Hej,

Jag håller på att bygga ett kombinerat såg och fräsbord. Det kommer att bestå av en hurts underst på hjul som man kan packa full med prylar, samt såg med fräsbord till vänster. Hurtsen är färdigbyggd (19mm MDF som skruvlimmats):

Inbyggd hurts av MDF på hjul i en verkstad, använd som bas för bygge av kombinerat såg- och fräsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer att vara lådor i den omålade delen och sen två öppna skåp där bland annat cyklonen får bo. Måtten slutade på 1200*600 mm Vilket är en kompromiss mellan tillräcklig stor arbetsyta och liten förvaringsplats. Sågen är en Dewalt DW745 och fräsen en Trend T11 EK som kommer att sitta mer eller mindre permanent i bordet.

Fräsbordet består av en filmbelagd 12mmm björkplywoodskiva limmad på en 15 mm björkplywoodskiva, som jag satte ett par eklister på. Riktigt bra glid på ytan och relativt stum:

Filmbelagd björkplywoodskiva på ett MDF-bord i verkstadsmiljö med verktyg på väggen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Filmbelagd björkplywoodskiva för fräsbord på sågbockar i en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet kommer jag troligen att planka från Byggahus då det finns några riktigt genomtänkte versioner här. Det kommer att sitta fast med två skruv i fräsbordet och troligen ha mikrojustering. Fräsplattan är en 6mm aluminiumplatta vattenskuren efter fräsen (eller rättare sagt en Dewalt, men hålbilden är ju samma). Har haft den i ett mindre bord hittills som jag spänt fast på arbetsbänken. Jag tänkte även ha en t-skena framför plattan för att fästa en fjäderbräda vid behov. Själva basen under fräsbordet är inte påbörjad än, tänkte först bygga klart skivan så får jag se hur jag bygger basen. Så här kommer det principiellt se ut


Kombinerat såg- och fräsbord under konstruktion med hurts och Dewalt DW745 bordsåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några funderingar innan jag fräser ut för platta och t-skena:

1) Hur långt in från kanten ska jag sätta fräsen? På bilden är det 400 mm från kant till fräscentrum, vilket känns ganska lagom, möjligen att det är lite långt in om man står och arbetar vid kanten. Bordet är 630x610mm (BxD)

2) Är det värt att ha toppskivan lös och vändbar så att man kan välja mellan långt och kort avstånd till fräsen?

3) Är det värt att skippa t-spårsskena och köra en gerskena (mitre track) istället? Då kan man ju använda samma geranhåll till både såg och fräs. Det är ju även lättare att göra en frässläde om man nu vill det. Nackdelen blir ju en vekare skiva och större stör orent när det inte används.

4) Jag hade bara tänkt att ha anhållet relativt nära fräsen. Skulle jag vilja ha ett anhåll längta bort så borde sågens anhåll (går att vända och ha till vänster om klingan också) funka ypperligt tänker jag? Egentligen ingen fråga, tänker mest högt...

Kommer ni på något mer smart som jag har glömt så är ni välkomna att dela med er .

/Daniel
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Det där blir säkert kanon. När jag gjorde ngt liknande använde jag anhållet från bordssågen tlll fräsen.
 
  • Bordssåg ansluten till en hemmagjord träarbetsbänk och en fräsmaskin monterad under bordet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jensa86 och 5 till
  • Laddar…
Har hunnit med lite mer. Fräsbordet är monterat och lådorna klara, förutom lådfront.

Ett nymonterat fräsbord med lådor och en bordsåg i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterat fräsbord med en överfräs installerad under bordsskivan och lediga lådfack utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev 400mm från kanten till fräscentrum. Skippade skenan för stunden, tänkte provköra lite först så får vi se om jag saknar den. Ska bygga vidare på spånhanteringen, vore ju mumma om cyklonen kunde stå mer eller mindre fast monterad i ett av facken, men det är lite väl trångt på höjden så det får nog bli nån kompromiss...

//DM
 
  • Gilla
Stommen och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Jag hade nog satt fler hjul på skapelsen, typ 4st till, två under varje stående mittvägg. MDF är rätt bra på att bågna över tid o jag tror inte den där orkar hålla sig plan, speciellt inte som du tänkt packa den full med prylar.

Edit...jag hade starkt föredragit miter track istället för t-track om jag tvingats välja en. Enda t-tracken kan göra är att hålla featherboards o det finns andra sätt att lösa det på...och en mitre track kan även hålla featherboards. Själv kör jag utan skenor i bordet, ändträsläden glider mot anhållet, featherboards tvingas runt framkanten.
 
Redigerat:
Ola C Ola C skrev:
Snyggt! Jag hade nog satt fler hjul på skapelsen, typ 4st till, två under varje stående mittvägg. MDF är rätt bra på att bågna över tid o jag tror inte den där orkar hålla sig plan, speciellt inte som du tänkt packa den full med prylar.

Edit...jag hade starkt föredragit miter track istället för t-track om jag tvingats välja en. Enda t-tracken kan göra är att hålla featherboards o det finns andra sätt att lösa det på...och en mitre track kan även hålla featherboards. Själv kör jag utan skenor i bordet, ändträsläden glider mot anhållet, featherboards tvingas runt framkanten.
Ola C Ola C skrev:
Snyggt! Jag hade nog satt fler hjul på skapelsen, typ 4st till, två under varje stående mittvägg. MDF är rätt bra på att bågna över tid o jag tror inte den där orkar hålla sig plan, speciellt inte som du tänkt packa den full med prylar.

Edit...jag hade starkt föredragit miter track istället för t-track om jag tvingats välja en. Enda t-tracken kan göra är att hålla featherboards o det finns andra sätt att lösa det på...och en mitre track kan även hålla featherboards. Själv kör jag utan skenor i bordet, ändträsläden glider mot anhållet, featherboards tvingas runt framkanten.
Ola C Ola C skrev:
Snyggt! Jag hade nog satt fler hjul på skapelsen, typ 4st till, två under varje stående mittvägg. MDF är rätt bra på att bågna över tid o jag tror inte den där orkar hålla sig plan, speciellt inte som du tänkt packa den full med prylar.

Edit...jag hade starkt föredragit miter track istället för t-track om jag tvingats välja en. Enda t-tracken kan göra är att hålla featherboards o det finns andra sätt att lösa det på...och en mitre track kan även hålla featherboards. Själv kör jag utan skenor i bordet, ändträsläden glider mot anhållet, featherboards tvingas runt framkanten.

Jag hade tänkt att bakstycket skulle ta hand om böjningen, men det kanske är lika bra att smälla dit ett par hjul till, för finns det utrymme så kommer det ju ganska snart att bli fullt :D.

Avvaktar med skenor för stunden. Får se om jag saknar det
 
Då var även anhållet klart

Anpassad verktygsbänk med integrerad såg, fräscentrum och dammavskiljningscyklon på en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Designen är stulen, eller i alla fall starkt inspirerad av @vectrex . Det passade så fint att jag kunde justera in ”nollan” på sågskalan att även passa fräscentrum.

Även cyklonen fick plats. Tog en gammal dammsugare för drivning så slipper man släpa grovdammsugaren varje gång man ska såga nåt. Har testkört en del nu och det kommer nästan inget spån alls vidare till dammsugaren så tar man för vana att blåsa rent filtret samtidigt som man tömmer cyklonen så borde det funka fint. Att den dessutom är bra mycket tystare än grovisen är ju bara en bonus

DIY-sågskalas cyklonstystem med ansluten dammsugarslang och hink inuti ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsanhåll med inbyggd dammsugare och cyklon, träfärgade lådor på hjul, under bänksåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även dit lite handtag på lådorna

Träbyrå med fyra lådor och handtag, ansluten till en dammsugarslang i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu återstår väl egentligen att göra en lite mer permanent eldragning och ev. fixa ett fällbart utskjutsbord.
 
