Hej,

Säkert en dum fråga, men jag har en speciell vinklad gängstång som är M6 som jag skulle vilja få till M5. Finns det någon adapter eller liknande som har något namn?
De jag hittar verkar mest vara till modellbygge och liknande men vet inte vad jag ska kalla den heller när jag söker.

Försökte naivt gänga om den men det var ju hopplöst med mina skitverktyg i alla fall. Kanske inte ska gå heller att gå ner i gänga, vad vet jag.

Är det en adapter ska det alltså vara m5 hane till m6 hona.

Tack på förhand

En M5 gängstång som du vinklar som du vill ha den?

Jo, fast det sitter en kula på den med, är till ett högtalarfäste. Men ska jag få till det får det nog bli att köpa en gängad kula och en stång, resten ligger nog utanför min händighetsnivå.

Hade hoppats det fanns någon övergång med något käckt namn som vanligt folk inte kan komma på.

K klasses skrev:
Hej,

Är det en adapter ska det alltså vara m5 hane till m6 hona.

Tack på förhand
Den ska alltså vara mindre på utsidan än på insidan?

Kärndiametern på en 6 mm är bara någon 10/del större än det yttre på en 5 mm och är nästan omöjligt att gänga om utan maskiner med centrering exakt, men det går på en maskinverkstad

J jonaserik skrev:
Kärndiametern på en 6 mm är bara någon 10/del större än det yttre på en 5 mm och är nästan omöjligt att gänga om utan maskiner med centrering exakt, men det går på en maskinverkstad
Nej, kärndiametern på M6 är 5 millimeter.
Men ta en M5skruv och svetsa fast på din stång du har.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nej, kärndiametern på M6 är 5 millimeter.
6 mm har kärna 5,153 mm , sa inte exakt bara att det blir svårt i hemmapul

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
6 mm har kärna 5,153 mm , sa inte exakt bara att det blir svårt i hemmapul
Ja, du har rätt, men i praktiken går det inte.

Det är väl ”bara” att svarva eller fila ner M6 gängorna och gänga med M5?

Jag har faktiskt gjort sådana adapters och för €5,70 styck så skulle jag gärna göra många.

Protte

D Daniel 109 skrev:
Det är väl ”bara” att svarva eller fila ner M6 gängorna och gänga med M5?
Nja, i den inre diametern i botten på gängorna på en M6 (d3 i diagrammet nedan) mindre än yttre diametern på topparna i en M5 (d).

https://www.tribology-abc.com/calculators/metric-iso.htm

I praktiken kanske det går att få användbara gängor med en bra svarv och exakt inställt center...

en adapter eller övergång ( med gänga ) måste av naturen se ut ungefär som den du länkade till på Wilescos sida.
Gissningsvis tillverkad i mässing.
duger inte den ?
En annan variant är att du löder eller svetsar en M5-nånting mot ... då kan utförandet se lite annorlunda ut.

En bild på själva problemet skulle kanske underlätta för att komma på fler kreativa lösningar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.