Hej,
Säkert en dum fråga, men jag har en speciell vinklad gängstång som är M6 som jag skulle vilja få till M5. Finns det någon adapter eller liknande som har något namn?
De jag hittar verkar mest vara till modellbygge och liknande men vet inte vad jag ska kalla den heller när jag söker.
Försökte naivt gänga om den men det var ju hopplöst med mina skitverktyg i alla fall. Kanske inte ska gå heller att gå ner i gänga, vad vet jag.
Är det en adapter ska det alltså vara m5 hane till m6 hona.
Tack på förhand
Säkert en dum fråga, men jag har en speciell vinklad gängstång som är M6 som jag skulle vilja få till M5. Finns det någon adapter eller liknande som har något namn?
De jag hittar verkar mest vara till modellbygge och liknande men vet inte vad jag ska kalla den heller när jag söker.
Försökte naivt gänga om den men det var ju hopplöst med mina skitverktyg i alla fall. Kanske inte ska gå heller att gå ner i gänga, vad vet jag.
Är det en adapter ska det alltså vara m5 hane till m6 hona.
Tack på förhand
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Jo, fast det sitter en kula på den med, är till ett högtalarfäste. Men ska jag få till det får det nog bli att köpa en gängad kula och en stång, resten ligger nog utanför min händighetsnivå.
Hade hoppats det fanns någon övergång med något käckt namn som vanligt folk inte kan komma på.
Hade hoppats det fanns någon övergång med något käckt namn som vanligt folk inte kan komma på.
Ja, har en högtalare med m5 fäste och en stång med m6.
En sån här tänker jag, men de tog 35 euro i frakt. Så funderade på om det var något typ Ahlsell eller någon har.
https://www.wilesco-shop.de/en/spare-parts/miscellaneous/adapter-thread-m6/m5.html
En sån här tänker jag, men de tog 35 euro i frakt. Så funderade på om det var något typ Ahlsell eller någon har.
https://www.wilesco-shop.de/en/spare-parts/miscellaneous/adapter-thread-m6/m5.html
Medlem
· Stockholm
· 4 029 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 4 029 inlägg
Det är väl ”bara” att svarva eller fila ner M6 gängorna och gänga med M5?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 900 inlägg
Jag har faktiskt gjort sådana adapters och för €5,70 styck så skulle jag gärna göra många.
Protte
Protte
Nja, i den inre diametern i botten på gängorna på en M6 (d3 i diagrammet nedan) mindre än yttre diametern på topparna i en M5 (d).D Daniel 109 skrev:
https://www.tribology-abc.com/calculators/metric-iso.htm
I praktiken kanske det går att få användbara gängor med en bra svarv och exakt inställt center...
en adapter eller övergång ( med gänga ) måste av naturen se ut ungefär som den du länkade till på Wilescos sida.
Gissningsvis tillverkad i mässing.
duger inte den ?
En annan variant är att du löder eller svetsar en M5-nånting mot ... då kan utförandet se lite annorlunda ut.
Gissningsvis tillverkad i mässing.
duger inte den ?
En annan variant är att du löder eller svetsar en M5-nånting mot ... då kan utförandet se lite annorlunda ut.