åt. Jag kollade vad det fanns för övriga verktyg och hittade ett bra pris på en blå Bosch GSR 18V-LI för under 2000 kr. Är jättenöjd med den!
Men...
Så började jag "behöva" en batteridriven dyckertpistol, har en kompressor men vill ha rörligheten. Inser att Bosch inte har någon sådan längre. Så då köpte jag en Ryobi 18V R18N16G-L15S. Funkar också jättebra och den har fått arbeta!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu till min fråga. Jag behöver/vill ha en stomspikare med batteri. Jag hittar bara Dewalt. Finns det bara dom som har "allt"? Ska jag byta min blåa serie för jänkargrejor?
Övriga maskiner, till trädgården tex, kan man ju köra Makita eller Ryobi.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Svar på din rubrik skulle jag gissa är Makita, dom har ett grymt utbud.
Bosch har steppat upp sig gällande utbudet.
Jag tror tyvärr inte man hittar ett märke, som har allt av det man "vill ha", iaf inte det "bästa" av allt.
Senco dyckertpistoler, Hitachi (gas) stomspikare, övrigt mestadels blått här och nån enstaka Festool.
Jag tror tyvärr inte man hittar ett märke, som har allt av det man "vill ha", iaf inte det "bästa" av allt.
Senco dyckertpistoler, Hitachi (gas) stomspikare, övrigt mestadels blått här och nån enstaka Festool.
Inte luft, vill bort från slangen... Gas, ja kanske men är lite bökigt om gasen är slut och det är sen helgkväll tex...Jckssn skrev:
Ja det är väl så att man får välja två eller tre märken och ta godbitarna från vardera.FredrikR skrev:
Svar på din rubrik skulle jag gissa är Makita, dom har ett grymt utbud.
Du nämner att Bosch steppat upp sig, vad tänker du på då?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det går ju att ha framförhållning, köp två åt gången 
Tycker gas känns perfekt, räcker förhållandevis länge, lätt och sen antar jag att man med batteridrift får man byta batteri lite oftare.
Tycker gas känns perfekt, räcker förhållandevis länge, lätt och sen antar jag att man med batteridrift får man byta batteri lite oftare.
På 18V sidan kom dels FC2 maskinen för 2?år sedan, de har en 18V dammsugare som ser intressant ut.FreQa skrev:
Deras 18V cirkelsågar (en av dom passar på deras skenor). En lampa med blåtandkoppling.
På 12V (gamla 10,8V) sidan har de släppt en hyvel och kantfräs bla. samt sedan en tid tillbaka en FC2 där också.
Redigerat:
Jag är redan inne på makita med mina två skruvdragare och en grästrimmer. Förmodligen ett bra val. Jag brukar inte köpa batterimaskiner dock, bara skruvdragarna och trimmern som rättfärdigar batterierna än så länge ur min synvinkel.
Hitachis picka verkar riktigt bra av vad man fått se av den från usa än så länge. Har ingen uppfattning alls om deras övriga batterisortiment, men jag tvivlar på att det skiljer sig nämnvärt från blåbosch/makita/dewalt/milwaukee.
Än så länge är det bara dewalt som har en 50-90-picka på batteri, på svenska marknaden.
Än så länge är det bara dewalt som har en 50-90-picka på batteri, på svenska marknaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden