Om du vill göra en frästillsats till ditt Boch GTS10XC sågbord och vill ha en snabb lösning så kan man köpa delarna hos Sautershop i Tyskland.
Kostar en del pengar innan det är klart men helt klart ett alternativ.
https://www.sautershop.de/neu-im-shop/neu-fraestischplatte-fuer-bosch-gts10xc/
Kostar en del pengar innan det är klart men helt klart ett alternativ.
https://www.sautershop.de/neu-im-shop/neu-fraestischplatte-fuer-bosch-gts10xc/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag började lite att göra en egen skiva i söndags... men tröttnade då jag inte hade någon bra skiva.
Få se om det blir ett enklare i MDF först...
Har en Kreg-platta sedan innan och den är mindre än hålen i dessa, men klart smidig lösning!
Torkade rent bilarna invändigt istället.
Få se om det blir ett enklare i MDF först...
Har en Kreg-platta sedan innan och den är mindre än hålen i dessa, men klart smidig lösning!
Torkade rent bilarna invändigt istället.
Lyfter en gammal tråd! 
Suttit ett par kvällar och funderat/drömt lite om fräsbord..
Tanken på att tillverka den själv är ju fin, men jag känner mig själv vid det här laget - tiden finns inte.
Snubblade över den här lösningen och den såg ju rätt smidig ut, på bekostnad av priset.
Någon som handlat denna typ av kit som vill dela med sig vilka delar som behövs? Jag tolkar ovan länk som att det enbart är den urfrästa skivan man får.. Dvs inga anhåll, T-spår, fräsplattor etc.
I dagsläget är nog tanken att montera en OF 1010, men i förlängningen en kraftigare..
Kan även tänka mig andra fräsbordlösningar också och inte bara dockning mot GTS10XC
Suttit ett par kvällar och funderat/drömt lite om fräsbord..
Tanken på att tillverka den själv är ju fin, men jag känner mig själv vid det här laget - tiden finns inte.
Snubblade över den här lösningen och den såg ju rätt smidig ut, på bekostnad av priset.
Någon som handlat denna typ av kit som vill dela med sig vilka delar som behövs? Jag tolkar ovan länk som att det enbart är den urfrästa skivan man får.. Dvs inga anhåll, T-spår, fräsplattor etc.
I dagsläget är nog tanken att montera en OF 1010, men i förlängningen en kraftigare..
Kan även tänka mig andra fräsbordlösningar också och inte bara dockning mot GTS10XC
Hej Kjell!
Här är en tråd om mitt bygge av ett extra fräsbord till Bosch. Sågen har jag sålt men jag har kvar fräsbordet. Har du frågor är det bara att återkomma.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-fraesbord.328715/
Här är en tråd om mitt bygge av ett extra fräsbord till Bosch. Sågen har jag sålt men jag har kvar fräsbordet. Har du frågor är det bara att återkomma.
Dag
https://www.byggahus.se/forum/threads/extra-fraesbord.328715/
Fina lösningar ni har båda två!
Stigens variant, hembygge av Sauter-typen känns ju klart mer inom räckhåll till att bygga själv för egen del.
Såg du har två T-spår för anhållet, kontra Sauter som kör på sågens anhåll.. Vad finns det för för/nackdelar med respektive lösning?
Ditt bord ser ju även ut att ha 5-10cm längre yta, vilket kan vara tacksamt tror jag.
Ser även ut som att det är ett bord i bordet? Dvs enkelt att lyfta ur tillsammans med fräs och ställa vid sidan och inte lika stationärt som köpte-varianten?
Finns det fler sågar än GTS10XC som har så behändig möjlighet till att lägga i en skiva? Dewalt kanske?
Många frågor, det här träsket var större än jag trodde!
Stigens variant, hembygge av Sauter-typen känns ju klart mer inom räckhåll till att bygga själv för egen del.
Såg du har två T-spår för anhållet, kontra Sauter som kör på sågens anhåll.. Vad finns det för för/nackdelar med respektive lösning?
Ditt bord ser ju även ut att ha 5-10cm längre yta, vilket kan vara tacksamt tror jag.
Ser även ut som att det är ett bord i bordet? Dvs enkelt att lyfta ur tillsammans med fräs och ställa vid sidan och inte lika stationärt som köpte-varianten?
Finns det fler sågar än GTS10XC som har så behändig möjlighet till att lägga i en skiva? Dewalt kanske?
Många frågor, det här träsket var större än jag trodde!
Hej igen!K KjellTimell skrev:Fina lösningar ni har båda två!
Stigens variant, hembygge av Sauter-typen känns ju klart mer inom räckhåll till att bygga själv för egen del.
Såg du har två T-spår för anhållet, kontra Sauter som kör på sågens anhåll.. Vad finns det för för/nackdelar med respektive lösning?
Ditt bord ser ju även ut att ha 5-10cm längre yta, vilket kan vara tacksamt tror jag.
Ser även ut som att det är ett bord i bordet? Dvs enkelt att lyfta ur tillsammans med fräs och ställa vid sidan och inte lika stationärt som köpte-varianten?
Finns det fler sågar än GTS10XC som har så behändig möjlighet till att lägga i en skiva? Dewalt kanske?
Många frågor, det här träsket var större än jag trodde!![]()
Många frågor men jag försöker svara på dom. Jag valde att göra ett separat anhåll i massiv ek då fräsbordet fungerar som stand alone maskin också. Större valfrihet. Mitt bord fyller ut hela utrymmet som öppnas när man drar profilerna åt sidan. I texten ser du hur låsningen av fräsen fungerar med små klossar på benen.
Jag ser att du bor i Stockholm så om du vill testa min bordslösning på din såg kan vi nog få till det. Skicka ett PM.
Dag
Klicka här för att svara
