C
Ni som börjar komma upp lite i åldern - vad kör ni med för läsglasögon när ni jobbar fysiskt?
Kör som de flesta andra med typ 3-pack från Clas Ohlson, som faktiskt är rätt stryktåliga, men börjar framför allt ledsna på de ramlar av när man jobbar med huvudet nedåt och att de är lite knepiga att ha med sig i "skogen" utan att de blir repiga eller ramlar ur fickan.
Får gärna vara billiga också, för oavsett hur stryktåliga de är lär det ändå vara lite av en förbrukningsvara.
 
Redigerat:
Jag har visserligen glasögon för jämnan men minns med viss frustration hur farsan skulle köpa läsglasögon varhelst de såldes. På Classe i gallerian satt han fast lång efter att man tröttnat på att glutta på klockbyggsatser. Ofta kom han på att han hade med sig obetalda glasögon på näsan när man var helt uppslukad med att studera Wentzels utbud. Jag lärde mig tidigt att läsglasögon finns överallt, till och med på Dals konfektyr, betyget där var "bättre än godiset"... Vilket inte säger något om nåt.
Farsan körde just på devisen billigt, det hände ju allt som oftast att glasögon fungerade som stötdämpning i botten av verktygshinken. Någon gång på senare år köpte han till slut ett par riktiga läsglasögon som hölls tills han vek hädan.

Ett par riktiga glasögon från optikern kostar några hundra men då sitter de fast på huvet.
 
  • Haha
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Jag har skyddsglasögon från Zekler med inslipad läslins i nederkant, funkar för ändamålet men skalmarna är tyvärr justerbara och leden lite väl lös så de sitter sådär.
Detta innebär att jag oftast använder billiga läsglasögon från vilkensomhelst-butiken och det är egentligen inte optimalt eftersom plastlinserna inte ger ett fullgott skydd i klass med riktiga skyddsglasögon. Lite spånsprut är ju ingen fara men skulle en tand lossna från sågklingan exempelvis och komma farande så lär det hända saker...

Har bestämt mig för att kolla 3M med flera tillverkare efter dubbelslipade skyddsglasögon; tycker egentligen att man ska ha riktiga grejor på sig om man kör riktiga maskiner.
//Ronnie
 
  • Gilla
BruntaBygg
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Jag har skyddsglasögon från Zekler med inslipad läslins i nederkant, funkar för ändamålet men skalmarna är tyvärr justerbara och leden lite väl lös så de sitter sådär.
Detta innebär att jag oftast använder billiga läsglasögon från vilkensomhelst-butiken och det är egentligen inte optimalt eftersom plastlinserna inte ger ett fullgott skydd i klass med riktiga skyddsglasögon. Lite spånsprut är ju ingen fara men skulle en tand lossna från sågklingan exempelvis och komma farande så lär det hända saker...

Har bestämt mig för att kolla 3M med flera tillverkare efter dubbelslipade skyddsglasögon; tycker egentligen att man ska ha riktiga grejor på sig om man kör riktiga maskiner.
//Ronnie
Korgglasögon är ju lite otympligt och sådär men efter att jag sprejade mig i ansiktet med vinkelslip en gång så är det min go-to. Då kan man ha glasögon under.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
C
Problemet med läsglasögon är ju att skiten skall på och av hela tiden. Mestadels av, det är ju när man mäter, skall pillra med någon liten skruv, läsa en text eller göra något med mobilen som de åker på. Så ser inte riktigt behovet av skyddsglasögon med styrka. De få gånger jag behöver kombinationen funkar skyddsglasögonen utmärkt utanpå läsglasen.
Bifokala förvisso, men jag är lite skeptisk.

