Hej på er!
Det har varit lite förslag på att göra en tråd om att göra en kniv, från början till slut. Jag är relativt ny i den här hobbyn, men delar gärna med mig av hur jag gör och vad jag lärt mig hittills.
Jag hade tänkt försöka göra två olika jaktknivar närmsta veckorna, då det vankas lite jakthelg i mitten av maj. Vi får se om schemat håller.
Kom med synpunkter och idéer, och posta så klart gärna era egna kniv- och knivrelaterade projekt!
Det har varit lite förslag på att göra en tråd om att göra en kniv, från början till slut. Jag är relativt ny i den här hobbyn, men delar gärna med mig av hur jag gör och vad jag lärt mig hittills.
Jag hade tänkt försöka göra två olika jaktknivar närmsta veckorna, då det vankas lite jakthelg i mitten av maj. Vi får se om schemat håller.
Kom med synpunkter och idéer, och posta så klart gärna era egna kniv- och knivrelaterade projekt!
Vilket trädslag funderar du på?Alltgår skrev:
Hej på er!
Här är stålet som ska användas. Den lilla kniven 2mm tjock 14c28n. Den stora 3.5 mm AEB-L. Båda är rosttröga. Jag penslar med ritsvätska, tejpar fast schablonerna, och ritar av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
AEB-L-kniven sitter fast i en stor plåt, så där börjar jag med vinkelslip.
Sen vidare till bandsågen. Bågfil funkar det med.
Så, slut för ikväll. Nästa steg är att ta ut profilerna noggrannare, på bandslipen.
Logga in
Skapa konto
Sen vidare till bandsågen. Bågfil funkar det med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så, slut för ikväll. Nästa steg är att ta ut profilerna noggrannare, på bandslipen.
Logga in
Skapa konto
Iom det är ganska tajt sågat, så brukar jag använda 120 korn band att putsa bort det sista med. Man klarar det mesta på plandelen.
Större innerkurvor tar jag på ett 250 mm kontakthjul. Alltså, jag brukar inte hålla bladet så här, men var ju tvungen att fota.
Små radier finslipas med små kontakthjul.
En uppsättning filar och slippapper går så klart också bra.
Sen rita för hål till nitar och fånglinerör.
Sen dags att borra. Det är rätt lagom att hålla 0.1 mm större hål än nitens diameter. På större diameter (8+) så tar jag 0.2 över.
Avgradning gör jag med handjagaren. Där är lite random extra hål för att lätta lite på vikten och skapa lite epoxy-"bryggor" mellan skaftsidorna sen.
Sådär.
Ni som har ögonen med er ser att nithålen på det lilla bladet inte blev helt centrerade. Suck..
Nästa steg är värmebehandling, men det blir först till helgen.
Logga in
Skapa konto
Större innerkurvor tar jag på ett 250 mm kontakthjul. Alltså, jag brukar inte hålla bladet så här, men var ju tvungen att fota.
Logga in
Skapa konto
Små radier finslipas med små kontakthjul.
Logga in
Skapa konto
En uppsättning filar och slippapper går så klart också bra.
Sen rita för hål till nitar och fånglinerör.
Logga in
Skapa konto
Sen dags att borra. Det är rätt lagom att hålla 0.1 mm större hål än nitens diameter. På större diameter (8+) så tar jag 0.2 över.
Logga in
Skapa konto
Avgradning gör jag med handjagaren. Där är lite random extra hål för att lätta lite på vikten och skapa lite epoxy-"bryggor" mellan skaftsidorna sen.
Logga in
Skapa konto
Sådär.
Logga in
Skapa konto
Ni som har ögonen med er ser att nithålen på det lilla bladet inte blev helt centrerade. Suck..
Logga in
Skapa konto
Nästa steg är värmebehandling, men det blir först till helgen.
Förbereder lite inför härdning ikväll. Man får slå in bladen i specialfolie som tål höga temperaturer (upp till 1230 grader) för att skydda dem från avkolning.
Vinkel och bra sax samt handskar är bra. Lätt att skära sig på kanterna.
Knackar ihop "kuverten" med en gummihammare.
Andra grejer som behövs sen.
Två alublock och snabbtvingar att spänna upp och "släcka" bladen med när de puttrat klart på rätt temperatur. Alublocken hjälper till att hålla bladen raka, och får dem att svalna snabbare. Tryckluft påskyndar ytterligare lite.
Logga in
Skapa konto
Vinkel och bra sax samt handskar är bra. Lätt att skära sig på kanterna.
Logga in
Skapa konto
Knackar ihop "kuverten" med en gummihammare.
Logga in
Skapa konto
Andra grejer som behövs sen.
Två alublock och snabbtvingar att spänna upp och "släcka" bladen med när de puttrat klart på rätt temperatur. Alublocken hjälper till att hålla bladen raka, och får dem att svalna snabbare. Tryckluft påskyndar ytterligare lite.
Logga in
Skapa konto