Verktyg & Maskiner
pleqtiz: [citat] Är det Rojeken som kom ut på blocket för några dagar sen? Den såg riktigt fin ut så den blir du inte besviken på.
ikeo: Godslåda? min första tanke när jag såg den var att det vara förvaring för gastuber med tanke på att det verkar vara ett fäste för en gastub bredvid. Men lådan verkar ju inte ha ventilation så då är det troligen en godslåda
Kurtivan: [citat] Tack! Jag köpte denna beg i höstas och det var första gången jag provade den och hade ingen aning om att något kunde justeras, men efter ditt svar så hittade jag ett litet handtag där man kunde ställa borsthöjd och då gick den mycket bättre. Det sorgliga i det hela är att vid andra tömningen hade det där justerhandtaget lossnat och försvunnit :( Letat som fasen över hela
martin43: Åhå! En direkt mätning som visar att lite drygt 20 bar försvinner. Topp, då stämmer det alltså, även om förlusten är lite mindre än uppskattat.
forell88: Har tidigare använt farsan Dewalt DW700. Är nu i planer att skaffa en egen. Läser mycket gott om Bosch GCM 8 SJL här på forumet. Men har själv varit mer än nöjd för mitt hobbysnickeri med farsan gamla DW700. Fördelar/Nackdelar mellan dessa BOSCH GCM 8 SJL 2899kr
DennisCA: Inget har hänt sen sist förutom jag svetsade ett fyrkantsrör till.
cpalm: [citat] Min poäng är jag tycker inte man ser något annat när man tittar på kameror med en "konsumentvänlig" prislapp. Sen kommer de enklare märkeskamerorna på runt 25' och uppåt. Har du hittat några andra kameror i prisklassen < 10'? Tror inte du hittar någon riktigt seriös svensk aktör som säljer kamerorna i den prisklassen.
Djävulssnickarn: Mina huvudsäkringar är på 63amp. Jag hade nog lite tur för att ledningarna in på gården är dimensionerade för 63. Sen så är jag elektriker så mycket av jobbet har jag gjort själv
Snailman: [citat] Hade samma problem, kollade här i tråden och i videon. [MEDIA=youtube]eldasXD_Tqs[/MEDIA] Vid 4.05 lossar de klingan. Så fick loss den. Med en insexbits i ett ca 25 cmlångt skaft
Cheesen: [citat] Har sett en wish-Makita och den använde dom gamla ni-cd batterierna som Makita slutade med för snart 20 år sen. Amazon har jag däremot goda erfarenheter av att köpa Bosch maskiner ifrån. Men där måste man ju vara observant med vem som. Egentligen säljer varan.
andersda: Skak låter som ventilstrul. Man kan alltid testa o skruva isär. Kanske söka på Youtube?
Knallhatt: Låter bra att den nog passar de flesta borden, även om man skulle behöva göra någon nytt hål. Var lite fundersam om det ens var möjligt med just den modellen, kanske inte idealiskt men ändå om det skulle vara möjligt. Hade jag haft lite mer tid så hade jag nog byggt en men vill använda den lilla tid jag har över till att bygga andra saker :) Tänkte kankse runt 2000:- men om det
Klicka: En väldigt bra video som kollar skillnader mellan 3 olika diamantbrynen. Det bästa är monokristallina diamanter. De håller bäst. [MEDIA=youtube]MGtxnaLGptI[/MEDIA]
mikaelvberger: Så, nu är min lilla suganläggning färdig! Mycket enkel, men fungerar utmärkt. Jag valde att köra på 50mm avloppsrör. Köpte på mig i överkant på Biltema, man kan ju lämna tillbaka det som inte går åt.... Hittade en Centraldammsugare på Blocket för 500:-. Univac compact II heter den, jag fick en himla massa slang med munstycken mm. till den. Några påsar följde också med. Fick
jpsvensson: Tack för svar! Låter som en bra maskin så det kommer nog bli en sådan. Jag kommer ha spånsugen i ett separat rum enbart för spånsugen så jag tror inte att ett dammfilter kommer göra så stor nytta.
pleqtiz: Evolution har mycket bra sågar, jag har två olika, en cirkelsåg för trä/järn samt en 355mm järnkap! Nu vet ja inte hur kvalitén är numera men då ja köpte va de helt okej för vad man betalade.. Multiklingan är grymt bra! Blir bra snitt och håller länge! Sen behöver man inte få ångest om man klyvt en osynlig 6tumspik eller 8x160 träskruv:)
Eva Sofia: Nu sitter de på plats tack vare ett något mer bestämt handlag.
Antonsalminenaaa: [citat] Tack så mycket! Löste mitt problem. Förhoppningsvis kan fler få svar på samma fråga framöver, det var inte lätt att hitta via Google.
Klicka: Ett intressant verktyg som kallas tick stick. [MEDIA=youtube]Cd2LY857oTY[/MEDIA] [MEDIA=youtube]PqM9yz0ahjA[/MEDIA]
Byggmarodören: [citat] Jag hade en halvbillig meec 260mm utan mjukstart och den ryckte till så pass att ämnet ofta flyttade sig nån mm även om det var skapligt fastspänt. Att räta till ämnet med sågen igång suger, så efter det har jag alltid krävt mjukstart (även om det troligen inte är problem på mindre/bättre sågar)
pyro: [citat] Du kan användae en lämplig dammsugare från vilken tillverkare som helst, 27mm är en rätt vanlig standard, men eventuellt behövs någon adapter för att få slangen att passa om den du har är en annan storlek.
janwide: [citat] Funkar utmärkt med munstycket för bilar. Ta det lite piano bara så att du inte får "stickor" i trät efter tvätten. Testa gärna i något hörn där det inte gör så mycket om det går fel.
Spelhare: [citat] Monteringsplattan som följer med borden passar mig veterligen dom flesta kap och ger sågar. Det är monteringsplattan man sätter fast i bordet med snabbfästen. Denna följer ju givetvis med vid köp av sågbordet. Jag vet folk som kör julas sågbord till makita, bosch och givetvis julas egna såg.
hans.p: Avbrott i kabeln från tändningslåset till solenoiden kanske. När du bytte solenoiden kanske du vickade lite på kabeln som gjorde att du fick kontakt.
Yrrol: Har vi några fler förslag på bästa mätaren för hemmafixaren? ;)
stavskar: Jag har inskaffat en rejält begagnad takskivehiss OBM Anita Lång. Dock får jag inte det att funka när man ska lossa spärren för att veva ner hissen. Det finns ju två spärrar, en ”spak” på hisstolpen och sen en ”metallhake” som sitter i anslutning till ”vevhjulet” som spärrar hissen från att sjunka ner. Denna är man på min hiss tvungen att lyfta på manuellt att hålla i
Huzzbutt: Bosch gas 35 L AFC 4700:- Den har funkat över förväntan under vår pågående köksrenovering. Jag har även en Kärcher WD6 som nu enkom tjänstgör som gåbort dammsugare. Den automatiska filterrengöringen på Boschen är värd varenda krona. I jämförelse är Kärchern rent värdelös. Annars så finns ju förstås Festool CTL.
larsbj: Inte mycket verktyg ja brukar tycka är bra på biltema men denna brytbladskniv är verkligen bra, väldigt tålig mot misshandel, Brytbladskniv - Biltema.se