Jag renoverar hus inklusive fönster och behöver en kapsåg / gersåg bl.a.a till golvläggning och reglering, men också till mer fint snickeri som fönster. Vad ska jag köpa? Vad är skillnaden på en biltema för 1000 kr och en för 5000 kr??
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemma har jag en devalt 777 som jag använt mycket.
Min far, som jag hjälpt mycket med flera byggnader av olika slag har en Biltema.
Den sågen är helt slut efter några år inform av att allt man spänner fast med sågen är i plast och gått sönder osv.
Jag kan verkligen inte rekomendera en Biltema såg just för den är inte trevlig att använda i längden. Men visst funkar det men man får vad man betalar för.
DeWalt sågen som jag själv äger är en arbetshäst och är fortfarande i nyskick känns det som.
Sågborden till sågarna är också värt att nämna att DeWalt sågborset viks lätt ihop och tar ingen plats medans Biltema bordet är ett åbäke.
Min far, som jag hjälpt mycket med flera byggnader av olika slag har en Biltema.
Den sågen är helt slut efter några år inform av att allt man spänner fast med sågen är i plast och gått sönder osv.
Jag kan verkligen inte rekomendera en Biltema såg just för den är inte trevlig att använda i längden. Men visst funkar det men man får vad man betalar för.
DeWalt sågen som jag själv äger är en arbetshäst och är fortfarande i nyskick känns det som.
Sågborden till sågarna är också värt att nämna att DeWalt sågborset viks lätt ihop och tar ingen plats medans Biltema bordet är ett åbäke.
Kvalitet och precision. Möjligen ergonomi om man ser till hur den känns att använda.
En ordentlig såg håller sig till de vinklar den ska såga. Man kan även kalibrera den så den stämmer även när man skramlat runt med den i bagageluckan.
I slutändan handlar det väl mest om vad man ska ha den till. Ska man såga precisa vinklar och kunna såga exakt samma vinkel igen efter att man sågat nån annan vinkel fordras det lite kvalitet. Att lyckas få till precis rätt vinkel kan man göra med vilken såg som helst, men att såga samma vinkel om och om igen, framförallt när man växlat mellan olika vinklar är svårare.
Men ska man såga golvplankor där det sneda snittet döljs under en golvlist, eller kapa reglar där några mm hit eller dit inte spelar roll, eller kapa några få lister där man kan prova sig fram några gånger räcker det med vilken som helst. Är man rädd om den så håller den ju länge.
Så, om du bara tänkt ha den till reglar, golv, lite lister nu i år så räcker det nog med vilken som helst. Känn ordentligt på den dock så du känner att den känns bra. Är du biten av snickeri och tänker att du kommer fortsätta bygga, trall, pergolas, carportar, finsnickeri osv så lägg mer jobb på sökandet och hitta något som håller bättre.
Själv skulle jag numera inte köpa en mindre såg än 12"-are. Ca. 300mm klingor alltså. Så jäkla retligt när man ska kapa en stolpe och sågen klarar 80mm. Eller ett hyllplan på 300mm som vår såg kapar i ett snitt. Så vill man bygga lite med större dimensioner, stolpar, 220-reglar mm så hjälper det. Men det väger och tar utrymme så man ska ju ha nytta av det.
En ordentlig såg håller sig till de vinklar den ska såga. Man kan även kalibrera den så den stämmer även när man skramlat runt med den i bagageluckan.
I slutändan handlar det väl mest om vad man ska ha den till. Ska man såga precisa vinklar och kunna såga exakt samma vinkel igen efter att man sågat nån annan vinkel fordras det lite kvalitet. Att lyckas få till precis rätt vinkel kan man göra med vilken såg som helst, men att såga samma vinkel om och om igen, framförallt när man växlat mellan olika vinklar är svårare.
Men ska man såga golvplankor där det sneda snittet döljs under en golvlist, eller kapa reglar där några mm hit eller dit inte spelar roll, eller kapa några få lister där man kan prova sig fram några gånger räcker det med vilken som helst. Är man rädd om den så håller den ju länge.
Så, om du bara tänkt ha den till reglar, golv, lite lister nu i år så räcker det nog med vilken som helst. Känn ordentligt på den dock så du känner att den känns bra. Är du biten av snickeri och tänker att du kommer fortsätta bygga, trall, pergolas, carportar, finsnickeri osv så lägg mer jobb på sökandet och hitta något som håller bättre.
Själv skulle jag numera inte köpa en mindre såg än 12"-are. Ca. 300mm klingor alltså. Så jäkla retligt när man ska kapa en stolpe och sågen klarar 80mm. Eller ett hyllplan på 300mm som vår såg kapar i ett snitt. Så vill man bygga lite med större dimensioner, stolpar, 220-reglar mm så hjälper det. Men det väger och tar utrymme så man ska ju ha nytta av det.
oavsett maskin så är det värt att betala en tusenlapp till för en bra klinga. Bosch klingor brukar vara bra och det finns nog några trådar om dessahaggle skrev:
Någon som vet varför dewalts gersågar har klingskydd som inte öppnas automatiskt när man för ner sågen för att såga? Man måste ju trycka på handtaget för att det ska öppnas, bättre säkerhet? Den enda detaljen jag stör mig på med dewalts maskiner.
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Har inget svar på frågan men håller med om att det är opraktiskt. På min såg som börjar bli lite sliten så har mekanismen börjat kärva så det går inte att få upp klingskyddet tillräckligt mycket, vilket resulterar i att vissa dimensioner i vissa vinklar är omöjligt att såga.M Cameltoe skrev:
Om du tänker köpa en Makita så var medveten om att den bara är för inomhusbruk. Hade en sådan här i en väl väderskyddad carport och efter några veckor var det gravrost ovanpå rören som sågen löper fram och tillbaka med samt på stödrullen.
https://www.makita.se/product/ls0815fln.html
Försökte diskutera med Makitas kundtjänst men de svarade bara kort att sågen inte tål fuktig miljö. Vad som menas med det och varför en förmodad proffssåg inte tål några veckor i en carport fick jag inget svar på.
Är det samma problem med Bosch och/eller DeWalt?
https://www.makita.se/product/ls0815fln.html
Försökte diskutera med Makitas kundtjänst men de svarade bara kort att sågen inte tål fuktig miljö. Vad som menas med det och varför en förmodad proffssåg inte tål några veckor i en carport fick jag inget svar på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om man inte sköter om dom så... Ja...K Kapten Sjöpung skrev:Om du tänker köpa en Makita så var medveten om att den bara är för inomhusbruk. Hade en sådan här i en väl väderskyddad carport och efter några veckor var det gravrost ovanpå rören som sågen löper fram och tillbaka med samt på stödrullen.
[länk]
[bild] [bild]
Har en äldre dewalt som stått ute rätt mycket, ibland helt oskyddad i regn (av misstag), ingen rost alls. Känns orimligt att den inte ska kunna stå utomhus under tak utan att rosta.K Kapten Sjöpung skrev:Om du tänker köpa en Makita så var medveten om att den bara är för inomhusbruk. Hade en sådan här i en väl väderskyddad carport och efter några veckor var det gravrost ovanpå rören som sågen löper fram och tillbaka med samt på stödrullen.
[länk]
[bild] [bild]
Jag har ju inte haft min bosch ute mer än nån dag med några skurar... Men så länge cromet på rören inte är skadat så ska den ju vara rostskyddad. Är dock nogran med att ha en tunn oljefilm på omålade metalldelar när jag inte använder den. Det gäller alla verktyg.