Släpkärra där jag ska byta lagren. Kärran har koniska lager, ett i varje sida av lagerhållaren.
- hur får man ut yttre lagerbanan som är ipressad?
- hur får man ut den bakre lagret? Verkar sitta en packbox framför som sitter som berget?
Kärran är från 2015. Brenderup.
Framsida:
Koniskt lager hålls över lagerhållare från en släpkärra, med synlig smuts och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sliten lagerhållare från en släpkärra med synligt inpressat koniskt lager och packbox.
Skapa konto

Baksida:
Närbild på inre delen av lagerhållaren på en släpkärra, med synlig packbox och fett.
Skapa konto

Har man tur kan man få ut packboxen (simring) genom att knacka ut den med en bred sliten skruvmejsel.
Då ser man ett par urtag i gjutjärnet där man med en dorn slå ut den yttre ringen i rullagret.
Lycka till

Funkar det inte så får man ta till en mer brutal metod, man värmer 3 punkter på ringen med svetslåga eller elsvets med hög ström! Vänd den med ringen nedåt!
Sedan går man i fikar, när man kommer tillbaka har ringen krympt och trillat ut själv.

Oh fy. Låter som jag bara byter det lagret jag fått ut

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Funderar på om fettet gått varmt för i koppen var de ljusbrunt men i lagret är fettet svart :/

Böt nyligen lager i en lite äldre Alko-axel. Där var det inga problem att först bända ut packboxen med en stor skruvmejsel. Sedan försiktigt knacka ut det yttre lagrets ytterring med en lång dorn genom det inre lagret. Sedan var det bara att vända på alltihop och knacka ur inre lagrets ytterring.

Tänk på att knacka lite i taget och flytta runt dornen mellan knackningarna så det inte blir "byrålåda".

Givetvis måste packboxen också bytas efter sådan behandling.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vilken av dessa?
Samlingsbild av olika typer av dornar för verktyg, inklusive enstaka och uppsättningar.
Skapa konto

K
Jag har använt en glidhammare med en egengjord platt 90 graders krok typ. Har funkat för mig.

Vilken då?

Jag tycker det känns som överkurs att byta lagren. Byta halva lager är direkt dumt, gör inte det.
Har du ingen blånad eller materialsläpp i lagerbanan är det bara att rengöra och byta fett. Dessa lager är oerhört driftsäkra och lever lätt 50år på en släpvagn, till skillnad från kullager som låter illa och kan skära redan vid mindre skador.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Oki!

H
Brukar använda en hylsa som passar i lämplig storlek och slå ut med.
Sen använder jag samma hylsa och skruvstycke att pressa in banan igen.

Hade samma problem för många år sedan med en ytre lagerbana som satt ipressad och helt jäkla omöjlig att komma åt att få ur. Rådfrågade en gammal traktor-reparatör och han sa åt mig att komma dit med navet så skulle han svetsa ur den... Han tog elsvetsen och brände dit en bred svetssträng på hela insidan av ytterbanan, kylde snabbt och sedan var det bara att knacka ur lagret lite lätt! Svetssträngen krympte när den kyldes och krympte även lagerbanan så att presspassjingen släppte.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Bytte hjullager på min bil för måååånga år sedan. Då la jag in bromstrumman med lagerbanan i frysen en stund, när det hade blivit ordentligt kallt så hade lagerbanan krymt så pass så att den gick att knacka ut, näst intill bara plocka ut. Nu vet jag inte varför godset runtomkring krympte och höll i lagerbanan ännu mer, men det gjorde det inte i det fallet. Kanske är det för att det är annat material. Skulle det vara åt andra hållet kan man ju köra ugnen en stund. OBS! Inte microvågsugnen. Så nu har jag sagt det :) Man ska inte underskatta materialensförmåga att ändra storlek vid olika temperaturer. Det man betyda mer än vad man tror.

En grej till. När du ska sätta dit den nya lagerbanan. Se då till att den är väl infryst innan. Då är den mycket mindre och går lätt att få dit. Du kommer att märka skillnad, jag lovar. Sen nyper den fast efterhand som den blir varmare.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
En viktig sak vid montering!
När du monterar och navet så spänns muttern hårt, ge navet ett par slag med en tyngre hammare så lagerbaner sätter sig man känner att navet går trögt att vrida runt.
Nu är det viktigt att lossa muttern 1/4-3/4 varv (beroende på stigningen på gängan) så fettet får plats mellan rullar lagerringar!!!
Man skall kunna känna ett litet glapp axialt på obelastat hjul.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.