Hej alla hemmafixare,
Min svets (ESAB C-141) har börjat krångla. Den spottar i princip bara ut gnistor som inte fäster och det slår liksom till och från inne i aggregatet så att det skallrar i plåtchassit.
Har kollat att tråden matas ut jämnt och greppar bra i rullen och har bytt trådmunstycke. Gasen verkar också levereras som den ska. Misstänker att nån elkomponent havererat. Är det nån som har en idé om vad som kan vara fel?
/Cruzze
Min svets (ESAB C-141) har börjat krångla. Den spottar i princip bara ut gnistor som inte fäster och det slår liksom till och från inne i aggregatet så att det skallrar i plåtchassit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kollat att tråden matas ut jämnt och greppar bra i rullen och har bytt trådmunstycke. Gasen verkar också levereras som den ska. Misstänker att nån elkomponent havererat. Är det nån som har en idé om vad som kan vara fel?
/Cruzze
utan möjlighet att justera spänning och trådhastighet fungerar det ej. Inte ens om reglagen dog när rätt inställning gjorts kommer det att fungera eftersom spänningen i nätet varierar över dygnet...Cruzze skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Du kanske kunde spela in en film, så man får höra hur det låter...
Att det slår i svetsen låter konstigt, gör det det även om du bara matar tråd?
Att det slår i svetsen låter konstigt, gör det det även om du bara matar tråd?
Men en film var en bra idéDan_Johansson skrev:
Tror dock att jag kanske isolerat felet till själva svetstråden. Med Biltemas 0.6 mm-tråd är det stört omöjligt att ratta in så det blir bra. Fogen blir ful, ingen genombränning och det sotar och flyger svetsdroppar. När jag byter till 0.8 mm tråd så blir det bättre, även om det fortfarande låter som en trumvirvel och det skallrar i plåtchassit. Fogen blir dock helt OK. Ljudet går inte riktigt helt igenom i filmen. Hoppas någon har en åsikt. Tycker att svetsen uppför sig sämre än i våras...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 921 inlägg
Det lät rätt skumt... Men du har ju Youtube-skills...
Du kanske skulle öppna luckan och filma matarverket när du gör samma sak? Att det funkar bättre med annan (ny?) tråd pekar ju åt det hållet...
Du kanske skulle öppna luckan och filma matarverket när du gör samma sak? Att det funkar bättre med annan (ny?) tråd pekar ju åt det hållet...
Hej fick du ordning på svetsen sen ? har exakt samma bekymmer med min .
japp vet att detta är en gammal tråd
japp vet att detta är en gammal tråd
Spänningsfall in dom vedklyv är inne på är ett förslag. Inga förlängningskablar och ett 16A uttag nära central och kolla om det är nån skillnad. Annars kolla tråden, matar det som det skall? Hackar matningen? Slirar matningen? Är slangpaketet friskt? Är tråden rostig och kass?A Allvinozzy skrev:
Nåt som ser ut att vara bränt eller gått varmt om man öppnar? Kolla skruvförband så det är åtdraget på sekundärsidan där det är hög ström. Skulle kanske kunna vara en likriktardiod som lämnat in.
Klicka här för att svara