1 770 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Överhettad spånsug?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Hej alla!
körde igenom lite ämnen i min hyvel och efter en o halv timma så dör spånsugen...
märkte då att motorn va skållhet..
hur länge är spånsugar gjorda för att gå innan dom behöver vila? eller är nåt nåt skumt med min?
den köptes in 2012 så så gammal e den inte.
man blir ju lite skraj om det börjar ta eld utav den, då spånsäckarna är ganska nära motorn!
Tack på förhand!
körde igenom lite ämnen i min hyvel och efter en o halv timma så dör spånsugen...
märkte då att motorn va skållhet..
hur länge är spånsugar gjorda för att gå innan dom behöver vila? eller är nåt nåt skumt med min?
den köptes in 2012 så så gammal e den inte.
man blir ju lite skraj om det börjar ta eld utav den, då spånsäckarna är ganska nära motorn!
Tack på förhand!
Eller har du moddat så att den suger mer luft, tex kör utan filter ut på en spånhög eller större in/utlopp. Borde ju iofs finnas skydd mot överlast.
Edit: Var det motorskyddet som löste ut eller dog motorn. Finns det ens motorskydd på spånsugar eller nöjer sig tillverkarna med att strypa lite lagom.
Edit: Var det motorskyddet som löste ut eller dog motorn. Finns det ens motorskydd på spånsugar eller nöjer sig tillverkarna med att strypa lite lagom.
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Verka som att de va någon kortslutning i maskin.. hade hit en som bytte starten på den så sen gick den!
det var motorskyddet som slog ifrån.. man kunde hålla inne startknappen så gick den men så fort man släppte så slutade den!
Maskinen är en Duab FM300S-5 http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5837 .det går 125mm spirorör ifrån den så den har ruskigt fint flöde.
Hoppas nu bara att det va detta fel!
det var motorskyddet som slog ifrån.. man kunde hålla inne startknappen så gick den men så fort man släppte så slutade den!
Maskinen är en Duab FM300S-5 http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=5837 .det går 125mm spirorör ifrån den så den har ruskigt fint flöde.
Hoppas nu bara att det va detta fel!
Ser att du har kört med en DUAB FM300S-5 i några år nu. Har det varit nå mer problem eller var det bara motorskyddet som strulade? Funderar på en likadan spånsug så är tacksam för att höra om du är nöjd med den.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Jag sålde den för ett par år sedan men under den tid jag hade den så va den bra.. Var bara motorskyddet som strulade men det löste sig relativt fort vill jag minnas.J jpsvensson skrev:
Rekomenderar den stort så bara att handla. Svårt att hitta en spånsug med liknande prestanda då den hade grymt flöde!
Köp till dammfilter så slipper du de skadligaste partiklarna, jag köpte mina av Logosol men Duab lär oxå ha!
Tack för svar! Låter som en bra maskin så det kommer nog bli en sådan. Jag kommer ha spånsugen i ett separat rum enbart för spånsugen så jag tror inte att ett dammfilter kommer göra så stor nytta.
Klicka här för att svara