Det är nog inte bara jag som läst och kommenterat alla möjliga trådar här på BH vilken borrskuvdragare, slagskruvdragare, handcirkelsåg mm man ska ha.
Jag har börjat för många år sedan med en grön Bosch. Funkar bra fortfarande. Sedan blev det en 12 V Metabo skruv- och slagskruvdragare, har en tillsats med vinklat huvudet.
Insåg senare att jag behöver ha något kraftfullare och dessutom 13 mm chuck. Då jag oftast jobbar utan hörselskydd, förutom när det behövs, ville jag ha en som gnisslade lite mindre än andra. Jag klämde och lyssnade på alla maskiner jag kom åt. Jag kollade vad det fanns för övriga verktyg och hittade ett bra pris på en blå Bosch GSR 18V-LI för under 2000 kr. Är jättenöjd med den!
Men...
Så började jag "behöva" en batteridriven dyckertpistol, har en kompressor men vill ha rörligheten. Inser att Bosch inte har någon sådan längre. Så då köpte jag en Ryobi 18V R18N16G-L15S. Funkar också jättebra och den har fått arbeta!
Dewalt batteridriven dyckertpistol i gult och svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu till min fråga. Jag behöver/vill ha en stomspikare med batteri. Jag hittar bara Dewalt. Finns det bara dom som har "allt"? Ska jag byta min blåa serie för jänkargrejor?
Övriga maskiner, till trädgården tex, kan man ju köra Makita eller Ryobi.

Hitachi släpper strax en stomspikare 18v ( NR1890DBCL), skulle bli förvånad om inte fler märken har dom på gång.
Verkar däremot ganska dyra, du kan inte tänka dig luft / gas?

Svar på din rubrik skulle jag gissa är Makita, dom har ett grymt utbud.

Bosch har steppat upp sig gällande utbudet.

Jag tror tyvärr inte man hittar ett märke, som har allt av det man "vill ha", iaf inte det "bästa" av allt. :)

Senco dyckertpistoler, Hitachi (gas) stomspikare, övrigt mestadels blått här och nån enstaka Festool.

Jckssn Jckssn skrev:
Hitachi släpper strax en stomspikare 18v ( NR1890DBCL), skulle bli förvånad om inte fler märken har dom på gång.
Verkar däremot ganska dyra, du kan inte tänka dig luft / gas?
Inte luft, vill bort från slangen... Gas, ja kanske men är lite bökigt om gasen är slut och det är sen helgkväll tex...

FredrikR FredrikR skrev:
Svar på din rubrik skulle jag gissa är Makita, dom har ett grymt utbud.

Bosch har steppat upp sig gällande utbudet.

Jag tror tyvärr inte man hittar ett märke, som har allt av det man "vill ha", iaf inte det "bästa" av allt. :)

Senco dyckertpistoler, Hitachi (gas) stomspikare, övrigt mestadels blått här och nån enstaka Festool.
Ja det är väl så att man får välja två eller tre märken och ta godbitarna från vardera.
Du nämner att Bosch steppat upp sig, vad tänker du på då?

richardtenggren
Det går ju att ha framförhållning, köp två åt gången :)
Tycker gas känns perfekt, räcker förhållandevis länge, lätt och sen antar jag att man med batteridrift får man byta batteri lite oftare.

Makita

Biggie Biggie skrev:
Makita
Som inte har en stomspikare?

Svarade på din rubrik
FreQa FreQa skrev:
Som inte har en stomspikare?
Stomspikare får du väl köpa i ett fabrikat som finns, men för övrigt så har makita ett grymt utbud och håller grym kvalité

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ja det är väl så att man får välja två eller tre märken och ta godbitarna från vardera.
Du nämner att Bosch steppat upp sig, vad tänker du på då?
På 18V sidan kom dels FC2 maskinen för 2?år sedan, de har en 18V dammsugare som ser intressant ut.
Deras 18V cirkelsågar (en av dom passar på deras skenor). En lampa med blåtandkoppling.

På 12V (gamla 10,8V) sidan har de släppt en hyvel och kantfräs bla. samt sedan en tid tillbaka en FC2 där också.

Redigerat:
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Jag är redan inne på makita med mina två skruvdragare och en grästrimmer. Förmodligen ett bra val. Jag brukar inte köpa batterimaskiner dock, bara skruvdragarna och trimmern som rättfärdigar batterierna än så länge ur min synvinkel.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
A
Hitachis picka verkar riktigt bra av vad man fått se av den från usa än så länge. Har ingen uppfattning alls om deras övriga batterisortiment, men jag tvivlar på att det skiljer sig nämnvärt från blåbosch/makita/dewalt/milwaukee.

Än så länge är det bara dewalt som har en 50-90-picka på batteri, på svenska marknaden.

B
Gammal tråd: men säkert ändå intressant för många.

Milwaukees FFN stomspikare tar från 5-10,2 cm.
Bredd 2.9+.

En monstermaskin, men 9a batteri kan man typ bygga ett hus med den :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.