K_arlstrom
K_arlstrom: [citat] Tror du den blev kränkt och därför vägrade lossna? ;) (du har tekniskt sett rätt, men här är det i vardagligt tal ett accepterat synonym för maskinskruv så jag lovar ingen bättring)
112 svar · 25,0k läst
·
L
Lowley: [citat] Meeen du..! Du är ju perfekt och kapa granarna! och sen klyva dom! Hittat did
89 svar · 21,0k läst
·
S
sallad: Skaffade en bit kanthaltråd (värmetråd) uppkallat efter någon Von Kant... i Hallstahammar tror jag. Ska försöka lägga upp en bild på hur det blev. Tanken är att skära cellplast till trossbotten i förrådsbygget. Varför, jo för att det blev lite udda mått och cellplasten var billig...
25 svar · 41,2k läst
·
F
fsn: [citat] Naturligtvis skall den dyrare från Biltema vara den bättre av de alternativen, det är en inverter och den är steglös vilket ger betydligt bättre kontroll, speciellt i tunn plåt.
20 svar · 8,9k läst
·
F
fsn: [citat] Man växlar alltid polaritet på självskyddande tråd, oavsett vilken svets det är. Du kopplar om den vid matarverket.
2 svar · 3,2k läst
H
Huzzbutt: Gammal skit från 80-talet funkar fint, särskilt om skiten är en ELU Mof 96 eller dylik.
14 svar · 5,2k läst
·
H
Huzzbutt: På övervåningen här är sladd-dammsugare bort rationaliserat till förmån för en Bosch GAS 18V-1 på fruns begäran och det har funkat bra i 1,5 år. Det finns ju vissa komfortgrejer som stör, tex att golvmunstycket är smalt. Jmf med en Dyson är ju kostnaden ingenting dessutom har ju de flesta skaftdammsugare inkl Dyson rätt låg Ah på sina batterier.
4 svar · 1,8k läst
N
Nyfiknast: Har en hel arsenal av städmedel då jag fick plocka vad jag ville från en nedlagd städfirma. Av alla medel är det ett som funkar prima och är det jag använder. Cif power cleaner degreaser sprayas på mina sågklingor och efter 1 minut så borstar jag av medel och beläggning med en diskborste under rinnande vatten. Används i kök så innehåller inte massa otrevliga saker, angriper inte
30 svar · 22,0k läst
T
Troberg: [citat] Och vill man ha ett riktigt björngrepp med den så tar man ett par slangklämmor och drar runt handtagen...
11 svar · 2,1k läst
V
vectrex: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-har-du-gjort-med-verktyg-och-maskiner-idag.250889/page-678#post-3959301 Där ser du ungefär hur jag gjort! [bild]
2 svar · 894 läst
·
Tokslut
Tokslut: Denna tråd ploppade upp i hjärnan när jag såg nedanstående filmsnutt [MEDIA=facebook]829583881303221[/MEDIA] Edit: får inte till inbäddningen, så om nu får felmeddelandebild ovan så klicka på länken nedan så kanske det fungerar med eller utan konto?... https://fb.watch/5_ZAhet-fZ/
65 svar · 21,5k läst
·
J
JFrisk: [citat] Beställde visserligen 20-pack till Festool igår för ~120kr så beror väl lite på vilken såg man har. Kostade ~190 på proffsmagasinet. Skickade bara första bästa länk jag hittade så inte kollat priser alls.
5 svar · 1,1k läst
·
M
Mickebandsåg: Gammal tråd men rubriken passade mig bra så jag provar här. Jag har 2 st hulta clp 30 som jag gillar, ultra blå för det mesta och vit till trall och sådant som skall målas. Jag tycker linjerna blir ganska yviga, kollegor med gamla AL med röd färg blir mer distinkt. Är det färgen eller är det snöret som gör det?
4 svar · 6,4k läst
nivv
nivv: [citat] Det var bra pris! Jag har ett släp från wt-trailer men modellen 250, så det är precis att en skiva plyfa går in. 252 hade varit bättre.
6 svar · 5,3k läst
S
Snickarkirre: Hur mycket behöver du bila? Du kan ju borra en massa hål i betongen med en vanlig betongborr och sen ta en slägga eller liknande och slå/krossa betongen som nödlösning.
