Cheesen Cheesen skrev:
Nu är det mer än fem år som jag sökt såg och hittar då ingen begagnad enfassåg med lämplig såghöjd närmare än 45 mil...
Är det nu någon på Byggahus som testat sagda biltemasåg... (2 mil är bra mycket närmre än 45)
Gjorde lite efterforskning i veckan och jämförde bra många mindre bandsågar, kom fram till att med biltemas verkar man få mest för pengarna. Hyfsat kraftig motor och duglig såghöjd, så har köpt en sådan. Får hem den i eftermiddag.
Kan rapportera om hur den funkar när jag testat den!

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hur har testerna gått? Är själv lite intresserad av mindre billig bandsåg.

Oj, hade helt glömt av att jag skrev i denna tråd.
Jo bandsågen funkar finfint! Lite justeringar av guidehjulen och spänningen till sågbladet behövdes. Själva sågbladet i sig är inte världens bästa, det blir ränder i träet när man kapar lite bredare bitar vilket jag läst mig till beror på bladet (kan även vara att sågen inte är helt korrekt justerad av mig då jag är helt grön på det här med bandsågar).
Den kan även vara lite klen när man klyver större/hårdare träbitar på högsta hastigheten (justerbar mellan 400 och 800 m/min), men inget som stört mig.
Har hunnit såga ek, björk, rönn, körsbär och en och annan mässingsstav och jag är helnöjd!

• Gilla
BiPentti och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.