F
fsn: [citat] Det är aldrig en nackdel med 3-fas men man behöver inte skitmycket insikt för att ändå förstå begränsningarna som ändå finns. Vad grannen gör spelar mindre roll om man inte bor sist på snöret, det är generellt få som gör det. Spänningsfall får man inte heller av nåt annat än långa kablar, köp en svets med PFC.. Det enda kvarvarande problemet skulle väl då vara att
34 svar · 18,0k läst
·
Silfwerflycht
Silfwerflycht: Det är säkert för sent för kommentar, att rikta 5 meter läng panel är onödigt arbete, sneda bräder är inget som går att göra nåt åt, planar du dem går det bra men böjen försvinner inte för det. Använd paraffin på bordet så glider träet bättre. Det bästa är att förvara bräder plant med många strö.
14 svar · 4,9k läst
·
MathiasS
MathiasS: [citat] det såg ut som en riktig Puzzi-kopia (eller tvärtom). Vilken kom först, vem har kopierat vem?
15 svar · 17,1k läst
Fredrik K
Fredrik K: Har du provat att justera spelet mellan såg och skena på dom två justeringarna som finns? Så som min PL55 var justerad när jag packade upp den så var den väldigt tight mot skenan och kom inte förbi skarven om det var minsta lilla fel i linjeringen. Med lite mer spel fungerar det bra och för det jag sågar är det okej med det lilla spelet som behövdes.
3 svar · 7,3k läst
M
Marsman80: Jag har ingen sladdborrmaskin utan använde min batteriskruvdragare och det känns som att den får jobba hårt med detta. Någon som har ett bra tips på en prisvärd sladdborrmaskin?
10 svar · 4,0k läst
·
K
kallabaz: Ryobis går att ställa mot väggen.
4 svar · 1,6k läst
F
fsn: [citat] Det är likväl så att det som lekman är lätt att få för sig att det skulle fungera fullt ut bara för att det råkar säljas en enfas-maskin. Det ligger lite i sakens natur att tycka att säljs maskinen CE-märkt och på en svensk marknad så skall den fullt ut fungera på den maximalt möjliga säkring som finns för 1-fas Schuko och det är 16A. Så det är väldigt lämpligt att
39 svar · 9,1k läst
·
K
Kane: För inomhusbruk kolla in Bosch BT 350.
1 svar · 651 läst
R
radeeon: Tja har en Jonsered planhyvel med egen slipmaskin för hyvelstålen och en Jonsered RH H4 rikthyvel och tänkte kolla om det är någon som vet vilken vinkel stålen ska ha på dom olika maskinern? Min förhoppning är att jag ska kunna använda sliptillsatsen för planhyveln även till rikthyvelns stål. stålen som är till rikthyveln har i dagsläget 55grader och så brant vinkel kan jag inte
0 svar · 2,2k läst
·
T
tidelo: [citat] tack för hjälpen, jag vågar nog testa att borra iaf
9 svar · 2,4k läst
·
L
Lovan83: Vinsch är nog en mycket smidigare lösning, iaf om du har ett träd eller dylikt att hålla mot med. https://www.biltema.se/bat/battrailers/vinschar/vinschar-2000022764 Jag har fått upp väldigt stora stenar med hjälp av en sån lösning. Sätt en bräda så att stenen har något att glida upp ur hålet på bara :cool:
6 svar · 1,4k läst
·
G
GEKO: Tack för era svar. Jag anar att det är en Multico. Fick med några borr och dessa är märkta Multico. Saknar dock flertalet av bussningarna till borren. Efter förfrågan hos Ejca, lät de meddela att de inte har några delar kvar. Frågan kvarstår om någon har en manual till maskinen, jag betalar självklart alla omkostnader...:D
6 svar · 3,9k läst
·
Frustrator
Frustrator: [citat] Nix, jag har lyckats baxa bort två bandsågar så nu har jag faktiskt bara en Ejca b50 :)
5 svar · 9,0k läst
·
H
heimlaga: Efter att ha hittat två i princip nya Holzmann metallbandsågar på olika skrothandlar och konstaterat att ingendera var värd att betala 50 cent kilon för helt enkelt för att renoveringen skulle ha blivit för omfattande så är jag skeptisk till märket. Till saken hör att jag inte gruvade mig det minsta för att köpa en 140 år gammal klyvsåg som hade stått invuxen i en videbuske i 20
2 svar · 4,4k läst
13th Marine
13th Marine: [bild] [bild] Ta da!
