3 796 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Cirkelsåg. Vilket kapacitet/sågdjupsbehov vid 45 gerning?
Ska köpa cirkelsåg och funderar på en som, när den gerar 45 grader, går 42 mm djupt. Just nu ska jag mest kapa panel men man vet ju aldrig vad den kommer att användas till framöver. Hur ofta behöver man egentligen gera 2-tumsreglar 45 grader? Bör jag köpa en som klarar det för att vara framtidssäker? Kan tillägga att jag har kap/ger-såg så det jag ev inte kommer kunna göra är att klyva 2-tumsreglar 45 grader. Användningsområde är hemmafix av alla dess slag på huset. Tacksam för input 
K Kimastor skrev:Ska köpa cirkelsåg och funderar på en som, när den gerar 45 grader, går 42 mm djupt. Just nu ska jag mest kapa panel men man vet ju aldrig vad den kommer att användas till framöver. Hur ofta behöver man egentligen gera 2-tumsreglar 45 grader? Bör jag köpa en som klarar det för att vara framtidssäker? Kan tillägga att jag har kap/ger-såg så det jag ev inte kommer kunna göra är att klyva 2-tumsreglar 45 grader. Användningsområde är hemmafix av alla dess slag på huset. Tacksam för input![]()
Sällan men ibland gör man udda grejer. Jag har visserligen en 270mm såg på 2 kWh men föredrar att vända på ämnet istället för att brottas med besten. En vanlig 165mm klinga räcker till det mesta och är trevlig att använda, nu vet jag inte vad du tittar på men är det en 184mm klinga borde du tänka om, det extra sågdjupet vid 90 tillför väldigt lite, även vid udda dimensioner.
Tack för svar. Det är en Bosch GKS 18V-57 jag tänkte köpa, så 165 klinga. Men överväger även GKS 165 som faktiskt klarar 2 tumsreglar på 45 grader, men den är sladdriven. Jag har redan batteri till skruvdragare så tänkte att det kunde vara trevligt med en sladdlös såg. Men har ganska lite erfarenhet så jag vet inte vad jag ska prioritera riktigt...H Huzzbutt skrev:Sällan men ibland gör man udda grejer. Jag har visserligen en 270mm såg på 2 kWh men föredrar att vända på ämnet istället för att brottas med besten. En vanlig 165mm klinga räcker till det mesta och är trevlig att använda, nu vet jag inte vad du tittar på men är det en 184mm klinga borde du tänka om, det extra sågdjupet vid 90 tillför väldigt lite, även vid udda dimensioner.
Skulle aldrig köpa cirkelsåg med sladd.K Kimastor skrev:Tack för svar. Det är en Bosch GKS 18V-57 jag tänkte köpa, så 165 klinga. Men överväger även GKS 165 som faktiskt klarar 2 tumsreglar på 45 grader, men den är sladdriven. Jag har redan batteri till skruvdragare så tänkte att det kunde vara trevligt med en sladdlös såg. Men har ganska lite erfarenhet så jag vet inte vad jag ska prioritera riktigt...
Du ska helt klart välja den batteridrivna
K Kimastor skrev:Tack för svar. Det är en Bosch GKS 18V-57 jag tänkte köpa, så 165 klinga. Men överväger även GKS 165 som faktiskt klarar 2 tumsreglar på 45 grader, men den är sladdriven. Jag har redan batteri till skruvdragare så tänkte att det kunde vara trevligt med en sladdlös såg. Men har ganska lite erfarenhet så jag vet inte vad jag ska prioritera riktigt...
Vilket sammanträffande! Jag har själv en GKS 18V-57 och eftersom det finns få saker i livet som är lik roligt som cirkelsågar delar jag med mig av några observationer:
Som @poba53 säger så har sågen en plåtsula som inte är kompatibel med skenor. På min har plattan slagit sig någon grad vilket betyder att snitten blir sneda när man använder kapmojäng, Det medföljande bladet är för brett, och istället använder jag Dewalt xtreme tunna klingor. Det är inte en dålig såg, det är däremot inte ett under av tysk precision.
GKS 165 är i princip samma konstruktion men med mer styrka. Hur som helst, GKS 18V-57 har en tydlig siffer skala och är lätt att styra efter streck när bräder ska klyva, kolla bara så att sulan är parallell med snittet vid köp och om du ska kapa mot anhåll.
Det är smidigt med en riktigt liten batteridriven cirkelsåg, en som tar majoriteten av snabba snitt. Jag använder en 36 V Hikoki med 125 mm klinga, den har ett sågdjup på endast 47 mm men väger bara 2,8 kg, så liten att den går att hänga i bältet med stropp vid tex takarbete. Andra typer av snitt får lösas med andra sågar 
Tack för observationerna! Hade du köpt den idag också eller hade du valt något annat?H Huzzbutt skrev:Vilket sammanträffande! Jag har själv en GKS 18V-57 och eftersom det finns få saker i livet som är lik roligt som cirkelsågar delar jag med mig av några observationer:
Som @poba53 säger så har sågen en plåtsula som inte är kompatibel med skenor. På min har plattan slagit sig någon grad vilket betyder att snitten blir sneda när man använder kapmojäng, Det medföljande bladet är för brett, och istället använder jag Dewalt xtreme tunna klingor. Det är inte en dålig såg, det är däremot inte ett under av tysk precision.
GKS 165 är i princip samma konstruktion men med mer styrka. Hur som helst, GKS 18V-57 har en tydlig siffer skala och är lätt att styra efter streck när bräder ska klyva, kolla bara så att sulan är parallell med snittet vid köp och om du ska kapa mot anhåll.
Klicka här för att svara