Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Behöver demontera min Bosch GSR 18V-EC där momentdelen i växellådan har gett upp.
Efter att ha glömt tänka fick jag borra loss skruven i mitten, och enligt alla sidor jag hittar ska man lätt kunna knacka loss chucken genom att spänna fast en insexnyckel och slå till med hammaren i moturs riktning.
Här är stenstumt, kommer ingen vart.
Fler förslag?
Efter att ha glömt tänka fick jag borra loss skruven i mitten, och enligt alla sidor jag hittar ska man lätt kunna knacka loss chucken genom att spänna fast en insexnyckel och slå till med hammaren i moturs riktning.
Fler förslag?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Ett resolut hårt slag rakt på skruven brukar få dom flesta skruvar att vakna. Men den här är kanske stendöd?13th Marine skrev:
Behöver demontera min Bosch GSR 18V-EC där momentdelen i växellådan har gett upp.
Fler förslag?![]()
Dag
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag ska ut i verkstan ikväll och se om jag kan få skruvdragaren att hjälpa mig, alternativt dra handleden ut led 
Men ger jag den en rejäl kyss så hoppar istället växellådan.
Kanske kan försöka med en knackare
Men ger jag den en rejäl kyss så hoppar istället växellådan.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 804 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 804 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Okej, det gick inte som hoppats:
Försöka gänga ur med maskinen i borrläge med en insex i skruvstädet - Ingen lycka.
Koppla in skruvknacken (tyvärr bara en liten 10.8V) - Ingen lycka
Koppla in nya skruvdragaren och försöka - Ingen lycka.

Försöka gänga ur med maskinen i borrläge med en insex i skruvstädet - Ingen lycka.
Koppla in skruvknacken (tyvärr bara en liten 10.8V) - Ingen lycka
Koppla in nya skruvdragaren och försöka - Ingen lycka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Förresten vet ni vad?
Min 18V-EC är nästan identisk med den nya 18V-60 FC jag fick hem igår.
Och tydligen har de likadana rotorer.
Det borde innebära att jag kan köpa en växellåda till 18V-60FC och sätta på min 18V-EC.
Den lådan är dessutom billigare än originallådan
Min 18V-EC är nästan identisk med den nya 18V-60 FC jag fick hem igår.
Och tydligen har de likadana rotorer.
Det borde innebära att jag kan köpa en växellåda till 18V-60FC och sätta på min 18V-EC.
Den lådan är dessutom billigare än originallådan
Jobbar på en serviceverkstad och utför chuck byten några ggr varje vecka. Har alltid undrat hur många som får chucken att lossna med att sätta fast en insexnyckel och slå på den med en hammare? Har sett det göras på Youtube.
Vi kör alltid med en mutterknack och en insexhylsa som vi spänner fast för att få loss chucken, och då lyckas vi ändå inte få loss alla chuckar...
Vi kör alltid med en mutterknack och en insexhylsa som vi spänner fast för att få loss chucken, och då lyckas vi ändå inte få loss alla chuckar...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Tack! Bra med information från en som jobbar med det.T Toye_ skrev:Jobbar på en serviceverkstad och utför chuck byten några ggr varje vecka. Har alltid undrat hur många som får chucken att lossna med att sätta fast en insexnyckel och slå på den med en hammare? Har sett det göras på Youtube.
Jag ska prova med stora knacken vid tillfälle, hoppas bara att jag har hylsor för detta.
(Tror bara den tar 1/2" medans jag har 3/8" hylsor).
Man kan ju alltid få loss chucken, det är ju bara en fråga om tid.
Man kan använda vinkelslipen och leka kirurg och försiktigt ta bort bit för bit. Eller öppna växellådan och ta ut allt så man får loss axeln chucken sitter på.
Men det är inget vi gör oftast.
Man kan använda vinkelslipen och leka kirurg och försiktigt ta bort bit för bit. Eller öppna växellådan och ta ut allt så man får loss axeln chucken sitter på.
Men det är inget vi gör oftast.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Jag vill helst att båda delarna överlever.
Felet ligger förvisso i växellådan, men jag hoppas kunna laga den.
Började demontera växellådan, men det kändes som att man behövde lossa nått från chucksidan.
Plan B är att köpa en växellåda till FlexiClick-systemet.
Felet ligger förvisso i växellådan, men jag hoppas kunna laga den.
Började demontera växellådan, men det kändes som att man behövde lossa nått från chucksidan.
Plan B är att köpa en växellåda till FlexiClick-systemet.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Stora knacken hjälpte inte heller, slutade bara med att maskinens motor började snurra.