16 svar · 15,5k läst
·
PojaR
PojaR: [citat] [citat] Hej, finns det möjlighet att ta del av manualen för Luna Master W57?
9 svar · 16,1k läst
·
R
Rolle85: Spindel med i pressat lager: 500kr Länkarm: 1000kr Drivaxel: 980kr
36 svar · 12,4k läst
·
T
Tomtomtom: Jag fick just hem min LS1018LN, men på sågen står det LS1018L. Är det som det ska?
4 svar · 3,1k läst
A
amaguard: Kanon, så var det! Tack!
3 svar · 1,0k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Det är Starret m42 jag beställde, de har jag sedan och de är bra.
62 svar · 12,0k läst
·
nanowire
nanowire: [citat] Jag har en 1,5kW/25L Stanley, helt ok. Och en liten 6L, den är inte ok.
28 svar · 6,4k läst
V
Ville_Vessla: Skulle säga att mellan valen att inte se vad man gör och för mörk svetshjälm vinner att inte se vad man gör alla dagar i veckan. Var i liknande sits för 25 år sen och valde att titta lite väl mycket utanför, riktig svetsblindhet gör ont kan jag meddela, och håller i sig rätt länge.Bländad först så det var väl inte så farligt tänkte man och nån timme senare riktig smärta.
3 svar · 3,7k läst
Byggglädje
Byggglädje: Använde en manuel jordborr för mina 28 plintar i packad lera. Vass behöver den inte vara. Rost gör inget heller. Hur jobbigt det blir beror mer på vilken sorts mark man har.
4 svar · 1,7k läst
A
andyh: Hej! tack, låter som jag gjort korrekt val gällande svets. Lite fundersam på det här med gas. Gillar inte gas överlag så var först inställd på köra med flusstråd. Dom hade en 5kg rulle 1mm för ca 1250kr Men dom menade på att det är lättare att svetsa med gas och lättare att få det snyggt . Jag kommer bara försöka få ihop min golvlucka sen kommer svetsen stå mest på hyllan i
9 svar · 4,2k läst
Dan_Johansson
Dan_Johansson: [citat] Jag köpte den för en 500-hundring på "vinst och förlust", så det är väl egentligen livsuppehållande åtgärder på en patient som kanske borde fått gå vidare för ett tag sen.. Allt funkar ju dock, förutom att det känns som att tråden slirar.. Jag har kastat ungefär 1500 spänn på den (slangpaket och en eurokontakt) så jag tänker att om man lägger 1000-1500 på ett "bra"
61 svar · 21,9k läst
·
N
nilshav: Funderar på att köpa en Festtool kapex 60. Jobbar mycket med stolpar 70x70 mm. Är det någon som vet om det går att kapa med kapex 60 eller måste man upp till 88-modellen? Står ju i spec enligt nedan men klingan är 216 mm. Kapning av brädor och panelbrädor upp till 305 x 60 mm Kapning av lister, profiler och virke upp till 60 mm tjocklek
0 svar · 1,5k läst
ÅkeSun
ÅkeSun: Kanske lite bredvid ämnet, men det klassiska problemet med plastventilerna är att det samlas damm i innerhörnorna. Efter ett tag blir den svårt att stänga, läckage, sämre effekt osv Såga bort lite plast på bakhörnorna så trycks spånet ut, se bilden ovan
17 svar · 3,2k läst
·
M
Mforce1: Problemet är att jag inte kan tyda värdena på maskinen. Men absolut är värdena bra så kommer jag bygga såklart!
2 svar · 1,2k läst
·
P
Pysslarn: Här är en tråd som innehåller lite tips och tankar, där kan du kan hitta lite info: https://www.byggahus.se/forum/threads/justersag.400232/#post-4000474 Lycka till med sökandet! //Ronnie
1 svar · 1,1k läst
stigen
stigen: [citat] Hej igen! Många frågor men jag försöker svara på dom. Jag valde att göra ett separat anhåll i massiv ek då fräsbordet fungerar som stand alone maskin också. Större valfrihet. Mitt bord fyller ut hela utrymmet som öppnas när man drar profilerna åt sidan. I texten ser du hur låsningen av fräsen fungerar med små klossar på benen. Jag ser att du bor i Stockholm så om du
6 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.