Har kikat på telwin force 165 för 2200 ca och tänkte väl köra på den då jag inte just nu behöver svetsa med en kemppi även om dom såklart är bäst men såg också att jula nu har halva priset på en Stanley svets som jag inte läst mycket om.
Så jag hör med er vad ska jag välja är lite nyfiken på om någon har erfarenheter med Stanleyn
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/svets/invertersvetsar/invertersvets-013294/
Kostar 1499 nu och telwin force 165 drygt 2100 på billigaste stället.
Vet själv skillnaden i styrkan och att telwin kan ta mer... samtidigt ska jag inte svetsa några traktor skopor eller andra grövre saker det här jag testat med kemppi men jag skulle gärna vilja veta om Stanleyn är värt det priset den står i just nu helt enkelt även om den är skit jämfört med allt vad kemppi har att erbjuda. Telwin force 165 har jag hört helt okej om så jag undrar vilken man ska ta helt enkelt är halva priset på jula värt det eller är det mer värt att köpa telwin? Och Bill bara göra klart jag kan om jag vill låna kemppi svets men jag vill ha något att leka med lite oftare så att säga till lite andra mindre grova arbeten som ibland kanske uppstår.
Så jag hör med er vad ska jag välja är lite nyfiken på om någon har erfarenheter med Stanleyn
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/svets/invertersvetsar/invertersvets-013294/
Kostar 1499 nu och telwin force 165 drygt 2100 på billigaste stället.
Vet själv skillnaden i styrkan och att telwin kan ta mer... samtidigt ska jag inte svetsa några traktor skopor eller andra grövre saker det här jag testat med kemppi men jag skulle gärna vilja veta om Stanleyn är värt det priset den står i just nu helt enkelt även om den är skit jämfört med allt vad kemppi har att erbjuda. Telwin force 165 har jag hört helt okej om så jag undrar vilken man ska ta helt enkelt är halva priset på jula värt det eller är det mer värt att köpa telwin? Och Bill bara göra klart jag kan om jag vill låna kemppi svets men jag vill ha något att leka med lite oftare så att säga till lite andra mindre grova arbeten som ibland kanske uppstår.
Jag har förra årets version av Sirio 140, men det verkar inte skilja så mycket mer än att nya versionen har digital mätare och lite längre kablar. Hur som helst är jag nöjd med maskinen. Går stabilt och tar 3.25 elektroder utan problem.
Dock lite låg intermittens, men det får man räkna med på en så billig maskin och är inte något jag direkt stört mig på vid hobbysvetsande.
Dock lite låg intermittens, men det får man räkna med på en så billig maskin och är inte något jag direkt stört mig på vid hobbysvetsande.
Tackar för svar!Alatan skrev:
Jag har förra årets version av Sirio 140, men det verkar inte skilja så mycket mer än att nya versionen har digital mätare och lite längre kablar. Hur som helst är jag nöjd med maskinen. Går stabilt och tar 3.25 elektroder utan problem.
Dock lite låg intermittens, men det får man räkna med på en så billig maskin och är inte något jag direkt stört mig på vid hobbysvetsande.
Kanske blir att införskaffa sig en innan rean går ut. Tyckte priset va okej.
Jag förstår till att börja med inte hur du har fått för dig att Kemppi skulle vara bäst? Bäst på vadå?
Telwins små invertrar saknar PFC och dom har ett relativt dåligt rykte. Stanleyn är en brandad Awelco och är precis lika Italiensk som Telwin. Tewlwin är ju generellt ett mer välkänt märke men just dessa maskiner har fått en hel del kritik, skulle trots det säga att Telwin ÄR en bättre maskin en Stanley. Det är magnifikt dålig intermittens på Stanleyn, bara 10% vid 130A. Det är klart under skamgränsen skulle jag säga. Resultatet av det är troligtvis att masikinen blir omotiverat varm även vid moderat svetsning och att det stark reducerar livslängden.
Telwins små invertrar saknar PFC och dom har ett relativt dåligt rykte. Stanleyn är en brandad Awelco och är precis lika Italiensk som Telwin. Tewlwin är ju generellt ett mer välkänt märke men just dessa maskiner har fått en hel del kritik, skulle trots det säga att Telwin ÄR en bättre maskin en Stanley. Det är magnifikt dålig intermittens på Stanleyn, bara 10% vid 130A. Det är klart under skamgränsen skulle jag säga. Resultatet av det är troligtvis att masikinen blir omotiverat varm även vid moderat svetsning och att det stark reducerar livslängden.
Det finns inga svetsar som är bäst. Men en del fabrikat som normalt är bra. Om Du går upp i prisklassen 4000 och uppåt finns det många som är bra från fabrikat som Esab, Kemppi, Telwin, Migatronic med flera. Men det gäller att läsa det finstilta i specarna speciellt i de lägre prisklasserna och då även för mer ovanliga fabrikat.
Själv har jag använt tre olika Kemppi modeller sedan 1993 med perfekt funktion köpta 1993 (Trigger 1000 Mig), 2006 (Minarc 150), 2008 (Minarc Mig 150). Jag har svetsat mycket i bilar med Migarna och grövre material med Minarc 150. Till Minarc 150 har jag också TIG kablar med skraptändning. Men med det tillägget har jag bränt för många volframeletroder vid tändning så jag har köpt en ny Esab Rogue ET 200iP med HF-tändning och alla finesser som skall bli min favorit.
Själv har jag använt tre olika Kemppi modeller sedan 1993 med perfekt funktion köpta 1993 (Trigger 1000 Mig), 2006 (Minarc 150), 2008 (Minarc Mig 150). Jag har svetsat mycket i bilar med Migarna och grövre material med Minarc 150. Till Minarc 150 har jag också TIG kablar med skraptändning. Men med det tillägget har jag bränt för många volframeletroder vid tändning så jag har köpt en ny Esab Rogue ET 200iP med HF-tändning och alla finesser som skall bli min favorit.
Har du hunnit svetsat nåt med Esab Rogue ET 200iP? Jag har inte sett den ännu och har bara svetsat med Caddy 2200i AC/DC och Renegade ET300iP. Lite nyfiken på Rogue.P poba53 skrev:Det finns inga svetsar som är bäst. Men en del fabrikat som normalt är bra. Om Du går upp i prisklassen 4000 och uppåt finns det många som är bra från fabrikat som Esab, Kemppi, Telwin, Migatronic med flera. Men det gäller att läsa det finstilta i specarna speciellt i de lägre prisklasserna och då även för mer ovanliga fabrikat.
Själv har jag använt tre olika Kemppi modeller sedan 1993 med perfekt funktion köpta 1993 (Trigger 1000 Mig), 2006 (Minarc 150), 2008 (Minarc Mig 150). Jag har svetsat mycket i bilar med Migarna och grövre material med Minarc 150. Till Minarc 150 har jag också TIG kablar med skraptändning. Men med det tillägget har jag bränt för många volframeletroder vid tändning så jag har köpt en ny Esab Rogue ET 200iP med HF-tändning och alla finesser som skall bli min favorit.
Jag fick den igår kväll. Tycks vara få ställen som har den hemma än. Duab hade den i torsdags men sen stod det två månaders leveranstid på fredagen. Köpte min från Svets och Tillbehör i Ystad. Den kom på två dagar. Jag kan bara svetsa i min carport så jag tycker det är för kallt ännu för utejobb. Det är bara denna model och Migatronic som jag hittat till överkomligt pris med många inställningsmöjligheter och magnetventil för gasen. Samt 2 elelr 4-takt och pulse med varierbar frekvens och start/stoptid/gas och ström upp och ner. Se bilagan. Slangpaketet som följer med är gediget men tungt så bäst för svetsbordsjobb. Ett proffs kanske önskar sig ett smidigare set för jobb på verklig plats
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholms Län
· 92 inlägg
Kan man punktsvetsa 6 mm stål med denna? Har "gått kurs" i MIG och MAG-svets så jag har aldrig använt pinnsvets/invertersvets. Räcker 2 fas och 150i/180i A?P poba53 skrev:
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Minarc 150 från kemppi är en riktig slitvarg. Det är i malmfälten den enda svets som verkar gå och gå och gå när det kommer till enfas mma strömkällor.
Köpte min för ett par tusenlappar begagnad. Går tyvärr på runt 5000kr plus moms ny.
Köpte min för ett par tusenlappar begagnad. Går tyvärr på runt 5000kr plus moms ny.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 92 inlägg
Medlem
· Stockholms Län
· 92 inlägg
Jag är inte bra på pinnsvets men det är generellt lite fippel att tända då det inte finns nån avtryckare. Man får skrapa eller knacka igång, punkten där det själva svetsen startar är lite diffus och jag skulle säga att det är nånstans mellan svårt och omöjligt och olämpligt att punkta med pinne. Jag hade iallafall inte klarat av det.P Plaincollar skrev:
men är det minst 2mm gods i det du skall svetsa så borde det gå hur bra som helst att dra med en liten pinne i riktiga strängar.
Men jag skulle alla dar i veckan valt MIG/MAG för sådan grejer. Får man det inte att fungera med riktiga strängar så finns det en effektiv ”hobbysvetsat-teknik” där man just punktar med överspänning, alltså att man skruvar på mer effekt än vad godstjockleken egentligen tål och så punktar man där man sätter nästa startpunkt i kanten på föregående punkts kant. Brukar bli rätt snyggt även om en riktig svetsare skulle garva läppen av sig.
men får man bara svetsen att bita i på ena sidan så skulle det ju kunna vara så att du missar fogen? Prova att pendla lite?