  • Gilla
TriNitro och 8 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt @D.M. ! En sådan där lösning vill jag ha på sikt. Vilket sågbord är det du har (745?)? Är du nöjd eller är det något du i efterhand skulle gjort annorlunda? Och lite mer frågor: Var sitter dammutsuget och är det enbart för spån från fräsen eller fångar du även sågens spån? Anhållet, har du någon "byggbeskrivning" för det?
 
A AndreasBe skrev:
Riktigt snyggt @D.M. ! En sådan där lösning vill jag ha på sikt. Vilket sågbord är det du har (745?)? Är du nöjd eller är det något du i efterhand skulle gjort annorlunda? Och lite mer frågor: Var sitter dammutsuget och är det enbart för spån från fräsen eller fångar du även sågens spån? Anhållet, har du någon "byggbeskrivning" för det?
Tackar, på det stora hela är jag väldigt nöjd. Framför allt att slippa montera och flytta runt saker när man vill ha fräsen i ett bord, men även sågen blir ju trevligare i ett mer fast monterat bord tycker jag. Hade man haft oändligt med plats hade jag velat ha inbyggt utmatningsbord också, men det funkar med ett löst. En liten nackdel är att man får vara lite kräsen i vart man ställer bordet så att det blir stadigt, men det beror mer på att jag har golvbrunn i garaget med fall mot den.

Det stämmer bra att det är en DW745 såg. Jag har en Y-koppling på ett löst slangpaket bakom sågen som enkelt kopplas både mellan fräs och såg, den ena slangen till klingskydd/anhåll och den andra till sågens spånstos eller fräsens dammsugarkoppling. På fräsen funkar det riktigt bra, men sågens dammhantering lämnar en del att önska. Sen är en ensam dammsugare väl klent till en y-koppling, så ibland om jag ska såga mycket kör jag med grovdammsugaren in klingskyddet och endast en slang till spånstosen.

Bordsåg och fräs monterade i verkstadsbord med ansluten dammsugarslang och anhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet är byggt med distansklossar mellan anhållet och en bakplatta som man klämmer på sågen anhåll:

Hemmagjort träanhåll med distansklossar monterat på en arbetsbänk i ett organiserat verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar ganska bra, men det blir en del mätande när man ska justera 1/10 delar. Har tyvärr ingen byggbeskrivning, men distansklossarna är skruvade i ”taket” och sedan limmade i anhållet. Själva taket fräste jag ner något och fällde in i anhållet får att få en stark fog.

D.M.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Tack så mycket för svaret!
D.M. D.M. skrev:
Tackar, på det stora hela är jag väldigt nöjd. Framför allt att slippa montera och flytta runt saker när man vill ha fräsen i ett bord, men även sågen blir ju trevligare i ett mer fast monterat bord tycker jag. Hade man haft oändligt med plats hade jag velat ha inbyggt utmatningsbord också, men det funkar med ett löst. En liten nackdel är att man får vara lite kräsen i vart man ställer bordet så att det blir stadigt, men det beror mer på att jag har golvbrunn i garaget med fall mot den.

Det stämmer bra att det är en DW745 såg. Jag har en Y-koppling på ett löst slangpaket bakom sågen som enkelt kopplas både mellan fräs och såg, den ena slangen till klingskydd/anhåll och den andra till sågens spånstos eller fräsens dammsugarkoppling. På fräsen funkar det riktigt bra, men sågens dammhantering lämnar en del att önska. Sen är en ensam dammsugare väl klent till en y-koppling, så ibland om jag ska såga mycket kör jag med grovdammsugaren in klingskyddet och endast en slang till spånstosen.

[bild]

Anhållet är byggt med distansklossar mellan anhållet och en bakplatta som man klämmer på sågen anhåll:

[bild]

Funkar ganska bra, men det blir en del mätande när man ska justera 1/10 delar. Har tyvärr ingen byggbeskrivning, men distansklossarna är skruvade i ”taket” och sedan limmade i anhållet. Själva taket fräste jag ner något och fällde in i anhållet får att få en stark fog.

D.M.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.