Vinkelslipen för mig är en maskin det sitter en diamantskiva i - alltid... Men nu när jag håller på att knacka ner kakel i badrummet så inser jag att det nog är en bra maskin att gå till för att hitta något att göra den där lilla sista slipningen och få bort gamla fog-, fix- och fuktspärrsrester. det sitter inte jättehårt, det mesta tar jag såklart och bilar bort. Finns det någon smart lamellvariant, eller kanske någon stålborste för vinkelslip 125 mm (eller 115 om det är bättre) som skulle kunna hjälpa mig att på ett effektivt sätt jämna och snygga till väggarna.

Tack på förhand!

• Gilla
AndréLindahl
  • Laddar…
kärahjärtanes, så mycket trevligt umgänge du har missat tillsammans med din vinkelslip! Min är tillsammans med skruvdragaren mitt allra mest använda verktyg, med diverse olika skivor uti för olika ändamål. Gack du åstad och köp lite skivor och testa!

Sliprondell med lameller brukar lösa det mesta som måste slipas rent. Diamantslipskiva och raspskiva tillhör det grövre artilleriet. Tungstensskiva är en annan tungviktare.

Kapskivor (ej diamant) för olika material löser det mesta på temat metall, sten, keramik, betong mm som ska betvingas. Jag använder alltid den t ex till minsta plåtkapning; undviker plåtsax så långt det är möjligt. Koniska kapskivor hjälper där det är trångt.

De tjockare navrondellerna hjälper mig att jämna till mina fulsvetsningar.

Och stålborstarna! Hur mycket har man inte gjort rent med sådana. Sotet i den stora gamla vedpannan, bara en sån sak.

Ut och kör lite vinkelslip med dig! :cool:

• Gilla
Danimo och 1 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Kan det vara något sådanthär som du söker? [länk]

Det dammar dock rejält, det bästa är om man kan ansluta dammsugare till maskinen! Minsta kravet är dock andningsmask och skyddsglasögon
Tack för tips, men jag tror det är för våldsamt. Jag testade lite lätt med en sån här:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...eller/sliprondeller/tungstenslipskiva-244010/

Och den tar nästan för bra även den. Jag funderar mer på något i den här stilen:

https://www.jula.se/catalog/verktyg...X48bF7DB1mFb_W_SrZIaAk_VEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Eller om det finns något annat mer "sandpapprigt" att gå till. Funkar alla sliprondeller 125 mm till alla vinkelslipar?

Jag tänkte att med bra snurr på maskinen borde den kunna ta bort de sista resterna utan att påverka väggen. Det är ju ingen tyngre investering så det blir nog att testa tror jag. :) Det känns som sagt som lite overkill att jaga de sista delarna med borrhammaren...

ricebridge ricebridge skrev:
kärahjärtanes, så mycket trevligt umgänge du har missat tillsammans med din vinkelslip! Min är tillsammans med skruvdragaren mitt allra mest använda verktyg, med diverse olika skivor uti för olika ändamål. Gack du åstad och köp lite skivor och testa!

Sliprondell med lameller brukar lösa det mesta som måste slipas rent. Diamantslipskiva och raspskiva tillhör det grövre artilleriet. Tungstensskiva är en annan tungviktare.

Kapskivor (ej diamant) för olika material löser det mesta på temat metall, sten, keramik, betong mm som ska betvingas. Jag använder alltid den t ex till minsta plåtkapning; undviker plåtsax så långt det är möjligt. Koniska kapskivor hjälper där det är trångt.

De tjockare navrondellerna hjälper mig att jämna till mina fulsvetsningar.

Och stålborstarna! Hur mycket har man inte gjort rent med sådana. Sotet i den stora gamla vedpannan, bara en sån sak.

Ut och kör lite vinkelslip med dig! :cool:
Hahaha, aj aj kapten. :)

Jag skaffade faktiskt tungstensskivan, men den är nästan för mycket tungviktare, jag vill ju bara borsta det som sitter ovanpå, inte borsta mig genom väggen... Har du några förslag på stålborstar som man bör titta på? Jag hittar en billig rackare hos jula för 60 spänn. Gör den jobbet, eller är det en onödig senväg innan man hittar något riktigt?

Aldrig det där utan dammsugare.
Hyr en motsvarande sådan här skulle jag säga. Dammar öht inte, typ.
Person använder en Bosch dammsugare för renoveringsarbete på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltgår Alltgår skrev:
Aldrig det där utan dammsugare.
Hyr en motsvarande sådan här skulle jag säga. Dammar öht inte, typ.
[bild]
Jag håller på att såga ner 2 meter betongvägg, så damm är inte prio ett just nu. Givetvis mask osv, nu handlar det om att göra det mesta möjliga av befintliga verktyg :)

Vad var problemet med en diamantslipskiva sa du? Den är ju som gjord för ditt problem.

Diamantskiva, lamellskiva, stålborste, nylonborste och slippapper. Det går till och med att sätta in en sågklinga :) kolla varvtalspecen på tillbehören mot maskinen bara.

Och inte engångs masker, riktig mask och glasögon ska det vara. Fattar inte att jag höll på med pappmasker så länge som jag gjorde

Stålborstar till vinkelslip brukar ha ganska låga max-varvtal, kolla så du har ställbara varvtal på maskinen så du kommer någorlunda nära i alla fall.

Eftersom jag hittade denna tråden när jag letade (googlade) hur man slipar betong så passar jag på att meddela att det går utmärkt att slipa betong med diamantslipskiva, och att slipa mitt flytspackel var grymt smidigt. Hade jag haft gott om tid hade jag nog gärna köpt/byggt en dammkopp också men det funkar fint utan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.