5 441 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Problem med fukt i garage !
Hejsan !
Har problem med fukt i garaget som är på ca 40m2 det är ofta blött på fönster rutor samt på garage porten .
funderar nu på skaffa en avfuktare eller en typ av pax fläkt som man kan montera direkt i ventilationen
Undrar nu villket som kan ge bäst resultat /effekt ?
Har problem med fukt i garaget som är på ca 40m2 det är ofta blött på fönster rutor samt på garage porten .
funderar nu på skaffa en avfuktare eller en typ av pax fläkt som man kan montera direkt i ventilationen
Undrar nu villket som kan ge bäst resultat /effekt ?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Har du någon värme på i garaget?
Annars skulle jag tro att din garageplatta är kallare än luften i garaget, åtminstone delar av dygnet vilket leder till kondensation på den och andra kalla ytor. Jag tror att det är så att solen värmer upp garaget dagtid vilket gör att luften kan hålla mer fukt, fukt som sedan fälls ut när det blir kallt på natten. Att bara öka cirkulationen skulle nog inte göra någon större nytta, mer än att göra garaget ännu kallare...
Annars skulle jag tro att din garageplatta är kallare än luften i garaget, åtminstone delar av dygnet vilket leder till kondensation på den och andra kalla ytor. Jag tror att det är så att solen värmer upp garaget dagtid vilket gör att luften kan hålla mer fukt, fukt som sedan fälls ut när det blir kallt på natten. Att bara öka cirkulationen skulle nog inte göra någon större nytta, mer än att göra garaget ännu kallare...
Hej Ecce!
Jag håller på med ett expriment i mitt nya garage.
Det är inte värmen som är intressant tycker jag utan fuktigheten..
Förra vintern hade jag en avfuktare + en elradiator på 1000 watt som skyddsvärme
så inte kondensorn skulle frysa. Temperaturen låg mellan 5-10 grader fuktigheten på
45-50% =torr bil varje morgon
Båda har egen styrning går bara vid behov
Jag håller på med ett expriment i mitt nya garage.
Det är inte värmen som är intressant tycker jag utan fuktigheten..
Förra vintern hade jag en avfuktare + en elradiator på 1000 watt som skyddsvärme
så inte kondensorn skulle frysa. Temperaturen låg mellan 5-10 grader fuktigheten på
45-50% =torr bil varje morgon
Båda har egen styrning går bara vid behov
Jag håller med Cula, värmen är i första hand inte intressant för fuktigheten. Det bästa man kan göra för att minska fuktigheten är att installera en avfuktare. Problemet med de billiga kondensavfuktare som säljs är att de har väldigt låg verkningsgrad då temperaturen kryper ner på normala garage-vintertemperaturer runt 5-10 grader. Så beslutar man sig för att köpa en billig avfuktare så får man räkna med att värma upp garaget till viss del. Alternativet är att köpa en adsorptionsavfuktare typ corroventa som fungerar bra vid lägre temperaturer.
Då garage ofta är dåligt isolerade så kan det högst troligtvis bli en bättre affär med tiden att köpa en corroventa och inte värma garaget vs. billig avfuktare och uppvärmt garage.
Cula! Vilken avfuktare har du i ditt garage?
Då garage ofta är dåligt isolerade så kan det högst troligtvis bli en bättre affär med tiden att köpa en corroventa och inte värma garaget vs. billig avfuktare och uppvärmt garage.
Cula! Vilken avfuktare har du i ditt garage?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden