4 162 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Tips till svets, 5mm l-profil / stål
Hej!
Söker tips på en svets med budget på 10k för att svetsa en ram / golvlucka som görs i 5mm stål / L-profil.
Utöver golvluckan kommer jag bara använda den för hobby projekt så inget mer avancerat än så.
Har svetsat lite innan men så lite så kan knappt tillgodoräknas. men brukar fixa det mesta i övrigt.
1-fas och utan gas.
Kommer en mig svets med flusstråd klara arbetet ?
Såg Esab caddy mig 160 som klara 4mm, men kan den köras utan gas? Sedan finns det en caddy 200 tror jag . Men blir inte klok om det behövs gas eller ej. Ligger lite över budget fast fyller den mitt behov så är det klart kul med en Esab svets i förrådet
.
om den klarar 4mm och mitt stål är 5mm, är det kört då eller det kommer fungera om jag kör lite långsammare?
Kommer svetsa utomhus en vindstilla dag, har inget bra svetsställe inomhus änsålänge.
tack för tips!
Med vänlig hälsning, Andreas
Söker tips på en svets med budget på 10k för att svetsa en ram / golvlucka som görs i 5mm stål / L-profil.
Utöver golvluckan kommer jag bara använda den för hobby projekt så inget mer avancerat än så.
Har svetsat lite innan men så lite så kan knappt tillgodoräknas. men brukar fixa det mesta i övrigt.
1-fas och utan gas.
Såg Esab caddy mig 160 som klara 4mm, men kan den köras utan gas? Sedan finns det en caddy 200 tror jag . Men blir inte klok om det behövs gas eller ej. Ligger lite över budget fast fyller den mitt behov så är det klart kul med en Esab svets i förrådet
om den klarar 4mm och mitt stål är 5mm, är det kört då eller det kommer fungera om jag kör lite långsammare?
Kommer svetsa utomhus en vindstilla dag, har inget bra svetsställe inomhus änsålänge.
tack för tips!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Du kan svetsa riktigt tjock med en liten svets, det beror bara på fogberedningen.
Har man liten svets så lägger man flera strängar till dess man fyllt upp fogen.
Ska du svetsa tjockt material och ute så är det bättre med pinne / MMA.
Protte
PS med din budget borde du sikta på en trefasmaskin.
Har man liten svets så lägger man flera strängar till dess man fyllt upp fogen.
Ska du svetsa tjockt material och ute så är det bättre med pinne / MMA.
Protte
PS med din budget borde du sikta på en trefasmaskin.
Tack för svar!
va tror du om en sådan här?
https://verktygsbutiken.nu/butik/telwin-maxima-200-synergic-migmag-flux-tig-mma/
fastna lite för att den är en kombimaskin. men ett okänt märke för mig iaf.
/a
va tror du om en sådan här?
https://verktygsbutiken.nu/butik/telwin-maxima-200-synergic-migmag-flux-tig-mma/
fastna lite för att den är en kombimaskin. men ett okänt märke för mig iaf.
/a
prototypen skrev:
nu är det beställt en svets och hämtar i veckan.
köpte denna: https://www.svetsochtillbehor.se/rallymig-161i-ml-161-30-m/
samt med gasflaska 5l, och utrustning . ska bli riktigt kul att ha ordentliga saker!
väldigt trevliga och hjälpsamma var dom dessutom i butiken.
/a
köpte denna: https://www.svetsochtillbehor.se/rallymig-161i-ml-161-30-m/
samt med gasflaska 5l, och utrustning . ska bli riktigt kul att ha ordentliga saker!
väldigt trevliga och hjälpsamma var dom dessutom i butiken.
/a
A andyh skrev:Hej!
1-fas och utan gas.
Såg Esab caddy mig 160 som klara 4mm, men kan den köras utan gas? Sedan finns det en caddy 200 tror jag . Men blir inte klok om det behövs gas eller ej. Ligger lite över budget fast fyller den mitt behov så är det klart kul med en Esab svets i förrådet.
tack för tips!
