Grymt! Vilket flyt. Kollade lite på fläktar på nätet, inte någon rolig läsning om man ska köpa nytt.. Får hålla koll på nätet om det dyker upp något beggat!

Nä det är enormt dyra. Men det brukar finnas mycket på Blocket å på skroten. Det är som sagt bra med att ha en rejält kraftig motor, min 15kw fläkt ger enormt bra sug.

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Det jag har nu är: separat rikt och plan, justersåg, bandsåg, pelarborr, stämborrmaskin, bordsfräs, c-tappmaskin. Tänkte komplettera med långbandsputs och vertikalputs å säkert något mer.. Handverktyg som handfräs, domino osv tänkte jag köra med dammsugaren.

Jag har en maskin som kallas för överfräs som är otroligt bra, använder den mycket för att gravera med å för att fräsa bafflar till högtalarlådor, en sån skulle du haft
De maskinerna du har är lätta att fixa utsug till, de har väl alla spånstos? Maskiner som överfräs å svarv kan va lite svårare.
Nåt du skulle haft är ett fast självtömmande högvakuum-system. Jag har ett som består av en dammavskiljare med en bottenventil som öppnas när sugen stängs av. Då startar tömningsfläkten å suger ut spån från avskiljare. Å så rengörs filtret med tryckluft. Till dammavskiljaren är kopplat 2 st 1200w dammsugare. Blir riktigt bra sug

Slipmaskiner behövs alltid, nåt du kan göra är en valsputs, den bygger man lätt av valsen från en gammal mangel. Å så kör man den med en krallig motor, jag hade tänkt mig 15kw. Den maskinen gör samma sak som en bredbandsputs

Jag har en duab spånsug med dubbla påsar som kanske går att pimpa? Lät ju väldigt intressant med högvakuum systemet!

Den där mangel-putsen skulle jag vilja se om du bygger! Jag har två gamla manglar som står under ladan. Har även en gammal 10kw motor som bara står. Kanske skulle funka...

Svarv glömde jag nämna, den står också på bevakning på blocket..! Överfräs vekar ju jäkligt bra, men samtidigt lite läskig! Har aldrig testat att köra en dock.

Alla maskiner har spånstos, men dom flesta behöver lite modifieringar. Målet är att få bra spånuppsamling i alla maskiner. Rikthyveln har jag redan moddat till en 160 stos som faktiskt blev riktigt bra. Men, först ska jag få till lokalen... Nu står alla maskiner i ett annat utrymme i väntan på inflytt!

En dammavskiljare med anslutna flexibla slangar och en elcentral monterad på väggen, placerad i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser avskiljaren ut, dammsugarna å en kompressor står där under. Det är mycket bra att slippa tömma den
Frågan är om inte en med bara 2 säckar får för liten filteryta... Filter sätter ju ändå alltid igen nån gång, det va därför jag valde att använda cyklon.
Jadå ska börja bygga den maskinen snart, har både en gammal mangel å en 15kw motor som står här i stallet

Nåt som är bra att ha på en svarv är frekvensomriktare. Då kör man lägre varvtal i början för att sedan öka när träbiten blivit helt rund
Överfräsar är inte så läbbiga, man måste bara se till att hålla i träbiten ordentligt så den inte sticker iväg

Låter ju som ett kanonsystem!
Bra tips med svarven också.

Får väl kanske ge överfräsen en chans, med koordinatbord och skyddshjälm! :rofl:

Redigerat:
På min överfräs så kan man stoppa i mallar, vet dock inte hur man gör för jag har aldrig gjort det.
Vad är det för en överfräs du har använt. Den jag har heter SAC. Får lista ur nåt sätt att göra ett utsug där, för spindeln höjs å sänks

Dom snickerier jag varit och jobbat i har inte haft någon överfräs, så jag har aldrig använt nån. Men det vore roligt att prova! Är det mest gravyr du använder den till? Vad mer kan man tänka, fräsa för låskistor å dyl?

Förutom gravyr så har jag min överfräs till att fräsa hål å urtag till högtalarlådor, fräsa ur urtag ur alla möjliga grejer. Det som är bättre med denna än en handöverfräs är att man kan fästa anhåll i bordet å att den har betydligt starkare motor

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Vad har du för huvudsäkring förresten? Jag har 25amp i dagsläget, och det känns lite väl klent. Snackade med en elektriker, och att säkra upp till 35 verkar bli en riktigt dyr historia med troligt byte av matarkabel och mätarskåp..

Mina huvudsäkringar är på 63amp. Jag hade nog lite tur för att ledningarna in på gården är dimensionerade för 63. Sen så är jag elektriker så mycket av jobbet har jag gjort själv

• Gilla
J_M_K
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.