Kanske det, jag vet inte. Har inte påstått nånting om svetsens interna konstruktion. Den är från 1994, den använder tyristorer, är det en inverter? Jag vet inte om det kvalar in direkt, inte samma som en modern inverter iallafall. Halvmesyr kanske.

Det är inte riktigt relevanta faktorer för mig, det som är viktigt är att den är tillräckligt primitiv för att jag kan serva den själv och den är tillräckligt primitiv för att ha en väldigt lång livslängd och den här klarar alla mina krav.
 
Inte vet jag vad folk har emot trefasmaskiner.
Nackdelen med att svetsa på enfas är att man måste se till att ingen annan i huset och helst inte grannen heller har någonting elektriskt på gång då man skal svetsa.
En trefassvets sprider belastningen på faserna och då blir det mindre problem med spänningsfall eller för små säkringar. Elnätet belastas jämnare.
 
F
DennisCA DennisCA skrev:
Kanske det, jag vet inte. Har inte påstått nånting om svetsens interna konstruktion. Den är från 1994, den använder tyristorer, är det en inverter? Jag vet inte om det kvalar in direkt, inte samma som en modern inverter iallafall. Halvmesyr kanske.

Det är inte riktigt relevanta faktorer för mig, det som är viktigt är att den är tillräckligt primitiv för att jag kan serva den själv och den är tillräckligt primitiv för att ha en väldigt lång livslängd och den här klarar alla mina krav.
Nej, det är inte samma. Vad är det för märke,modell? -94 borde det varit inverter kan man tycka.
 
Det är en Kemppi Minarc 300 TIG
 
F
H heimlaga skrev:
Inte vet jag vad folk har emot trefasmaskiner.
Nackdelen med att svetsa på enfas är att man måste se till att ingen annan i huset och helst inte grannen heller har någonting elektriskt på gång då man skal svetsa.
En trefassvets sprider belastningen på faserna och då blir det mindre problem med spänningsfall eller för små säkringar. Elnätet belastas jämnare.
Det är aldrig en nackdel med 3-fas men man behöver inte skitmycket insikt för att ändå förstå begränsningarna som ändå finns.

Vad grannen gör spelar mindre roll om man inte bor sist på snöret, det är generellt få som gör det. Spänningsfall får man inte heller av nåt annat än långa kablar, köp en svets med PFC.. Det enda kvarvarande problemet skulle väl då vara att man har andra belastningar samtidigt som gör att man poppar säkringar och att man i princip är begränsad till 200A men i hobbymek-sammanhang räcker det skapligt långt. Den gamla skrönan att enfas går sämre än trefassvetsar var ingen skröna utan helt sant men det är inte en sanning på dagens (typ 15 till kanske tom 20 år bakåt i tiden på välkända fabrikat).

Fördelarna är klart övervägande skulle jag säga, man kan ta svetsen dit man skall svetsa utan att äga en traktor eller hjullastare, förlängningskablar kostar 20% av vad en motsvarande 3-fas kabel kostar, man får en modernare och nyare svets för samma pengar då 1-fas alltid är billigare. Vidare så finns det nästan alltid tillgång till ett 1-fas uttag, betydligt knappare med 3-fas.

Tittar man på begagnatmarknaden på 1-fas märkesmaskiner som inte är sönderkörda så håller dessa priser som är makalöst bra, det tyder absolut på att det är en betydligt mer eftertraktad maskin.

Tittar man vidare på tre-fas av lite nyare, eller skapligt nyare snitt så tenderar det med invertermaskiner att bli rätt kralliga pjäser på minst 400A och inte sällan 500A, det är inga efftekter man behöver i hemmagaraget och inte heller nåt man kör på 16A. Det finns naturligtvis mindre med men tyngden på yrkesmaskiner pekar åt det hållet.

På senare år har det lanserats riktiga och mycket påkostade bärbara 3-fas lågviktare på drygt 15kg från både Kemppi och Esab på 300A och 16A men det är ett prissegment som inte alls attraherar privatister och "sällansvetsare". Det finns även andra lite äldre 3-fas maskiner men jag tycker att dessa också tenderar att bli väldigt dyra, troligtvis pga ett smidigt format.

Det som finns kvar att köpa för lämpliga pengar är antingen väldigt gammalt eller halvgammalt och med det risken att det börjar bli svårt att få tag i reservdelar då det i många fall är minst 10-15 år sen de gick ur produktion. Det spelar väl mindre roll på väldigt gamla maskiner där det är mycket enkelt men på halvgammalt med en del gamla kretskort med "grus" på så är det inte alls kul när det poffar till och luktar bränt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.