Någon som har erfarenhet gällande kvalité på en rojek justersåg pk300a 3kw med extra förlängningsbord och ritsklinga. Är en sådan såg något att satsa på har blivit erbjuden att få köpa en i från början av 2000 talet .

H _hemmasnickaren skrev:
Någon som har erfarenhet gällande kvalité på en rojek justersåg pk300a 3kw med extra förlängningsbord och ritsklinga. Är en sådan såg något att satsa på har blivit erbjuden att få köpa en i från början av 2000 talet .
Det är bra grejor vad jag vet. Men om det är ett bra köp eller inte beror kanske på priset också

15000kr , tillverkad 2001, den ska ersätta min äldre Luna/ejca justersåg som funkar bra men är lite klen endast 2.2kw.

H _hemmasnickaren skrev:
15000kr , tillverkad 2001, den ska ersätta min äldre Luna/ejca justersåg som funkar bra men är lite klen endast 2.2kw.
Då hade jag slagit till! Bra pris. Såg en på Klaravik som var uppe i 30 000

15000 tycker jag är otroligt dyrt för en så pass liten såg. Gav 500kr för min FAB justersåg som har 500mm klinga å 11kw motor. Å då fick jag med en extra klinga osså. Brukar dyka upp såna sågar lite ibland på skrotställen till mer rimliga priser så jag skulle väntat på att en sån dyker upp

D Djävulssnickarn skrev:
15000 tycker jag är otroligt dyrt för en så pass liten såg. Gav 500kr för min FAB justersåg som har 500mm klinga å 11kw motor. Å då fick jag med en extra klinga osså. Brukar dyka upp såna sågar lite ibland på skrotställen till mer rimliga priser så jag skulle väntat på att en sån dyker upp
Finns ju fler parametrar än storlek på klinga och motor.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Jo men den där Rojek-sågen verkar inte ha mycket fler funktioner än vad min såg har förutom ritsklingan

• Gilla
stinky747
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
Jo men den där Rojek-sågen verkar inte ha mycket fler funktioner än vad min såg har förutom ritsklingan
Aldrig hört talas om FAB och en googling gav inga träffar, så ursäkta min ignorans! :) Men som med allting annat, kan man vänta 100 år på livets deal så är det alltid bäst att vänta. Vill man ha något i närtid kanske man får betala lite mer

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
En stor cirkelsåg i ett garage utan extra bord, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser monstret ut. Har inte hängt på extrabordet än för jag sågar sällan stora skivor med den.

Den är nog från 80-talet, motorn är tillverkad då iaf

D Djävulssnickarn skrev:
Nu tror jag att det är få här på forumet som börjar leta på olika "skrotställen" när vi vill ha en funktionsduglig snickerimaskin som levererar acceptabel kvalitet/precision samt är försedd med nödvändiga skydd och andra vitala delar.

Jag har en liten Minimax justersåg med en slaglängd på ca 1300 mm, dock utan ritsklinga. Är den riktigt postad får jag exakta snitt med en kvalitet som är färdig för limning om jag så önskar — både vid kap och klyvning med rätt klinga. Jag kan vinkla både klinga och kapanhåll och klyvanhållet kan läggas ner för en lägre profil när det behövs.
Den är inte perfekt men riktigt bra och jag gav trettontusen för den vilket gör den till ett riktigt kap (!) i mina ögon!

Jag måste erkänna att när jag såg din maskin kändes plötsligt ovannämnda Rojek som ett sagolikt fynd för sina femtontusen.

//Ronnie

• Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
D Djävulssnickarn skrev:
[bild] Så här ser monstret ut. Har inte hängt på extrabordet än för jag sågar sällan stora skivor med den.
Ja, den där spelar ju i en annan liga än Rojeken. Ser nästan hemmabyggd ut?

Nåja, Rojek är ett respekterat märke, det är allt jag vet egentligen

• Gilla
stinky747
  • Laddar…
Ja man har ju fått fixa till den lite, saknades lite grejer bland annat elskåp och en bit av anhållet. Så köper man grejer från skroten så får man va medveten om att man behöver göra lite. Nu så sågar den fantastiskt fint å med riktigt hög precision, gör mycket delar till högtalare å då är det viktigt att det är helt 100 rakt å med rätt mått.
Men så klart, vill man bara ha en maskin där de bara är att koppla in å köra så kostar det betydligt mer

Ja jag misstänkte det men sen såg jag frontplåten som det stod FAB på. Den kom i flera delar så jag såg det när jag satte fast den.
Men trots sitt utseende så är det en fantastiskt såg, har kört med en SCM förut men jag tycker att denna är bättre för jag kan såga tjockare ämnen med den. Precisionen är lika bra på båda

D Djävulssnickarn skrev:
Ja man har ju fått fixa till den lite, saknades lite grejer bland annat elskåp och en bit av anhållet. Så köper man grejer från skroten så får man va medveten om att man behöver göra lite. Nu så sågar den fantastiskt fint å med riktigt hög precision, gör mycket delar till högtalare å då är det viktigt att det är helt 100 rakt å med rätt mått.
Men så klart, vill man bara ha en maskin där de bara är att koppla in å köra så kostar det betydligt mer
Precis, alla är ju olika. Vissa gillar att hålla på med maskiner OCH snickra, och vissa väljer bara en av delarna.

• Gilla
Alltgår
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.