K
Knut von Hage: DET beror på vilken zon. det finns diagram för grad timmar,ex göteborg 17grader C.=Gv(2.4takhöjd *bostdsarea)*rå(1.2)*Cp(1005)*grad tim.delat med 1000=KWh/år Göteborg=85685 Gv=m/sek A=m3 Cp=konstant för luft
2 svar · 4,4k läst
K
Knut von Hage: En lösning kan vara att använda styrt mekanisk spjäll, tryckfall finnes hos säljarne. KNUT
5 svar · 3,1k läst
K
Knut von Hage: Hus(byggnad)skall ordnas på ett sådant sätt att det blir luftväxling.VENT. A.Luftkvaliten skall i varje rum,skall göras på ett sådant sätt.Attdet ej uppstår olägenhet eller hälsofara. B.Spridningsmönstret "gaser"skall begränsas:Kök,wc,bad osv. c.Utblås tak(yttertak) skall göras så att,det ej uppstår olägenhet. OM SJÄLVDRAG SKALL FUNGERA. STORA AREOR,LUFT IN,LUFTENSKALL KUNNA
0 svar · 1,8k läst
H
HenkeBoy: Ursprungliga inlägget kanske passade bättre här. Länkar in originalet... http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/61274-undertryck-i-torpargrund.html
0 svar · 2,3k läst
tallmilan
tallmilan: 1. Plast-flex-slangen är till för att slita loss när det brinner, vilket inte går inbyggt i en låda. 2. Sotaren eller någon av kommunen godkänd person ska fortfarande rensa och kontrollera köksfläkten, skillnaden är att det juridiska ansvaret numera ligger på ägaren av huset/fläkten. Om man struntar i att ringa sotaren, det tar eld, så har försäkringsbolaget helt laga rätt att
12 svar · 6,2k läst
M
Mjölnaren: [citat] Lådfläkt är precis som det låter. En fläkt inbyggd i en låda. Typ denna: http://www.ziehl-ebm.se/pdf/227.pdf Ljudfälla är lika med ljuddämpare. Typ denna: http://www.soliduct.com/index.php?cPath=213_30_109_129_60 Svårare än så var det inte :)
13 svar · 19,4k läst
Ugglan
Ugglan: Man kan beställa tjänsten att kartlägga alla kanaler av sotaren. Men det är ju ingen rocket science så... ... Jag fick en rökpatron av min sotare som jag använt. Spårrök var svårare att få tag på. Men min tråd http://www.byggahus.se/forum/ventila...-sparroek.html kan ju ledtråd. Av denna blir det dock en mycket tunnare rök för att spåra luftrörelser inne i huset. Det finns även
5 svar · 3,6k läst
O
oderooy: [citat] Javisst, och så fixar man tilluft till badrummet med en luftspalt eller galler under/i dörren. Det blir inte mycket med din frånluftsfläkt om inte luften kan kommer in någonstans också.
6 svar · 11,6k läst
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tänkte bara fylla i angående köksfläkt och oavsett ventilationssystem. Läser man i vissa nya skötselanvisning står det klart och tydligt att när man använder köksfläkten skall man öppna ett fönster i ett annat rum. Detta helt enkelt därför att en modern köksfläkt på högsta hastighet lätt suger ut lika mycket (och ofta ännu mer) luft hela ditt ventilationssystem ger på normal
7 svar · 4,3k läst
K
Knut von Hage: Om Det är Ett Hyreshus;kan Du Be Att Få Se På O.v.k.protokollet!! Det Bör Ge Dig Vägledning!"! Knut
9 svar · 4,3k läst
P
puu: Många frågor inga lätta svar. Börjar med flödet. Tillflödet kommer efter en tid att bli samma som frånflödet. Något annat är en omöjlighet då undertrycket inte kan bli oändligt stort. Men i tidernas begynnelse (och kanske senare också) var frånflödet större än tillflödet för att skapa ett undertryck. I ett hus med självdrag kommer du få ett visst undertryck men du bör
1 svar · 8,5k läst
himmagjort
himmagjort: Jag vill inte uppleva en sommar till med tryckande värme utan syre. Är det någon som vet en bra, ekonomisk och portabel airkondition för hemmabruk?
0 svar · 2,5k läst
B
BAS: Ett tips är att köpa en filtermatta och klippa till biten från den.
1 svar · 3,3k läst
P
Pasta: [citat] Du tänker nog på uteluftskanalen och den är kall vintertid även avluftskanalen är kall vintertid men den behöver inte kondensisoleras i kallt utrymme på vinden. I Constensius fall gäller det väl tilluftskanalerna. I det fall du drar avluft och uteluft innomhus i varm miljö så skall dom kondensisoleras. På varma (mellan aggregatet och huset) sidan heter det Tilluft och
5 svar · 5,7k läst
B
BAS: Om du ger dig på att bygga själv (jag hade gjort det) så tänk på att du måste värmeisolera utgående rör, annars blir det kondens och fuktskador. Luftomsättningen ska vara 0,5 volymenheter i timmen. Att injustera ett system är inget för lekmannen. Du behöver en del mätinstrument som är ganska ovanliga i "hobbygaraget". Tala gärna med en ventilationsfirma innan du sätter igång, de
2 svar · 2,7k läst
S
Shadow: Låter inte så jobbigt :) Var ugnifär så jag hade tänkt det, rätt enkelt att demontera venten vid kåpan och montera ett nytt don ovanför skåpen i väggen (är en utbyggnad som spiro röret går i hela vägen till taket) Vart skall man köpa styrdon och frånluftsdon? Järnhandlaren är väl svindyra på sånt...
