5 885 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Bosch AXT 22 D kompostkvarn stannar plötsligt
Sida 1 av 2
Har en kompistkvarn som är ca 4 år. Fungerat perfekt tills den plötsligt stannar. Väntar man ett tag går den att köra igen i några minuter och så dör den igen.
Lossade kontrollpanelen och en lampa blinkar grönt.
Går det att laga?
Lossade kontrollpanelen och en lampa blinkar grönt.
Går det att laga?
Inte samma fel men samma maskin. Ett kretskort var trasigt i vår. Men det gav indikation som att vi inte hade skjutit in behållaren rätt. Vi lämnade in till lokal trädgårdsmaskinservice som felsökte och har nu själva beställt ett nytt. Förhoppningsvis får vi dit det utan hjälp.
Yes! Jag bytte kondensator men konstaterade att den inte var orsaken. När jag sedan tittade på maskinen så såg jag att själva korgen under långsamt rörde sig utåt när maskinen väl gick igång och när korgen ”vandrat” ut ca 1cm så stängde maskinen av sig. Insåg då att det sitter ett metallbleck i uppsamlaren som måste ligga väldigt nära motsvarande bleck på maskinen. Så genom att sätta spännband runt uppsamlaren så kan den inte längre vandra ”utåt” under drift och problemet löstes!
Jag kan personligen tycka att Bosch borde förstått att detta skulle ske så tummen ner till ingenjörerna på Bosch
Jag kan personligen tycka att Bosch borde förstått att detta skulle ske så tummen ner till ingenjörerna på Bosch
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Aha, det var ju bra. Så är det tyvärr inte för mig. Jag har kopplat förbi alla säkerhetsbrytare för att utesluta det. Den blinkar ändå som att det är ok men går inte igång. Reläet tickar när det ska osv. Mystiskt. Den la av när den blev lite hårt belastad av fuktigt segt gräs som kom med i men jag hittar inget överbelastningsskydd eller liknande. Tack för svar i alla fall!
Ja, ström finns. Jag har mätt 230 v in i kretskortet. Reläet tickar snällt när jag väljer mellan fram/bak/stopp. Inget ser bränt ut på kretskortet eller någon annanstans som jag kan se. Lysdioderna blinkar som de ska. När säkerhetsbrytarna, både de två magnetiska brytarna och de två mekaniska, är oaktiverade piper den som den ska med. Kanske är motorkondensatorn som lagt av... Vet inte hur jag kan testa det dock.
Vet du hur många tampar som är inkopplade på motorn, dom som går in till lindningen, hittar inget schema på den. Det kan finnas ett motstånd ( termokontakt ) i lindningen som gett upp. du får kolla om det ligger i serie med någon ledning in till lindningen du har då inte kopplat in ström direkt på tamparna som går till motorn. OBS innan du plockar/kopplar isär, fota från all vinklar så det syns vilka färger som går vart, omöjligt att komma ihåg efteråt
Bestämde mig för att lägga spänning direkt på motorn för att se om den går igång när den är helt solo. Antar helt sonika att den ska ha AC230V vilket är en chansning förstås. Det finns ingen info på motorn och jag hittar inget på nätet. Kretskortet är nu helt bortkopplat.
När jag lägger på ström börjar den gå runt men nästan direkt går säkringen i huset.
Om en termosäkring/kontakt inne i motorn löst ut borde väl inte detta hända?
När jag lägger på ström börjar den gå runt men nästan direkt går säkringen i huset.
Om en termosäkring/kontakt inne i motorn löst ut borde väl inte detta hända?
Sitter det någon kondensator på motorn eller intill den , du säker börjar gå runt , morrar det i motorn, är väl lite svårt att snurra på axeln vid start för hjälpa den igång, Startar motorn upp på riktig då, så brukar det mest vara kondingen som gett sig, Finns den inte med så drar motorn i starten en väldigt massa ampere och säkringen går i princip direkt.