Verktygstokig
· gotland
· 465 inlägg
Köp en 10l flaska direkt! Det är inte många fyllningar som krävs innan den har betalat sig
Kanske man skulle göra .
ska kolla va det skiljer, tydligen skulle denna räcka till ungefär 5h konstant svetsning och det är flera år för mig haha
Men visst störigt om det tar slut vid fel tillfälle, precis som gasolgrillen
tack för tipset
/a
ska kolla va det skiljer, tydligen skulle denna räcka till ungefär 5h konstant svetsning och det är flera år för mig haha
Men visst störigt om det tar slut vid fel tillfälle, precis som gasolgrillen
tack för tipset
/a
M Mickebandsåg skrev:
A andyh skrev:
Ett bra val, den maskinen är populär och ägarna av Rallymig verkar väldigt nöjda, lite klen för 5mm men det kommer att gå. Tycker det var ett tveklöst bättre val än den Italienska Telwin du kikade på först.A andyh skrev:
Jag har en rallymig 161. Helt nöjd med den. ( Jag jobbade som svetsare tidigare.)
Jag har provat svetsa Aluminium och det var måhända inte dess bästa gren. Stål med mixgas och stål med rörtråd utan gas funkar bra. Jag har kört både Rimac rörtråd som såldes av Jula tidigare och INE som säljs av Swedol.
Rörtråden funkar bra på lite tjockare material då flusset inuti tråden hinner börja jobba. Rörtråden är mao inte världsbäst på att svetsa punkter. de blir poriga och fula. Rörtråden sprutar loppor i stor mängd jämfört med vanlig tråd. svetsspray kan vara vettigt .
Axeln man hänger trådrullen på är grov, typ 50 mm, vilket gör att de små 1-kilos trådrullar man kan köpa INTE går att montera. Jag har svarvat nya rullar i trä och spolat över tråden.
Gas köper jag numera av Jula, de har ju liksom öppet då gasen tar slut...
Julas 8 liters flaskor har en regulator på flaskan och en medföljande hona-hane snabbkoppling. det senare är smart om maskinen inte har en fast vagn.
Jag har provat svetsa Aluminium och det var måhända inte dess bästa gren. Stål med mixgas och stål med rörtråd utan gas funkar bra. Jag har kört både Rimac rörtråd som såldes av Jula tidigare och INE som säljs av Swedol.
Rörtråden funkar bra på lite tjockare material då flusset inuti tråden hinner börja jobba. Rörtråden är mao inte världsbäst på att svetsa punkter. de blir poriga och fula. Rörtråden sprutar loppor i stor mängd jämfört med vanlig tråd. svetsspray kan vara vettigt .
Axeln man hänger trådrullen på är grov, typ 50 mm, vilket gör att de små 1-kilos trådrullar man kan köpa INTE går att montera. Jag har svarvat nya rullar i trä och spolat över tråden.
Julas 8 liters flaskor har en regulator på flaskan och en medföljande hona-hane snabbkoppling. det senare är smart om maskinen inte har en fast vagn.
Hej!
tack, låter som jag gjort korrekt val gällande svets. Lite fundersam på det här med gas. Gillar inte gas överlag så var först inställd på köra med flusstråd. Dom hade en 5kg rulle 1mm för ca 1250kr
Men dom menade på att det är lättare att svetsa med gas och lättare att få det snyggt .
Jag kommer bara försöka få ihop min golvlucka sen kommer svetsen stå mest på hyllan i väntan på något annat kul projekt.
Kanske dyr golvlucka kan tyckas men lyckas jag så har jag ändå sparat massor då firma skulle ha 42k för luckan. Så ritningen har jag gjort i cad och tänker att svetsa ihop lite L-profil måste jag kunna reda ut
.
tack, låter som jag gjort korrekt val gällande svets. Lite fundersam på det här med gas. Gillar inte gas överlag så var först inställd på köra med flusstråd. Dom hade en 5kg rulle 1mm för ca 1250kr
Men dom menade på att det är lättare att svetsa med gas och lättare att få det snyggt .
Jag kommer bara försöka få ihop min golvlucka sen kommer svetsen stå mest på hyllan i väntan på något annat kul projekt.
Kanske dyr golvlucka kan tyckas men lyckas jag så har jag ändå sparat massor då firma skulle ha 42k för luckan. Så ritningen har jag gjort i cad och tänker att svetsa ihop lite L-profil måste jag kunna reda ut
H hyggabus skrev:Jag har en rallymig 161. Helt nöjd med den. ( Jag jobbade som svetsare tidigare.)
Klicka här för att svara