6 svar · 2,8k läst
B
BAS: Jag hade ett hus förut där vi stängde av oljepannan, elen var ju så billig då (1982 tror jag det var). Den skorstenen ser inte kul ut numera (om man inte tycker det är skojigt med tegelstenar som petar ut). Se till att skydda med plåt. Sätt gärna dit någon fläkt. Kolla in Allt för ditt lantbruk, jordbruk och skogsbruk hittar du på LantbruksNet Sverige AB och länken All ventilation
7 svar · 2,8k läst
D
dovienya: alternativet ekonomiskt mot CZ CE50 frånluft är FT(X) och bergvärme och det har vi inte alls råd med initialt även om det kanske blir billigast i längden. (200kr/månad eller så billigare, beräkningsmässigt återstår det ju att se) Så funderat har vi .. faktum kvarstår ju att luften i huset SKALL ventileras och hur man värmer den inkommande vette fasen vad som är bäst. Roterande
26 svar · 34,1k läst
W
Wester: När vi totalrenoverade vårt hus så slängde vi in kanalfläktar till alla badrummen. En del via murstocken och ett via en ny skorsten på taket. Är grymt nöjd. Låter nästan inget och har ett fruktansvärt bra sug. I det lilla badet kan man duscha i all oändlighet på högsta värme om man så vill utan att få det minsta imma. Jag vägrade oxo ha en PAX fläkt, har renoverat huset till
5 svar · 6,2k läst
K
Kjell_G: Tack för det tipset, och nej, på norrsidan är det inte planerat uteplats. Åtminstone inte i dagsläget men om sommaren blir olidligt varm kan ju skuggan på den sidan vara lockande - fast då får jag plugga in MP3-spelaren. Kjell G
5 svar · 1,7k läst
K
Kjell_G: Hoppsan, det där var tankefel. Det är meningen att jag ska ha friskluftsventiler generellt i fönstren men de är inte monterade än. Får tänka på att inte sätta nån i badrumsfönstret, för övrigt är det såklart öppningsbart. Kjell G
8 svar · 5,6k läst
Consensus
Consensus: Animan, du har fått PM.
7 svar · 26,8k läst
A
Animan: Mitt tips är att skippa den vanliga frånluftsvärmepumpen och sätt in en med både till- och frånluft. Gratis varmvatten på sommaren, vilket inte en ftx fixar, och alltid uppvärmt tilluft, vilket de "vanliga" frånveärmepumparna inte klarar. Passa på när du bygger nytt!
2 svar · 5,0k läst
ylven
ylven: Det går definitivt att ordna, men om det finns några sådana på marknaden idag är mer än jag vet.
5 svar · 5,7k läst
·
spocks_beard
spocks_beard: he he, det är nog lite av varje.... :) Sen låter vi fläkten gå lite extra så duschdraperiet torkar ordentligt.
3 svar · 10,2k läst
thobjo
thobjo: Jo, jag har sett att det finns sådana. Dock har vi golvvärme i hela huset, och då krävs det en separat pusher för dessa element. Dessutom är själva konvektorerna sjukt dyra. Detta sammantaget gjorde att vi skippade denna eleganta men dyra lösning.
6 svar · 3,8k läst
O
oderooy: Råd och Rön har gjort en test om spaltventil. Råd & Rön på nätet - Spaltventiler De säger att man ska akta kalldrag. I och med att vi inte kommer att ha element under fönstren, kan detta vara ett problem för oss. Har man däremot tillufsventiler i fasaden, så får man nog samma problem. Jag är liten rädd vad gäller fasta karmar i källaren. Om det inte räcker med spaltventiler, kan
2 svar · 4,3k läst
H
hempularen: Det finns sådan slang att köpa på de flesta byggmarknader. Brukar även följa med när man köper fläkten. Observera att den slangen skall man bara ha "lokalt" där den går att demontera och inspektera. Sotaren som besiktigade våran när vi köpte huset anmärkte på att kryddhyllan som satt framför måste vara montertad så att den går att slita bort utan verktyg. Och slangen skall vara
1 svar · 3,0k läst
A
AndersS: Ett försämrat självdrag kan uppstå i de fall där man har en ved/oljepanna som har sin rökkanal i en skorsten med kanaler för husets frånluftsventilation. Om du tar bort pannans uppvärmning av murstocken förändras även förutsättningarna för självdraget i ventilationskanalerna. Men det behöver inte betyda att det blir problem, se min notering tidigare där det i vårt 60-talshus
6 svar · 7,8k läst
peoe
peoe: En relaterad tråd till som jag råkade springa på... http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=11473
5 svar · 8,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.