2 823 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Kompressor utanför garaget + schemalagd körning
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Har flyttat min kompressor till förrådet vägg-i-vägg med garaget, har en 15m slangvinda i garaget och anslutningen från den går genom väggen till kompressorn på andra sidan.
Kompressorn är en vanlig liten 12L Stanley som jag sällan använder men uppskattar att ha snabb direkt tillgång till, min ev dumma plan är som följer :
Ansluta den till fjärrstyrt uttag i förrådet med en knapp i garaget så jag kan slå av/på den on-demand + schemalägga den så den körs 2-5 minuter då och då medan man är på jobbet så att den alltid full utan att jag vid varje användning behöver slå på den manuellt tills den är full igen.
Vore det en dum idé? Tanken med att ha den på timer istället för ständigt på är för att eliminera oron att den skulle stå och torrköra om det av något skäl skulle bli läckage och kanske överhettas och börja brinna.
Kompressorn är en vanlig liten 12L Stanley som jag sällan använder men uppskattar att ha snabb direkt tillgång till, min ev dumma plan är som följer :
Ansluta den till fjärrstyrt uttag i förrådet med en knapp i garaget så jag kan slå av/på den on-demand + schemalägga den så den körs 2-5 minuter då och då medan man är på jobbet så att den alltid full utan att jag vid varje användning behöver slå på den manuellt tills den är full igen.
Vore det en dum idé? Tanken med att ha den på timer istället för ständigt på är för att eliminera oron att den skulle stå och torrköra om det av något skäl skulle bli läckage och kanske överhettas och börja brinna.
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
Är det inte bättre att fixa så luften inte läcker ut? Det ska inte läcka något alls, möjligen på ett år kan det läcka...
Ta en blomspruta som du fyller med vatten och lite diskmedel. Spraya allt som kan tänkas läcka. Du ser även de minsta läckage i form av bubblor.
Om du ska avdvända din ide tycker jag du ska ha att den sätts på typ en g per dag. Behöver den slå på oftare så läcker det rejält.
Ta en blomspruta som du fyller med vatten och lite diskmedel. Spraya allt som kan tänkas läcka. Du ser även de minsta läckage i form av bubblor.
Om du ska avdvända din ide tycker jag du ska ha att den sätts på typ en g per dag. Behöver den slå på oftare så läcker det rejält.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Jag löste "fjärrstart" och säkerhetsbiten med en spistimer vid lampknappen. Har en 3-fas kompressor så en kontaktor är också inblandad.
Om du har den på timer så måste du ju ändå slå till den manuellt den gången du vill använda den. För när du använder den lär det behövas med luft än det som finns lagrat i tanken och den automatiska starten har du ju förbi kopplat med din timer....
Jag skulle vilja påstå att den bästa lösningen är att ha en brytare som du manuellt slår på den dagen/gången du vill använda tryckluft.
Jag skulle vilja påstå att den bästa lösningen är att ha en brytare som du manuellt slår på den dagen/gången du vill använda tryckluft.
Känns som en onödig lyx att hålla på att köra den på timer dag ut och dag in om du använder den så sällan som du säger. Onödig elförbrukning, onödigt slitage på kompressorn och onödigt buller. Jag har också en liten billig kompressor som oftast är tom de få tillfällena jag ska använda den. Ser det inte som något problem att knäppa igång den och vänta de 30s det tar för den att fyllas. Är det bara en cykel som ska toppas upp så räcker det med 10-15s innan kompressorn har tillräckligt med tryck.
Medlem
· Norrbotten
· 100 inlägg
Tack för alla svar!
Lösningen blev enklast möjligaste efter ha tänkt om, en Nexa kontakt i förrådet där den är inpluggad och en trådlös Nexa väggströmbrytare bredvid slangvindan i garaget, så jag slår på för att fylla vid behov, skulle jag mot förmodan glömma slå av så skickar min Telldus för säkerhetsskull en Off till den varje natt 00:00.
Sen allmänt kan jag bara nämna att det känns ganska lyx att äntligen bara ha luft ur väggen, ingen kompressor som syns, står i vägen eller väsnas, förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.
Lösningen blev enklast möjligaste efter ha tänkt om, en Nexa kontakt i förrådet där den är inpluggad och en trådlös Nexa väggströmbrytare bredvid slangvindan i garaget, så jag slår på för att fylla vid behov, skulle jag mot förmodan glömma slå av så skickar min Telldus för säkerhetsskull en Off till den varje natt 00:00.
Sen allmänt kan jag bara nämna att det känns ganska lyx att äntligen bara ha luft ur väggen, ingen kompressor som syns, står i vägen eller väsnas, förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.
Enklast möjliga betyder uppenbarligen olika saker för olika människor!M Maximum Justice Attack skrev:Tack för alla svar!
Lösningen blev enklast möjligaste efter ha tänkt om, en Nexa kontakt i förrådet där den är inpluggad och en trådlös Nexa väggströmbrytare bredvid slangvindan i garaget, så jag slår på för att fylla vid behov, skulle jag mot förmodan glömma slå av så skickar min Telldus för säkerhetsskull en Off till den varje natt 00:00.
Sen allmänt kan jag bara nämna att det känns ganska lyx att äntligen bara ha luft ur väggen, ingen kompressor som syns, står i vägen eller väsnas, förstår inte varför jag inte gjort det tidigare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden