Byggahus.se

Bygger en 2x72 bandslip

1. D
    Medlem · Österbotten · 3 765 inlägg

DennisCA

Medlem
    OK jag blev övertygad att göra en egen tråd om detta. Tänkte först inte eftersom det går så sakta men kanske detta motiverar mig att jobba litet snabbare också. Det har pågått länge det här projektet, ända sen Jeremy Schmidt postade denna video om hans bandslip:

Han släppte också ritningar för den och jag laddade hem den men de var i tum och det kunde jag inte använda mig av så jag gjorde en egen kopia baserat på hans planer, fast i mm med den typen av godstjocklekar och profiler som kan köpas här. T.ex. 3/8" => 10mm plåt och 1½" stång => 40x40mm fyrkantsstång.

CAD modellen:

Nå det tog ända tills 2020 innan jag började på. Jag fick tag i material som jag hade haft svårt att hitta till bra priser tack vare Heimlagas hjälp. Som 2m med 40x40 stång och en stor 10mm plåtbit:

I somras så kapade jag till bitarna för två fyrkantsprofiler

Sen nån gång runt oktober/november började jag fräsa dom till slutlig storlek:

Slutligen har jag svetsat ihop det till en fyrkantsprofil (körde samma metod som i videon)

Så långt har jag kommit tillsvidare. Får se när nästa uppdatering blir, lite upptagen med julen just nu.

2. Tule54
    Medlem · Värmland · 101 inlägg

Tule54

Medlem
    Va kul att Du skapade en tråd. (y):) Kommer att följa den med stort intresse. Din tråd om Deckeln var mycket intressant att följa.

3. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 106 inlägg

Alltgår

Medlem
    Edit: korkat inlägg

4. D

DennisCA

Medlem
    Nå egentligen ska den kunna ta båda längderna av band. Men 2x72 tycker jag är ett namn som gör att folk vet vad det handlar om för sorts slip. 50x2000 ger inte samma intryck så därför valde jag att kalla den för 2x72 i tråden.

5. Alltgår
    Medlem · Skåne · 1 106 inlägg

Alltgår

Medlem
    Ja precis, se min edit :oops:

6. S
    Medlem · merseyside · 35 inlägg

shs

Medlem
    Flott. Hänger här lite då :)
    Ser att du har fräs och grejer så du kanske inte jagar hjul etc utan fixar själv?

Edit: tänker att du kanske har svarv etc också

7. D

DennisCA

Medlem
    Jo jag har svarv också, meningen är att fixa egna hjul. Har råmaterial för alla hjul förutom drivhjulet som jag vill ska vara 120-130mm men största alubiten jag har är 100mm.

8. D
    Medlem · Skåne · 15 inlägg

dat96mhe

Medlem
    KUL! Det är ett bygge jag funderat mycket på! Kommer bli grymt bra. Tänker du varvtalsstyra motorn? Snåla inte på slipbanden sedan, 3M är värda pengarna.

9. D

DennisCA

Medlem
    Meningen är att först bygga slipen utan varvtalsstyrning, men optimera hastigheten för stålavverkning. Så får jag se sen om varvtalsstyrning är något som behövs eller ej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.