Verktyg & Maskiner
nanowire: [citat] Ok, det låter rimligt genomförbart. Det är kanske inte kinkigare än så.
nanowire: [citat] Måste erkänna att jag är lite nervös för det, med en 300 l tank så får det konsekvenser. Därför håller jag den inte trycksatt utom när det verkligen behövs. Vardagsluft tar jag via en liten tyst AtlasCopco men den ger bara 60 l per min så räcker inte alltid.
Frustrator: [citat] Flexar gummit när du trycker på det?
NoOne2k: [citat] Jag vet att det för inte så länge sedan fanns en liknande tråd med ungefär samma frågeställning. Så fort man kommer upp över 2.5 ton så går det inte längre lagligt att dra den efter en personbil. Jag hade nog funderat på ett lämpligt objekt i storleken 3-5 ton. En större maskin är såklart lite starkare och har lite bättre räckvidd. Har du tänkt dig band eller
KTR: Någon som testat både GOP 55-36 & GOP 18v-28. Stor skillnad? Märker man av mycket att gå upp till 3,6 grader jämfört mot 2,8 grader på rörelsen?
FredrikR: [citat] Inga konstigheter vid beställning från GoTools.de? Har inte sett firman förrän nyligen och var nära att klicka hem lite grejer i lördags, men när jag kollade på söndagen var dom slut. Men dom låg bra till prismässigt så jag kommer säkerligen hitta något mer lockande framöver. :)
Skogssus: [citat] Tack för dina förslag och för att du tar dig tid att svara så utförligt!
siggebo: Jag har en Axminster no 7 och stålet (stålen, har två, är samma med båda) är så jäkla mjukt att det blir mer slipning än hyvling även i mjukt trä. Tjockt o fint men typ värdelöst. Så man får kanske räkna in ett nytt bett i priset också...
Henningelvis: Vad är det egentligen du vill ha svar på? Har du läst tråden om hur man kan bygga en egen Speedheater? https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmans-speedheater.328837/
etompau: Tycker det är ovanligt med avbrott i vanlig nätkabel. Är det en extern trafo, vilket inte tycks vara fallet här, så är det inte ovanligt med kabelbrott vid kontaktdon etc. Mät innan nu byter något.
yens: [citat] Tack! Då åker 14T på ikväll, det var rena träningspasset att klyva och så har det inte varit innan, jag ska återkoppla med resultat. :)
JohanLun: Jula sålde skyddsglasögon med en läsglasögonlins i nederkant. Tror de kostade nånstans drygt 50 spänn. Köpte tyvärr bara ett par. Verkligen perfekt när man jobbar, jag ser annars inte millimeterskalan bra nog...
FredrikR: [citat] Jaja, så är det, jag syftade på det andra inlägget jag citerade som pratade om dyckertpistol. (y)
Anonymiserad 433451: [citat] Nej det är inte normalt. Har du bild på sågen så kanske jag har en i högarna som ligger jag kan glo lite på och fixa bilder.. Ha alltid fullt med olja om ni kör med vegetabiliska oljor... För syre gör att oljan härsknar och täpper till i slangar mm...
Matod: Ja, fast nu har jag kopplat förbi alla säkerhetsbrytare. maskinen är helt nedmonterad.
fsn: [citat] Spänningsfall in dom vedklyv är inne på är ett förslag. Inga förlängningskablar och ett 16A uttag nära central och kolla om det är nån skillnad. Annars kolla tråden, matar det som det skall? Hackar matningen? Slirar matningen? Är slangpaketet friskt? Är tråden rostig och kass? Nåt som ser ut att vara bränt eller gått varmt om man öppnar? Kolla skruvförband så det är
heychristo: Fler som råkat ut för detta tydligen! :) hur gjorde du en egen styrskena och funkar det bra?
Jkulan: Helt riktigt, trodde det skulle vara ett större problem men det var ju bara att skruva lite så hade jag svaret där. Tack ändå! :)
dof: Dina batterier passar bara De walt. Visst finns det adaptrar att köpa för de flesta märken men tror inte du hittar någon sådan till något jula osv batterisystem.
klippor: Någon här som kan svarva aluminium? Behöver två cylindrar, 25 mm diameter, 30 mm höga med ett 10 mm hål i mitten. Alternativt om någon har 25 mm rundstång och kan kapa två 30 mm bitar. Hålet kan jag borra själv i värsta fall. Skicka meddelande om ni har möjlighet att hjälpa mig.
FredrikR: [citat] Har en likadan själv sedan många år. Lätt och smidig pistol. Trevlig att jobba med, svivlande slang, ställbart utblås så man inte behöver få luftreturen i ansiktet när man tex spikar taklist samt bälteskrok. (y)
Maria T: [citat] Förlåt, hur kunde jag glömma det? Rundstycke är så vackert!
Scout: Köpte en Vässla med extra batteri till grabben som accepterade (efter lite diskussioner) att det var en "scooter" som införskaffades. Hade lyckan att hitta en på Blocket som gått 34 mil för inga pengar alls! Kul som tusan att köra :D Lite osäker på vad den har för räckvidd men grabben pendlade 3 mil när han sommarjobbade och det var inga problem med bara ett batteri. Fick ett problem
friskahus: Dewalt är tyvärr kända för en ojämn kvalitet på hyvelstålen redan vid leverans, en del är ok andra inte. Slipa stålen i jigg så blir dom bra är min gissning. Angående Makita planhyvel 2012NB har jag inte läst något om problem med stålen. Det är märkligt att alla inte har kvalitet på allt :) Lite svårt att ta in kan jag känna.
spacemoose: [citat] Det finns ju andra mottagare som går att köpa om man i framtiden skulle stöta på ett behov med mm. Bosch LR50 eller Bosch LR60 borde funka tycker jag. Är helt klart snitsigt med mm avläsning men satan vad dyrt det blir då.
K_arlstrom: Tycker inte precisionen är något problem på min 254M, men jag stör mig på gejdrarna som sticker ut bakåt då den tar väldigt mycket plats i verkstan... Har metabos långa sågbord och fick flytta sågen till ena änden när jag skulle ta bort en bit på en lång regel för att få någon balans, men något längre flyttbart bord skulle jag aldrig skaffa! När jag varit ute (t.ex