Nä, det är nog inte skyddsglasögon jag är ute efter, utan något vanligt billigt som sitter ordentligt på plats och som tål att ligga i fickan, och helst att bli överkörda av traktorn också (fråga inte), men det är nog för mycket begärt.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P
Ja,det är ett problem verkligen,har du testat kontaktlinser? jag har provat några olika linser,tyvärr fungerade ingen bra,antingen såg jag bra på avstånd men inget nära eller tvärt om:oops: fungerar ju för många ändå,värt att testa iaf:)
 
C
P Pysslarn skrev:
Sportglasögon kanske kan vara nåt
Ja, sportglasögon fick jag också fram. Men sportläsglasögon verkar inte vara lika vanligt förekommande. Men nåt åt det hållet kanske skulle vara nåt om det finns.

Handyman 1 skrev:
Ja,det är ett problem verkligen,har du testat kontaktlinser?
Nej inte testat. Funderat på det, en tjej jag tränar ihop med kör med det. Tydligen har man bara lins på ena ögat för åldersseende, så man ser på långt håll med ena och kort håll med andra ögat. Tydligen något som tar tid att vänja sig vid. Känns spontant som att det inte är värt böket.
 
C cpalm skrev:
Ja, sportglasögon fick jag också fram. Men sportläsglasögon verkar inte vara lika vanligt förekommande. Men nåt åt det hållet kanske skulle vara nåt om det finns.

Tänker att det är bågarna det handlar om när det gäller hållbarhet, köper man hos en optiker bör man ju kunna få den slipning man behöver.

Undantagslöst är det gångjärnen som ger upp på skräpglasögonen jag köper (har ingen traktor ;) tyvärr) men billigt och bra verkar vara oförenliga termer i det här sammanhanget.

//Ronnie
 
Jag bär alltid glasögon och har samma problem med att de ramlar av när jag jobbar. Speciellt besvärligt nu när jag är inplastad med visir o handskar etc o absolut inte kan rätta till dem.
Skaffade en justerbar ”plastslang” hos optikern. Insåg senare att jag kunde köpt nåt liknande på nätet för betydligt mindre (Åttapack för samma pris som en).

Här är en modell:
https://fyndiq.se/produkt/praktiskt-glasogon-solglasogon-snore-rod-03b4b07b3a524aa3/
 
Redigerat:
T
fubar fubar skrev:
Jag bär alltid glasögon och har samma problem med att de ramlar av när jag jobbar. Speciellt besvärligt nu när jag är inplastad med visir o handskar etc o absolut inte kan rätta till dem.
Skaffade en justerbar ”plastslang” hos optikern. Insåg senare att jag kunde köpt nåt liknande på nätet för betydligt mindre (Åttapack för samma pris som en).

Här är en modell:
[länk]
Ett vanligt senilsnöre är ju för att hänga runt halsen, jag har tagit lite flexande mtrl som jag spänt upp, då sitter de fast bak på huvudet, funkar riktigt bra. Snodde det som satt på grabbens innebandyglasögon och satte fast på skalmen med buntband
 
T TreeView skrev:
Ett vanligt senilsnöre är ju för att hänga runt halsen, jag har tagit lite flexande mtrl som jag spänt upp, då sitter de fast bak på huvudet, funkar riktigt bra. Snodde det som satt på grabbens innebandyglasögon och satte fast på skalmen med buntband
Precis. Senilsören gör ingen nytta.
 
T
fubar fubar skrev:
Precis. Senilsören gör ingen nytta.
Nä, men nu när jag drar upp dem på näsan så fastnar de liksom mot bakhuvudet och drar så där lite lagom mot näsan/ögon. Just pillerjobb är ju ofta lutandes framåt och då behöver de ju sitta utan att trycka
 
Jag gick nyligen en motorsågskurs och där hade läraren läsglasögon som satt ihop med en magnet. Det gjorde att han alltid hade glasögonen nära till hands utan att vara i vägen.

Som den här länken.
https://clicsweden.se/lasglasogon/
 
J
Jula sålde skyddsglasögon med en läsglasögonlins i nederkant. Tror de kostade nånstans drygt 50 spänn. Köpte tyvärr bara ett par. Verkligen perfekt när man jobbar, jag ser annars inte millimeterskalan bra nog...
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.