4 542 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
Blev med svets och letar vettig svetshjälm + nödvändiga tänger, hammare etc?
Jag har köpt en Esab pinnsvets men saknar svetshjälm, slagghammare och vad man nu behöver mer?
Blir nog mest att svetsa ihop lite fyrkantsprofiler och armeringsjärn gissar jag.
Handskar och mängder med elektroder har jag.
Är det nödvändigt med värmeskåp för basiska elektroder eller går de att skrämma till liv om de blivit utsatta för fukt/luft? Hur förvarar man annars öppna förpackningar?
Värmeskåp kommer Ej att införskaffas.
Blir nog mest att svetsa ihop lite fyrkantsprofiler och armeringsjärn gissar jag.
Är det nödvändigt med värmeskåp för basiska elektroder eller går de att skrämma till liv om de blivit utsatta för fukt/luft? Hur förvarar man annars öppna förpackningar?
Jag kör med biltemas svets hjälm, duger fint.F fabian2000 skrev:Jag har köpt en Esab pinnsvets men saknar svetshjälm, slagghammare och vad man nu behöver mer?
Även slaghammaren är därifrån.
duktig på att svetsa?
ett tips.F fabian2000 skrev:
Ta lite ståltråd och lägg emellan materialet du ska svetsa.. Då är det lättare att får fin sömm..
Ska du ha ihåligt på insidan med finsvets.
Lägg en bit koppar på insidan..
Jag kör mycket 46.16 elektroder..
Eller 48.00.
vill du ha mer tips hojta bara till..
Har också Biltema hjälmen. Funkar kanon tycker jag men har inte provat nån annan. Använder vanliga skruvtvingar för trä för att fixera stycken. Funkar ibland men verkligen suboptimalt, också intresserad av vad man bör köpa.
Man behöver inte ha mer än svets.A axel_n skrev:
svetshjälm eller sköld.
slagghacka.
svetshandskar.
tvingar är bra att ha.
Vilken svets är lite beroende på materialet man svetsar och tjockleken..
Svetsa ute med mig och skyddsgas är nästan omöjligt..
Då använder man flusstråd istället...
mig kan man inte svetsa nästa sömm utan att slagga.
Lika så rostfritt.
enklaste metoden tycker jag är att svänga med pinnen fram och tillbaka i lugna rörelser. och hålla tillbaka pinnen lite i sömmen..
För då flyter sömmen ut fint och håller bra.
Jag har en Kemppi hjälm av den typen som har ett litet ljusare glas nedanför det vanliga glaset. Då man ställer till ser man genom det ljusare glaset och när man tänder stickan ser man genom det mörkare.
Det fungerar faktiskt ganska bra.
Billiga hjälmar och gamla hjälmar med bara ett mörkt glas är svåra att svetsa med tycker jag.
Automathjälmar lär vara väldigt bra men jag har hört att en del billiga modeller slår om för långsamt så i synnerhet yngre människor vars ögon reagerar snabbt kan få problem.
Slagghacka och stålborste behöver du. Billiga biltemastålborstar duger. Var man köper en bra slagghacka vet jag inte för jag hittade min på skroten.
Svetshandskar och läderförkläde och bomullsoverall tycker jag är nödvändiga. Annars bränner man sig och får eld i kläderna hela tiden.
Stickorna förvarar jag i verkstaden som är ordentligt uppvärmd. Han man ett torrt pannrum eller liknande är det ännu bättre. Annars på torraste stället i bostaden. Det går bra att hålla stickorna torra utan värmeskåp men det gäller att hålla dem torra för har det regnat i paketet så går de inte att torka ordentligt utan värmeskåp. Så har jag fått lära mig i varje fall.
Några låstänger och skruvtvingar
Sedan är det bara att svetsa!
Det fungerar faktiskt ganska bra.
Billiga hjälmar och gamla hjälmar med bara ett mörkt glas är svåra att svetsa med tycker jag.
Automathjälmar lär vara väldigt bra men jag har hört att en del billiga modeller slår om för långsamt så i synnerhet yngre människor vars ögon reagerar snabbt kan få problem.
Slagghacka och stålborste behöver du. Billiga biltemastålborstar duger. Var man köper en bra slagghacka vet jag inte för jag hittade min på skroten.
Svetshandskar och läderförkläde och bomullsoverall tycker jag är nödvändiga. Annars bränner man sig och får eld i kläderna hela tiden.
Stickorna förvarar jag i verkstaden som är ordentligt uppvärmd. Han man ett torrt pannrum eller liknande är det ännu bättre. Annars på torraste stället i bostaden. Det går bra att hålla stickorna torra utan värmeskåp men det gäller att hålla dem torra för har det regnat i paketet så går de inte att torka ordentligt utan värmeskåp. Så har jag fått lära mig i varje fall.
Några låstänger och skruvtvingar
Sedan är det bara att svetsa!
flesta hjälmar idag har lågsläckare i skärmen.
Ni som är nybörjare på att svetsa.
När ni ska få pinnen att tända, luta den inåt där fogen skall ligga och knacka till..
Är det en icke avtoppad pinne, så smek igång den...
Börja inifrån och ut, och sedan in igen.
slipa gärna vfog i materialen ni ska svetsa samman..
Det går att cirkla, svänga, zick zacka med pinnen för att skapa en fog.
Prova er fram vilket ni trivs bäst med..
viktigt är att jordklämman har bra jordfäste..
När ni ska få pinnen att tända, luta den inåt där fogen skall ligga och knacka till..
vad menar du med ”mig kan man inte svetsa nästa söm utan att slagga. Lika så rostfritt?Maskintok skrev:
Rostfritt är just MIG och det behöver absolut inte slaggas av. Förstår absolut inte vad du menar här?
Fö bra att veta att det inte går att svetsa med gas ute. Svetsade detta förra helgen utomhus med lite vindskydd. 1,5-2mm VKR rör, svart material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är också trevligt att undvika slagginneslutningar så sicksack och pendla är nog att föredra framför cirkla.Maskintok skrev:flesta hjälmar idag har lågsläckare i skärmen.
F fsn skrev:vad menar du med ”mig kan man inte svetsa nästa söm utan att slagga. Lika så rostfritt?
Rostfritt är just MIG och det behöver absolut inte slaggas av. Förstår absolut inte vad du menar här?
Fö bra att veta att det inte går att svetsa med gas ute. Svetsade detta förra helgen utomhus med lite vindskydd. 1,5-2mm VKR rör, svart material.
@Maskintok Du verkar inte ha nåt större intresse att förklara vad du menar?
Klicka här för att svara