Här kommer en riktigt dum fråga. Jag verkar helt enkelt ha sovit mig igenom träslöjdslektionerna
Jag har lånat en Bosch PBH 2100 RE och ska sätta i kuggkranschucken. Har läst instruktionsboken och försöker monter enligt den, ändå sitter chucken löst på något vis för det går att dra ut den enligt bild. Hur får jag till detta?
Jag har lånat en Bosch PBH 2100 RE och ska sätta i kuggkranschucken. Har läst instruktionsboken och försöker monter enligt den, ändå sitter chucken löst på något vis för det går att dra ut den enligt bild. Hur får jag till detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Är det ett sds-fäste på borrmaskinen brukar man dra den svarta ringen längst fram utåt, och sen sätta i borren/chuckfästet.. Borren går att sätta i på två sätt, men den fastnar bara på det ena.
Hej igen. Det är ett SDS-fäste men jag kan inte dra fram den svarta ringen. Den verkar vara i ”framdraget läge” per default. Kan endast dra bak den och då kopplas chucken bort.Dan_Johansson skrev:
Jag får in chucken helt men kan orimligt enkelt dra ut den så att det blir som på min första bild Kan man borra med chucken monterad så?
Så här ser manualen ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Jag kanske var lite otydlig.. 
Gör samma som när du sätter i och tar ur en borr.. Vill den inte fastna tar du ur den och vrider den tills den går i igen..
På min slagborr kan själva sds-fästet åka in, då måste man dra ut den först, för att sen dra tillbaka ringen....
Gör samma som när du sätter i och tar ur en borr.. Vill den inte fastna tar du ur den och vrider den tills den går i igen..
På min slagborr kan själva sds-fästet åka in, då måste man dra ut den först, för att sen dra tillbaka ringen....
Tack för råd. Jag får i chucken på det sättet du beskriver. Problemet är att den går att dra ut ett par cm utan större kraft. Men jag kanske vågar borra ändå? Det kanske ska vara så? Man kan nog inte bli mer noob än jag helt enkelt
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Så länge den inte går att dra ur, det är ganska mycket spel i sds-borrarna.....
Klicka här för att svara