https://verktygsboden.se/mappgasbraennare/gassvets-loedutrustning-cfh
Jag tänkte:
Duger den till det?
Går det enorma $ i gas?
Jag tänkte:
- Hårdlöda RF delar i mina bryggverk (smådelar och tunna RF filternät, 10-12mm rör osv)
- Hårdlöda VVS-installationer
- Svetsa ihop typ cykelställ eller typ hyllor i garaget.
Duger den till det?
Går det enorma $ i gas?
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Ja, det går mycket gas, så ska du svetsa i metall över 1mm tjocklek är det bättre att skaffa en mag eller pinnsvets.
Löda ser den ut att gå bra att använda, men även där, dom där små tuberna räcker inte länge.
Löda ser den ut att gå bra att använda, men även där, dom där små tuberna räcker inte länge.
Duger till dina jobb, men skulle säga att den är nog mer tänkt för service folk som använder till enstaka saker då som då. Satsa på en riktig svets till bryggan, hårdlöda några rör så är denna perfa.T turbo100 skrev:
Tackar för inputen!
Är det kanske smartare att investera i en mapgasbrännare till hårdlödning med silverlod:
https://verktygsboden.se/gasolbraennare/braennarhandtag-inkl.-mappgas-rimac
och en MMA till annat, typ denna.
https://www.clasohlson.com/se/Svets-Telwin-Force-165/p/40-7582
Kanske blir billigare i längden, gasen kostar ju en del och enligt en kollega håller map-gasbehällaren länge.
(Alltid velat testa en TIG men det känns off topic för mitt hemmabruk, gissar att det är lite för svårt för noviser som jag..)
Är det kanske smartare att investera i en mapgasbrännare till hårdlödning med silverlod:
https://verktygsboden.se/gasolbraennare/braennarhandtag-inkl.-mappgas-rimac
och en MMA till annat, typ denna.
https://www.clasohlson.com/se/Svets-Telwin-Force-165/p/40-7582
Kanske blir billigare i längden, gasen kostar ju en del och enligt en kollega håller map-gasbehällaren länge.
(Alltid velat testa en TIG men det känns off topic för mitt hemmabruk, gissar att det är lite för svårt för noviser som jag..)
Hårdlödning (med "riktig" gas) och tigsvetsning är så pass lika så lär du dig det ena går det snabbt att lära sig det andra.T turbo100 skrev:Tackar för inputen!
Är det kanske smartare att investera i en mapgasbrännare till hårdlödning med silverlod:
[länk]
och en MMA till annat, typ denna.
[länk]
Kanske blir billigare i längden, gasen kostar ju en del och enligt en kollega håller map-gasbehällaren länge.
(Alltid velat testa en TIG men det känns off topic för mitt hemmabruk, gissar att det är lite för svårt för noviser som jag..)
Ska du löda mer än bara någon fog tycker jag den du länkade från början var riktig najs, nästan så jag själv blir sugen, en mappgas brännare ger inte "samma slags" värme och inte samma kontroll.. svårt att se att det (egentligen) skulle gå att hårdlöda med en sådan..
T turbo100 skrev:Tackar för inputen!
Är det kanske smartare att investera i en mapgasbrännare till hårdlödning med silverlod:
[länk]
och en MMA till annat, typ denna.
[länk]
Kanske blir billigare i längden, gasen kostar ju en del och enligt en kollega håller map-gasbehällaren länge.
(Alltid velat testa en TIG men det känns off topic för mitt hemmabruk, gissar att det är lite för svårt för noviser som jag..)
Har ingen erfarenhet av att löda med acetylen, har lödit små saker med MAP men då med tennT turbo100 skrev:Tackar för inputen!
Är det kanske smartare att investera i en mapgasbrännare till hårdlödning med silverlod:
[länk]
och en MMA till annat, typ denna.
[länk]
Kanske blir billigare i längden, gasen kostar ju en del och enligt en kollega håller map-gasbehällaren länge.
(Alltid velat testa en TIG men det känns off topic för mitt hemmabruk, gissar att det är lite för svårt för noviser som jag..)
lod. Men inga av kylteknikerna där jag arbetade tidigare gjorde rörlödningar i kylsystem med MAP där man använder silverlod. TIG verkar kul men kan inte heller motivera mig själv eller övriga i hushållet till att lägga de pengarna på utrustningen... tyvärr
Verkar som att den lilla gassvetsen är ett rimligt alternativ för mig. Kan bli dyr kostnad med gasen men som sagt jag svetsar/löder inte mycket.M Mick13 skrev:Har ingen erfarenhet av att löda med acetylen, har lödit små saker med MAP men då med tenn
lod. Men inga av kylteknikerna där jag arbetade tidigare gjorde rörlödningar i kylsystem med MAP där man använder silverlod. TIG verkar kul men kan inte heller motivera mig själv eller övriga i hushållet till att lägga de pengarna på utrustningen... tyvärr
Jag har dock spanat på expondo.se som har MMA/TIG för strax över 3000.. det är oxå lockande..
Köp en begagnad äldre riktig maskin istället.. sån skit som de säljer på expondo är svårt för en annan att lyckas svetsa med..T turbo100 skrev:
Violina som lär vara en svetsare tipsar om att leta beg på blocket, har du tur får du med flaskor på köpet till MIG och om du hittar en gas svets.T turbo100 skrev:
Denna fungerar bra för hårdlödning med silverlod (löddat ca 30 kopplingar) men jag får hålla med övriga om du har behov av multifunktionell så är @Violina s förslag bättre.T turbo100 skrev:
Menar du beg gassvets?Violina skrev:
Jag har sett att det ligger runt 5k med friköpta tuber, det är ganska mycket - sen är väl acetylen ganska kostsamt oxå.
Mina projekt just nu är att löda ihop en RF nät-korg med typ IKEA-sil nät, tänkte använda silverlod till det.
Sedan ska jag löda/svetsa en RF behållare till pellets-bränning i kakelugn, kanske 1.5-2 mm.
Det mesta jag pysslar med är tunna material till hembryggning av öl, växt & trädgård och VVS.
Ingen lagning av grävskoper eller maskiner..
Kanske en eller anna gänginsats i 3mm RF tunna som mest.
Kan verktygsbodens gassvets duga till det eller är det mer leksak?
Mmm - det är det jag alltid velat ha - ända sedan 25 år sedan när jag meckade med HD's och skulle ändra rake på en ram.. fick lämna iväg det jobbet..Violina skrev:
Kan någon tipsa på billig TIG som kan duga?
Jag är inte fattig men som sagt bara hobby-utövare.. men jag fattar ju oxå att riktig budget kan bli oavändbart..
Får jag något för 4-5 tusen?