17 svar · 2,2k läst
·
C
cazet: jag tog bort ett fläktblad mittetmot och försökte att fila till det så att det blev balans och det blev riktigt bra om jag själv får tycka det
3 svar · 959 läst
·
G
Gooli: Allt tyder på att paslodes artikelnummer är 404319 . Om du googlar på "PASLODE 404319" så dyker liknade iaf upp. Den verkar finnas till bra pris på www.klium.com
1 svar · 894 läst
·
Alatan
Alatan: Hej, jag bröt av min grensax ifjol så är jag på jakt efter en ny. Då jag föredrar kvalitetsverktyg så blev uppdraget att hitta en ny lite större än att bara gå och köpa en fiskars. Har kikat lite på både Bahco p140-f och Karlstad redskaps, Bahcon går att få tag i för blyga 390 kronor medans den från Karlstad är gjord i Sverige. (Eller?) Är oerhört nöjd med Karlstads spadar
0 svar · 468 läst
D
Djävulssnickarn: Aha så lågt som 1000, trodde det skulle va mer, typ 2000 eller mer
3 svar · 1,7k läst
1977bjorn
1977bjorn: Exempel på både genomgående och franska. Genomgående för bättre draghållfasthet och franska (istället för härdad träskruv) för bättre hållfasthet i sidled. Vi kom på att vi ska ha någon hammock, hängstol eller liknande här under, så jag hittade en gammal 100x100-stolpe så man kan skruva fast fästen i. Har svårt att tänka mig något bättre än franska i detta specifika
89 svar · 43,4k läst
·
K
krill7: Jag köpte en ny motor och än så länge fungerar den utan att stänga av sig. Dessutom kan man nu befinna sig i samma rum utan hörselkåpor på sig, en positiv bi-effekt :)
4 svar · 28,3k läst
·
B
Bjober: Man mäter verkningsgraden på motor/drivlina. Den motor/drivlina /växel som för tillfället är effektivast nyttjas. Förs dessa uppgifter in i ett diagram kan man se vad sweetspot för en motor ligger. Brukar kallas musseldiagram.
21 svar · 3,5k läst
·
Hep
Hep: Efter en veckas användande och sex fyllda 140 liters spånsäckar, har jag faktiskt inga frågor. Bara ett stort leende när jag använder den. Aldrig varit med om en sådan skillnad mellan ett bra och ett dåligt verktyg.
46 svar · 7,3k läst
·
S
Spondermannen: Tack för snabba svar. Då kör jag på den utan slagborr!
3 svar · 2,4k läst
K
kristofo: Utan att veta mer så låter det som en jättebra idé att kolla med laser. Har ni allvarliga planer på att gå vidare med att rikta grunden hade jag övervägt att köpa en laser. https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/matinstrument/laserinstrument/kors-linjelasrar/multilinjelaser-010974/ Misstänker att det inte bara är att åla in och mäta en gång. För mig brukar det bli många
3 svar · 2,7k läst
remdrivet
remdrivet: [citat] Värt att tänka på är att moderna kuttrar med vändskär också kastar stål, speciellt dom som bara sitter med en liten skruv eller dom som är hårdlödda så som sågklingor. Det gör dock inte samma skada om en 20g stålbit kommer som en 1000g gör. Men som sagt, det ska till rejält mekaniskt uttröttande för att dom ska släppa stål, inte som spännbackarna som håller fast
25 svar · 5,0k läst
·
Pompe1997
Pompe1997: hejsan alla glada!!!! finns det någon som har en handbok till en yamaha 115 hk v4 2 takt att salga
0 svar · 1,4k läst
R
Retrofia: Jag tänkte köpa en slipmus med budget upp till tusenlappen. Vill ha en som gör jobbet bra såklart, så tyst som möjligt, med bra dammuppsamling och gärna passar lite mindre händer. Den får också gärna funkar bra för vänsterhänta. Har tittat på Black&Deckers KA2500K men var får man tag i nya slipnät? Eller går det att använda vanliga slippapper också? Eller är en Bosch psm
0 svar · 1,0k läst
P
p3p3: Kom aldrig igång igen. Bauhaus kunde inte starta den heller. Pengarna åter utan problem men å andra sidan blev projektet blev inte heller genomfört enligt plan.. ;(
3 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.