Byggahus.se

Elmoped

1. B
    Medlem · 1 inlägg

BMarkusK

Medlem
    Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en Elmoped för att ta mig till och från jobbet (2 mil ToR och bor ute på landet). Samt att använda som nöjesåkning där min fru kan sitta med.

Jag har googlat och det finns en hel del olika märken. Många nya svenska märken. Tex Vässla, Evess och drax.

Dock så verkar marknaden fortfarande vara väldigt ung för Elmoped i Sverige och många av dessa märken/företagen har inte funnits så länge.

Är det någon här i forumet som har erfarenhet av några av dessa märken (eller andra)? Vågar man sig på att köpa en Elmoped idag?

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 081 inlägg

MathiasS

Medlem
    Vässlan är ett säkert kort, vet flera som pendlat länge med dessa.

3. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 842 inlägg

-RB-

Renoverare
    Äldsta sonen börjar komma upp i moppeåldern så jag har börjat titta runt lite. Jag hade önskat att räckvidden var dubbelt så lång på Vässlan men det kanske man kan lösa med ett extra löst batteri.
    Vi har en stuga ca 45 km moppevägen från där vi bor och det hade varit najs om man kunde lita på att komma dit även om det inte är så varmt ute. De anger räckvidden till 40-60 km och då räknar jag bara med 40 km och då går det inte.

4. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 220 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Vi har två NIU N1s (NQi sport) i familjen och kan inte säga annat än att vi är nöjda. Ungdomarna accepterade att de inte var ”tuffa modeller”. Modellen är fullstor och kör två vuxna utan problem. Räckvidden är 60-65 km vid normal körning. Med ett extra batteri (under sadeln) blir det dubbelt. Bra förvaring under sadeln. Enkel att serva själv om man skulle vilja det.

5. E
    Medlem · Stockholm · 109 inlägg

eikido

Medlem
    Det är NIU du ska kolla på.

6. Scout
    Medlem · Stockholm · 501 inlägg

Scout

Medlem
    Köpte en Vässla med extra batteri till grabben som accepterade (efter lite diskussioner) att det var en "scooter" som införskaffades.
    Hade lyckan att hitta en på Blocket som gått 34 mil för inga pengar alls!
    Kul som tusan att köra :D
    Lite osäker på vad den har för räckvidd men grabben pendlade 3 mil när han sommarjobbade och det var inga problem med bara ett batteri.
    Fick ett problem med att den "dog" i vissa lägen... oavsett hur mycket man gasade så kom man ingenstans.
    De skickade ut en tekniker som kom hem till oss och det visade sig vara glapp i bromshandtaget som gjorde att gasen inte gav rätt signal.
    Den största nackdelen med Vässla'n är att den har sådan dålig display. Man ser inte siffrorna när man har solglasögonen på sig!
    Tror definitivt att marknaden är mogen nog för köp !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.