7 407 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Luftavfuktare i källare
Hej! Nyligen köpt hus, 1 1/2 plans villa med källare byggt -42. Då vi bestiktigade huset innan köpet så tyckte han att en avfuktare i källaren inte var en dum idé. Vi har pannrum(vedeldning), tvättstuga och arbetsrum där. Så nu fick jag en avfuktare av tomten, min fråga är då hur man ska använda denna? Ska det stå på 24/7?, vissa årstider? eller några veckor i stöten? Känns som den rackarn kan dra lite ström om det står på året runt dygnet runt, men om det behövs så får den givetvis göra det.
Tack på förhand.
/M
Tack på förhand.
/M
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Den ska "stå på" men justeras av hygrostaten så att den går när det blir för fuktigt.
Och är det tvättstuga i samma källare så kan den nog vara aktiv hela året.
Men den avfuktar när den behöver.
Testa dig fram att justera hygrostaten, 60% relativ luftfuktighet kanske är lagom.
F.ö. kommer nog tvätten att torka bra när du har en avfuktare.
Risken är om du inte har bra dränering, är att du får lite vita fläckar på betongväggarna, det är salt i vattnet som blir kvar när vattnet dunstar.
För att råda bot på det krävs en bra dränering.
Och är det tvättstuga i samma källare så kan den nog vara aktiv hela året.
Men den avfuktar när den behöver.
Testa dig fram att justera hygrostaten, 60% relativ luftfuktighet kanske är lagom.
F.ö. kommer nog tvätten att torka bra när du har en avfuktare.
Risken är om du inte har bra dränering, är att du får lite vita fläckar på betongväggarna, det är salt i vattnet som blir kvar när vattnet dunstar.
För att råda bot på det krävs en bra dränering.
Hydrostaten? Detta är nog en billigare modell för det finns bara typ on/off knapp så den lär gå tills man stänger av den...räcker det att man kör nån dag i månaden då eller ska den stå på hela tiden...eller bara när man har tvätt på tork?...huset är nydrenerat av förra ägaren så jag hoppas inte detta ska vara några problem...
/M
/M
definitivt på när det hänger tvätt på tork .... och kanske i 2 timmar framåt? du får prova dej fram ... hitta ett läge så att du inte har någon imma på fönster i tvättstugan medan tvätten torkar. När man använder en avfuktare i ett rum så skall vädringsventil ( om du har en sån i ytterväggen) i rummet vara stängd - annars kommer det ny fuktig luft in hela tiden och din avfuktare hinner aldrig bli klar med sitt jobb 
gaia
gaia
Köp en hyrgometer, liknande denna http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=86110
Man skall ha under 65%. Normalt sätt beövs int avfuktaren på vintern eftersom luften är torr som den är om du har bra ventilation. På sensommaren i år var det riktigt fuktig luft så då gick nog många avfuktare dygnet runt
Man skall ha under 65%. Normalt sätt beövs int avfuktaren på vintern eftersom luften är torr som den är om du har bra ventilation. På sensommaren i år var det riktigt fuktig luft så då gick nog många avfuktare dygnet runt
Tack för alla bra svar...ska köpa mig en sån där hygrometer så att man har koll på fuktigheten...sitter väl säkert inbyggda i dyrare avfuktare. Provade att köra den när det hängdes tvätt igår...s**an vad den torkade snabbt. Så den får nog jobba i tvättstugan tills luftfuktigheten ökar... 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden