Hej alla hemmafixare,

Min svets (ESAB C-141) har börjat krångla. Den spottar i princip bara ut gnistor som inte fäster och det slår liksom till och från inne i aggregatet så att det skallrar i plåtchassit.
ESAB C-141 svets placerad i ett verkstadsutrymme med motorcyklar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har kollat att tråden matas ut jämnt och greppar bra i rullen och har bytt trådmunstycke. Gasen verkar också levereras som den ska. Misstänker att nån elkomponent havererat. Är det nån som har en idé om vad som kan vara fel?

/Cruzze
 
Har du provat att öka/minska spänningen? (antar att du har det men frågar ändå)
 
Knut57 Knut57 skrev:
Har du provat att öka/minska spänningen? (antar att du har det men frågar ändå)
Jo, har pillat runt med spänning och trådhastighet men dom inställningar som har funkat förut funkar inte längre:worried:
 
Cruzze Cruzze skrev:
Jo, har pillat runt med spänning och trådhastighet men dom inställningar som har funkat förut funkar inte längre:worried:
utan möjlighet att justera spänning och trådhastighet fungerar det ej. Inte ens om reglagen dog när rätt inställning gjorts kommer det att fungera eftersom spänningen i nätet varierar över dygnet...
 
Du kanske kunde spela in en film, så man får höra hur det låter...

Att det slår i svetsen låter konstigt, gör det det även om du bara matar tråd?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du kanske kunde spela in en film, så man får höra hur det låter...

Att det slår i svetsen låter konstigt, gör det det även om du bara matar tråd?
Men en film var en bra idé:D


Tror dock att jag kanske isolerat felet till själva svetstråden. Med Biltemas 0.6 mm-tråd är det stört omöjligt att ratta in så det blir bra. Fogen blir ful, ingen genombränning och det sotar och flyger svetsdroppar. När jag byter till 0.8 mm tråd så blir det bättre, även om det fortfarande låter som en trumvirvel och det skallrar i plåtchassit. Fogen blir dock helt OK. Ljudet går inte riktigt helt igenom i filmen. Hoppas någon har en åsikt. Tycker att svetsen uppför sig sämre än i våras...:(
 
P
Är det en trefas?
Edit: tydligen en 220v,tänkte först om en fas var borta,låter i alla fall som att det är för lite ström.
 
Redigerat av moderator:
Nej, enfas.
Såhär i efterhand hade jag definitivt satsat på en trefas. Har problem med att säkringen ibland går när man kör på högsta strömstyrkan trots att trög 10A ska räcka enligt manualen...
 
Det lät rätt skumt... Men du har ju Youtube-skills... :)

Du kanske skulle öppna luckan och filma matarverket när du gör samma sak? Att det funkar bättre med annan (ny?) tråd pekar ju åt det hållet...
 
Jag fick i somras en gammal migsvets som knappt kunde svetsas med. Bara sprätte hur jag än justerade. Tog av kretskortet och rengjorde och lödde om alltihop sen funkade det.
 
  • Ett kretskort med löddelar, vissa områden rengjorda och omlödda, bakom en migsvets som renoverats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
För klena ledningar i kåken eller för lång och klen skarvsladd före svetsen.
 
V vedklyv skrev:
För klena ledningar i kåken eller för lång och klen skarvsladd före svetsen.
Får hitta ett uttag närmre mätarskåpet och testa...
 
Cruzze Cruzze skrev:
Får hitta ett uttag närmre mätarskåpet och testa...
Se till att du har 2,5 mm2 ledning till uttaget.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Hej fick du ordning på svetsen sen ? har exakt samma bekymmer med min .
japp vet att detta är en gammal tråd
 
F
A Allvinozzy skrev:
Hej fick du ordning på svetsen sen ? har exakt samma bekymmer med min .
japp vet att detta är en gammal tråd
Spänningsfall in dom vedklyv är inne på är ett förslag. Inga förlängningskablar och ett 16A uttag nära central och kolla om det är nån skillnad. Annars kolla tråden, matar det som det skall? Hackar matningen? Slirar matningen? Är slangpaketet friskt? Är tråden rostig och kass?

Nåt som ser ut att vara bränt eller gått varmt om man öppnar? Kolla skruvförband så det är åtdraget på sekundärsidan där det är hög ström. Skulle kanske kunna vara en likriktardiod som lämnat in.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.