Hej,

Vet inte om det är rätt avdelning..
Har tänkt på det här med att köra hem långa saker på takräcket, där den utskjutande delen ligger på ett stöd på släpkärran.

Frågan är bara hur det rent tekniskt fungerar.
Var ska man sätta stödet på kärran? Ska det t.ex sitta över axeln?
Hur ska surrningen göras, ska godset fixeras på takräcket och sen får det röra sig på stödet på kärran?
Eller ska fixeringen vara sådan så det kan vrida sig, i samband med att man svänger?
Får det väga mer än vad som är tillåtet på takräcket, då typ hälften av vikten ligger på stödet på kärran?

• Illustration av skåpbil med långt föremål på takräcket och stöd som vilar på släpkärra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du lasta så så måste godset kunna vrida sig både på bil och släp, annars kommer det hoppa av en av anliggningspunkterna när du svänger skarpt.

Kolla vid 1:50.

Det enkla svaret är att man inte gör sådär. Det är för krångligt med roterande infästningar som dessutom måste kunna vinklas.

Är det en flaggstång är det bara surra den på taket. Är det något tyngre så får du skaffa en längre släpvagn.

så enkelt är det.

Du står inför samma problem som jag, vill få hem en drygt 4m lång markis som är bra tung. Kontentan just nu ligger på biltrailer, det släpet är långt nog för att bli lagligt o bara någon hundring dyrare i hyra. Edit: Såg inte bilden innan, flaggstång är ju rätt mycket längre. :)

T TypRätt skrev:
Du står inför samma problem som jag, vill få hem en drygt 4m lång markis som är bra tung. Kontentan just nu ligger på biltrailer, det släpet är långt nog för att bli lagligt o bara någon hundring dyrare i hyra.
Så korta saker kan du lasta på vilket släp som helst. Bygg dig en bock och luta föremålet framåt och över bilen.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så korta saker kan du lasta på vilket släp som helst. Bygg dig en bock och luta föremålet framåt och över bilen.
Absolut finns det andra lösningar, köpa takräcke (om det inte är för tungt, osäker på Max vikt på taket). Men för 150kr mer i hyra slipper jag gärna köpa material o bygga en bock :)

Hur tung är markisen? Låt den sticka ut bakåt och vikta ner släpet fram. ligger den på mitten av släpet kan den sticka nästan fram till bilen. Blir inte mycket bakvikt på det med ett normalstort släp

B blue.b skrev:
Ska du lasta så så måste godset kunna vrida sig både på bil och släp, annars kommer det hoppa av en av anliggningspunkterna när du svänger skarpt.

Kolla vid 1:50.

[media]
Om jag inte tänker fel måste det även glida på ena punkten då avståndet ändrar sig när man svänger (eller bromsar om man ska vara petig)

K kristofo skrev:
Om jag inte tänker fel måste det även glida på ena punkten då avståndet ändrar sig när man svänger (eller bromsar om man ska vara petig)
Det som man ser i filmen är absolut inte att lasten glider på någon av upphängningarna, det är istället det som Transportstyrelsens hastighetstablå kallar för ”Motorfordon med en släpvagn vilka är förbundna genom den gemensamma lasten: 50 km/h”. Alltså att den bakre släpvagnen är stumt fastsatt i lasten. Men tydligen så kan han vrida hjulen i förhållande till upphängningen för att förbättra manövrerbarheten.

B blue.b skrev:
Lasten måste även kunna röra sig framåt/bakåt på ett av uppläggen eftersom avståndet mellan dom minskar när man svänger.

• Gilla
Donald-Duck och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta otydligheten, min kommentar syftade på last som sitter på biltak och släpkärra som sitter förbundna med dragkrok. I så fall måste lasten kunna rotera på båda punkter samt glida på en punkt för att ekipaget ska kunna bromsa eller köra genom kurva (horisontell eller vertikal). Precis som useless skriver.

• Gilla
Donald-Duck
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.