Någon som har erfarenhet av att använda Dustcontrol DC 3500 som stationär sug till en mindre hyvel?

H
funkar men kanske inte bästa val.
Björn Melander Björn Melander skrev:
Någon som har erfarenhet av att använda Dustcontrol DC 3500 som stationär sug till en mindre hyvel?
funkar. skulle dock gärna en större tornado innan dammsugaren.

Tack. Ja, jag misstänkte det.

Nä den är inget vidare till det. För lågt flöde och ingen större nytta av det höga undertrycket. Cyklon är ett krav, men de små som passar till en dc3500 är inte så bra på långa hyvelspån och stora cykloner passar inte så bra till dc3500. Förutom att den i "grundutförandet" är värdelös för trädamm etc (kräver cyklon) så är det en riktigt bra dammsugare.

• Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
Tack, bra förklaring. Något tips på bra spånsug för 125 mm kanaler och max kanallängd 6 meter? Kommer på sikt montera sugen utomhus med renad returluft tillbaka till verkstaden.

Jag hade en åss 1500 + bz 10 (eller kanske bz11) tidigare. Kan varmt rekommenderas. Små men seriösa spånsugar.

• Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
På förekommen anledning; har du monterat någon typ av fjärrstart på dina trefasdammsugare @Daniel_N och isåfall hur? :)

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
På förekommen anledning; har du monterat någon typ av fjärrstart på dina trefasdammsugare @Daniel_N och isåfall hur? :)
Nej, inte än. Men vi är i startgroparna för att bygga ett centraldammsugarsystemå baserat på 1 st 5500 och 1st 5900. De kommer då att dels styras med automatspjäll, dels med manuella spjäll med microbrytare. Styrningen blir samma typ som till vår spånsug. @phl är hjärnan bakom detta och kan berätta mer.

Med det sagt, så om man bara söker en fjärrstyrning av/på för dammsugaren så är detta inte rätt väg att gå.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nej, inte än. Men vi är i startgroparna för att bygga ett centraldammsugarsystemå baserat på 1 st 5500 och 1st 5900. De kommer då att dels styras med automatspjäll, dels med manuella spjäll med microbrytare. Styrningen blir samma typ som till vår spånsug. @phl är hjärnan bakom detta och kan berätta mer.

Med det sagt, så om man bara söker en fjärrstyrning av/på för dammsugaren så är detta inte rätt väg att gå.
Jo, kunde gissa att ansvarsfördelning ser så ut! :p
Men det blir kul att läsa om iaf om ni orkar dokumentera även om det är overkill för mig.
En nexastyrd kontaktor grejar jag nog att sno ihop men jag är osäker på hur en får det att lira med befintligt motorskydd och mjukstart.

@nanowire vad är du vill få till? Jag har kört min fm300 med en enkel kontaktor ett par år och där funkar det ju bra men motorn är ju enfas med startspole så det är klart att någon mjukstart i rätt mening har jag väl inte. Fördelen är väl att kontaktorn är rejält överdimensionerad för tre faser eftersom jag köpt den till en (stor) enfasmotor. En vfd kanske är ett enkelt sätt att få till mjukstart mer rätt? De har väl dessutom lågspänningsingångar för att slå på/av...

B badtastex skrev:
@nanowire vad är du vill få till? Jag har kört min fm300 med en enkel kontaktor ett par år och där funkar det ju bra men motorn är ju enfas med startspole så det är klart att någon mjukstart i rätt mening har jag väl inte. Fördelen är väl att kontaktorn är rejält överdimensionerad för tre faser eftersom jag köpt den till en (stor) enfasmotor. En vfd kanske är ett enkelt sätt att få till mjukstart mer rätt? De har väl dessutom lågspänningsingångar för att slå på/av...
Jag behöver på/av med fjärrkontroller. Alltså, jag vet inte om det är något problem att köra med en trefaskontaktor vars spole styrs med en nexa. Men vill inte köra utan motorskydd och vet inte heller om det är någon typ av mjukstart eller y/d-koppling i den för den startar väldigt långsamt och mjukt. Det senare kan ju vara bra för säkringarnas skull eller så beror det bara hög svängmassa som tar en stund att få upp i varv.

Vad har du för spånsug? Hur funkar den vanliga switchen? En kontaktor med 230VAC manöverspänning kan du ju styra med en Nexa-brytare - bara inte grannen kör samma koder, tråkigt om spånsugen står på hela semestern. ;)

B badtastex skrev:
Vad har du för spånsug? Hur funkar den vanliga switchen? En kontaktor med 230VAC manöverspänning kan du ju styra med en Nexa-brytare - bara inte grannen kör samma koder, tråkigt om spånsugen står på hela semestern. ;)
Jo, precis så har jag på 1-fas-dammsugare och -spånsug samt belysning. Sjukt smidigt och inget jag vill vara utan. Jag har några trefas-utsug för svets&slip också och de har jag inte fixat fjärrbrytare till.
Edit: Inser att jag skrev otydligt tidigare, det jag vill få till är fjärrstyrning av en dammsugare med 5,5 kW turbopump.

En kontaktor med tre slutande bleck gör ju ingen skillnad mot att ha en brytare?
Du kan ju ha motorskydd etc efter kontaktorn precis som vanligt?

Min sug går på trefas, alla spjäll har parallellkopplade mikrobrytare. Öppna vilken som, och sugen startar. Den stannat inte förrän alla spjäll är stängda. Enklare än fjärrkontroll!
Mikrobrytarna drivs av ett 12V-agg för DIN-skena. Dom drar en tre (fyr?)-polig kontaktor med 12V-spole. Motorskyddet ligger emellan kontaktorn och motorn..
12v-prylarna kommer från Elfa distrelec. bra postorder, butik i Solna
Dammsugarslang kopplad till träbearbetningsmaskin med synliga mikrobrytare och elektrisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.