5 749 läst · 28 svar
6k läst
28 svar
Tips på kompressor?
Sida 1 av 2
Eftersom såna här trådar är färskvara ställer jag frågan igen — tips på kompressor för tryckluft?
Tydligen har jag öppnat bilverkstad hemma, för familjens olika personvagnar, så jag behöver i första hand något som orkar slå dän trilskande bultar och muttrar (annars är det ingen idé). Behöver dock hålla mig till enfas och max 10A. Dessutom är priset hemskt avgörande, tyvärr.
Alla idéer beaktas, en del välvilligt, en del inte.
EDIT: Jag har alltså ingen aning om vilken effekt/luftflöde/tryck man ska kolla efter för att avgöra om en kompressor är stark nog — är helt novis på detta.
Tydligen har jag öppnat bilverkstad hemma, för familjens olika personvagnar, så jag behöver i första hand något som orkar slå dän trilskande bultar och muttrar (annars är det ingen idé). Behöver dock hålla mig till enfas och max 10A. Dessutom är priset hemskt avgörande, tyvärr.
Alla idéer beaktas, en del välvilligt, en del inte.
EDIT: Jag har alltså ingen aning om vilken effekt/luftflöde/tryck man ska kolla efter för att avgöra om en kompressor är stark nog — är helt novis på detta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 407 inlägg
Kör en bra batteridriven mutterdragare istället så behöver du bara kompressor till att fylla på luft
Jag köpte nyligen den stående 90liters-varianten Bauhaus har. För priset tycker jag att jag fick mest för pengarna där. Det är ett markant kliv uppåt i luftflöde jämfört med den 50liters jag hade tidigare av samma fabrikat. Det är Nuair som tillverkar dessa åt Bauhaus.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 407 inlägg
Snygg modell. Här finns kompressorer på 24,50 och 150 liter men jag använderJohannes Carlsson skrev:
för det mesta en 230v muttermaskin att lossa hjulmuttrar med ändå.
Byter vinter/sommar hjuluppsättningar på 4 bilar + en kärra och använder den på
andra fordon här också.Dock så drar jag till muttrarna för hand.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 973 inlägg
Och hos Nuair heter den B2800B/3M/90V (de har inte ens orkat hitta på ett eget modellnummer på Bauhaus)
Man får leta i katalogen för att hitta den.
Jag är på ständig jakt efter en kompressor men vill inte ångra mitt köp, finns det nått denna inte räcker till?
Man får leta i katalogen för att hitta den.
Jag är på ständig jakt efter en kompressor men vill inte ångra mitt köp, finns det nått denna inte räcker till?
300 l/min är i underkant om man ska sprutmåla. Då går det mycket luft under lång tid. Ska man ha luft under lång tid bör man beräkna kapacitet x duty cycle. Exempel: om kompressorn ovan har 310 l/min och 50% DC (gissning) bör du inte ha en spraypistol som tar mer än 155 l/min
Och kollar man under frågor/svar så står det att fri angiven luftmängd vid 10 bar är 145 l/min. Men har man bara enfas-kompressor så är man ju lite mer begränsad på vilken kapacitet som finns att tillgå. Så man kör inte gärna t ex fristråleblästring med en sådan.
Den är ju lite mittemellan.....överdimensionerad för att lufta däck och köra spikpistoler och mutterdragare, men kanske lite liten om man ska sprutmåla. Men, det är ju en kompromiss. En kralligare kompressor med större tank blir väldigt stor...och dyr (så man köper ju inte större om man inte har ett kontinuerligt behov).
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 407 inlägg
Kan man inte seriekoppla 2st mindre då?
Parallellkoppla två mindre borde väl gå, men då de inte lär ha exakt samma inställning på tryckströmbrytarna så kommer antagligen den ena gå mer än den andra. Det är antagligen inte något större problem dock. Men det tar ju mer plats än en större kompressor.Johannes Carlsson skrev: