Hej,
Tänkte skaffa en liten cnc till snickeriet, egentligen mest som ett komplement till mina 4(helt sjukt) centrumtappborrmaskiner. Är det ngn som använder en cnc av typen i länken till ngt "vettigt", alltså inte till starwarsfigurer mm, utan kanske till borrning av jobbiga hålbilder på stomsidor etc, fräser corian etc?
https://i2rcnc.com/collections/i2r-series/products/i2r-8
Tänkte skaffa en liten cnc till snickeriet, egentligen mest som ett komplement till mina 4(helt sjukt) centrumtappborrmaskiner. Är det ngn som använder en cnc av typen i länken till ngt "vettigt", alltså inte till starwarsfigurer mm, utan kanske till borrning av jobbiga hålbilder på stomsidor etc, fräser corian etc?
https://i2rcnc.com/collections/i2r-series/products/i2r-8
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Jag köpte en begagnad vicam cnc arbetsyta 1500*3000 mm .
Cnc är ett av inköpen som jag inte ångrar att jag gjorde till verkstaden.
Mitt råd är köp en maskin med så stor arbetsyta som möjligt.
Med en verktygsväxlare min maskin har 8 verktygsplatser.
Satsa på ett vacumbord direkt.
När jag köpte min maskin tänkte jag att köra besvärliga detaljer i den men jag använder maskinen mest till att sammanfoga skåpdetaljer.
En ganska prisvärd cnc säljer JB-CNC ägaren hjälpte mig när jag köpte min maskin, vi bytte till ett smidigare styrsystem än orginalet
Jonas
Jag köpte en begagnad vicam cnc arbetsyta 1500*3000 mm .
Cnc är ett av inköpen som jag inte ångrar att jag gjorde till verkstaden.
Mitt råd är köp en maskin med så stor arbetsyta som möjligt.
Med en verktygsväxlare min maskin har 8 verktygsplatser.
Satsa på ett vacumbord direkt.
När jag köpte min maskin tänkte jag att köra besvärliga detaljer i den men jag använder maskinen mest till att sammanfoga skåpdetaljer.
En ganska prisvärd cnc säljer JB-CNC ägaren hjälpte mig när jag köpte min maskin, vi bytte till ett smidigare styrsystem än orginalet
Jonas
Visst är det så, men jag har aldrig petat på en cnc. Jag kan inte investera en halv mille när jag inte vet om det funkar för mig. Tålamodet när det gäller att lära sig rita etc, är inte helt på topp. Det var därför jag tänkte att jag måste se vad det handlar om öht. Absolut en nestingmaskin framöver om det verkar funka.
Hej igen
Du behöver inte köpa enmaskin för 500000:- det jag menade köp inte en för liten bara
Min maskin kostade ca 100000 på plats med utbytt styrsystem.
Den programvaran jag använder är V-Carve från ett företag som heter vectric
Det går att ladda ner V-Carve och leka med det utan kostnad (det går bara inte att ladda ut koden till cnc-maskinen innan licensen är betald)
En annan sak jag gillar med vectric är att man behöver inte köpa alla uppgraderingar sen har dom ett bra forum för användarna.
Detta låter givetvis som reklam för ett företag men jag är bara nöjd med deras produkt.
Jag har en äldre Cnc med som jag funderar på att sälja arbetsytan är om jag kommer ihåg rätt 1700*1000 mm med två fräsmotorer Den är byggd som en stridsvagn så allt är stabilt men det är en tung maskin säkert två tre tonn
Priset är väl mer kilobaserat jag har inte hjärta att skrota den maskinen .
Den var på en skola tidigare så mycket bra skick
Mvh
Jonas
Du behöver inte köpa enmaskin för 500000:- det jag menade köp inte en för liten bara
Min maskin kostade ca 100000 på plats med utbytt styrsystem.
Den programvaran jag använder är V-Carve från ett företag som heter vectric
Det går att ladda ner V-Carve och leka med det utan kostnad (det går bara inte att ladda ut koden till cnc-maskinen innan licensen är betald)
En annan sak jag gillar med vectric är att man behöver inte köpa alla uppgraderingar sen har dom ett bra forum för användarna.
Detta låter givetvis som reklam för ett företag men jag är bara nöjd med deras produkt.
Jag har en äldre Cnc med som jag funderar på att sälja arbetsytan är om jag kommer ihåg rätt 1700*1000 mm med två fräsmotorer Den är byggd som en stridsvagn så allt är stabilt men det är en tung maskin säkert två tre tonn
Priset är väl mer kilobaserat jag har inte hjärta att skrota den maskinen .
Den var på en skola tidigare så mycket bra skick
Mvh
Jonas
Klicka här för att svara