7 477 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Parkside skruvdragare, full fart direkt
Köpte en Parkside 12 v skruvdragare (en sån där med avtagbar chuck) som jag har använt lite när jag skruvat trall. Funkade kanon i början, men efter en laddning kör den inte längre på lägre varv i början utan det är allt på en gång direkt, sen ökar det ytterligare ett snäpp när man trycker in fullt. Den funkar ju, men det blir svårare att skruva med precision.
Finns det nåt man skulle kunna göra? Reklamera kanske, men då får man väl pengarna tillbaka i bästa fall, jag vill ju gärna ha en likadan.
Finns det nåt man skulle kunna göra? Reklamera kanske, men då får man väl pengarna tillbaka i bästa fall, jag vill ju gärna ha en likadan.
Reklamerar du så vill säljaren att du tar en ny istället för att ge pengar tillbaka.
Men om du får pengarna tillbaka så kan du la bara köpa en ny? Ser inte problemet?
Men om du får pengarna tillbaka så kan du la bara köpa en ny? Ser inte problemet?
Allvetare
· Västra götaland
· 11 028 inlägg
Lidl har begränsad tillgång på sina verktyg, de ger pengarna tillbaka istället. Det går alltså inte att köpa samma sak för samma pengar...
Vilket inte är förenligt med KKL.Dan_Johansson skrev:
De skall ersätta med motsvarande vara, om du får köpa den på annat håll får de stå för eventuell mellanskillnad och resekostnad.
Jag har bråkat med Jula i dylikt ärende, handlat produkt billigt på kampanj som reklamerats och där jag inte accepterade pengarna tillbaka....
Om alla propsade på sin reklamationsrätt skulle nog en del kedjor tveka till att "partisälja" en del varor.
Nja, tveksamt.P PurreP skrev:Vilket inte är förenligt med KKL.
De skall ersätta med motsvarande vara, om du får köpa den på annat håll får de stå för eventuell mellanskillnad och resekostnad.
Jag har bråkat med Jula i dylikt ärende, handlat produkt billigt på kampanj som reklamerats och där jag inte accepterade pengarna tillbaka....
Om alla propsade på sin reklamationsrätt skulle nog en del kedjor tveka till att "partisälja" en del varor.
"Om du upptäcker ett fel på en vara har du rätt att kräva att felet ska rättas till. Det kan till exempel göras genom att företaget lagar varan eller att du får en ny. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen. Är det inte möjligt att varken reparera varan eller ge dig en ny kan det bli fråga om ett prisavdrag som motsvarar felet, eller att häva köpet. Det innebär att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka."
Inte så enkelt, det är köparens beslut att häva köpet. Jag vet inte riktigt vad du citerar men det är inte KKL rakt av....K Kane skrev:Nja, tveksamt.
"Om du upptäcker ett fel på en vara har du rätt att kräva att felet ska rättas till. Det kan till exempel göras genom att företaget lagar varan eller att du får en ny. Du kan själv föreslå vilken lösning du vill ha av företaget. Men om företaget kan visa att det blir en orimligt stor kostnad att ge dig en ny vara jämfört med att reparera, har de vanligtvis rätt att göra reparationen. Är det inte möjligt att varken reparera varan eller ge dig en ny kan det bli fråga om ett prisavdrag som motsvarar felet, eller att häva köpet. Det innebär att företaget tar tillbaka varan och du får pengarna tillbaka."
§23-33 i KKL reglerar detta
https://lagen.nu/1990:932#R21
Jag vet inte vad en Parkside kostar men det är säkert rimligt att ersätta den med någon enklare produkt från typ Jula med motsvarande prestanda.
Klicka här för att svara